Och detta ska han göra vartannat år snacka om lätta pengar.
Jag ska utbilda mig till sotare för skorstenar och pannor finns nästan på varje hus och med lågkonjuktur idag så är detta rätt tillfälle.
Men det finns en liten hake jag är höjdrädd

Du är välkommen....... men du får inga pengar för besöket...Brynäs skrev:Sen hälsar jag på hos Roli![]()
Så här står det i Räddningsverkets föreskrifter. Skyldigheter för ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningarRoli skrev:Ja du.... verkar som om många sotare inte har den minsta koll på vad som gäller. Hos mig har de inte gjort någon kontroll överhuvudtaget, trots att vi har tre olika eldstäder..... pelletseldad panna, gammal järnspis i köket och en Jötulinsats i vardagsrummet. Ingen av dessa har ännu haft någon brandskyddskontroll.........
Denna kontroll tillkom efter det att man fick ansöka om att sota själv samt att sotningsintervallet ändrades från 2 ggr/år till en gång per år. Det är ju inte jag som bestämmer när och hur ofta det skall sotas. Då borde det väl ligga på sotaren/kommunen att se till att brandskyddskontrollen utförs, eller? Det är ju dom som ser till att det blir sotat i min fastighet.Ved Profilen skrev:Eller skall sotarna hålla koll på din fastighet![]()