Brandskyddskontroll

fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Brandskyddskontroll

Inlägg av fremar »

Imorgon är det dags för min första brandskyddskontroll. Dock så verkar sotarfejarmästaren totalt förvirrad för på pappret stod det att kontrollen gällde braskaminen i vardagsrummet som sist var kontrollerad 2006-02.

Enligt kommunens hemsida så gäller detta:
För lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme i vilket den är uppställd: 8 år

När jag ringde han och frågade hur det var och undrade om det inte var pelletspannan han skulle kontrollera så sa han att det är ju mer aktuellt, men att han tog båda samtidigt ändå. Tycker inte att han ska behöva kontrollera braskaminen alls förrän 2014 för jag antar att jag får betala extra för att han kontrollerar den också?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja du.... verkar som om många sotare inte har den minsta koll på vad som gäller. Hos mig har de inte gjort någon kontroll överhuvudtaget, trots att vi har tre olika eldstäder..... pelletseldad panna, gammal järnspis i köket och en Jötulinsats i vardagsrummet. Ingen av dessa har ännu haft någon brandskyddskontroll.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Vilken gata bor du på Roli? :P :twisted: :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag ska ha min andra koll imorgon..

Kom på då jag såg brevet att jag inte monterat/köpt dom två stegen från nocken ner till skorsten som påpekades senast, Va till stan o köpte dessa idag men det är nu massa is/snö på tegelpannorna så det får vänta..

Får väl se vad sotarn säger då de inte är åtgärdat :roll:
Men nu är dom köpta iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av Andreas Hansson »

fremar skrev:Imorgon är det dags för min första brandskyddskontroll. Dock så verkar sotarfejarmästaren totalt förvirrad för på pappret stod det att kontrollen gällde braskaminen i vardagsrummet som sist var kontrollerad 2006-02.

Enligt kommunens hemsida så gäller detta:
För lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme i vilket den är uppställd: 8 år

När jag ringde han och frågade hur det var och undrade om det inte var pelletspannan han skulle kontrollera så sa han att det är ju mer aktuellt, men att han tog båda samtidigt ändå. Tycker inte att han ska behöva kontrollera braskaminen alls förrän 2014 för jag antar att jag får betala extra för att han kontrollerar den också?
Det är väl bara att säga att han inte får kontrollera den.Skickar han en faktura ändå så är han ju blåst
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av fremar »

Andreas Hansson skrev:Det är väl bara att säga att han inte får kontrollera den.Skickar han en faktura ändå så är han ju blåst
Jo jag tänkte säga det till han att jag inte vill ha den kontrollerad förrän om 6 år och att det duger bra om han kollar bara pannan nu.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Brynäs skrev:Vilken gata bor du på Roli? :P :twisted: :D
Det skulle du allt bra gärna vilja veta.... :wink: :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Nu har sotarfejarmästaren och hans slav varit här, måste vara det mest meningslösa man får betala för? Han var bara snabbt upp på taket å kollade stegen, sen ner å kikade in i pannrummet, kollade så dörren var brandklassad sen kikade han snabbt på skorstenen uppe på vinden.


Nä nu ska jag å sopa bort snön från bilen och åka iväg å hämta min nya KW SID 012 dragbegränsare med adapter.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Dörr brandklassad? Är din panna på över 60kw? Annars behövs inte egen brandcell och allt vad det innebär. Du kan ha pannan i sovrummet om du vill...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Ingen aning, var typ det enda han gjorde i pannrummet. Kollade på lappen som de stod B15 på dörren å sa nåt om att den var brandklassad.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Beror ju på hur resten av huset ser ut det där med brandklassade dörrars placering. Vi har t.ex. pannrummet vägg i vägg med garaget och då finns det nåt regelverk om sluss mellan garaget och pannrummet, så på vägen mellan garaget och pannrummet är 2 dörrar brandklassade.

Men det har nog tillkommit på senare för i lite äldre kåkar står ju pannan i garaget ibland.........
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Mmm, men din panna kan omöligen vara över 60kw. De vet säkert en hel del om brandsäkerhet men de har inte så bra koll på lagen. Det är ungefär som att du skulle få nedslag på besiktningen för att du inte har antisladdsystem på bilen. Fint att ha, men det är inte lagstadgat...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

snillet skrev:Beror ju på hur resten av huset ser ut det där med brandklassade dörrars placering. Vi har t.ex. pannrummet vägg i vägg med garaget och då finns det nåt regelverk om sluss mellan garaget och pannrummet, så på vägen mellan garaget och pannrummet är 2 dörrar brandklassade.

Men det har nog tillkommit på senare för i lite äldre kåkar står ju pannan i garaget ibland.........
Det är säkert också regler som gäller just pannrum, eller egen brandcell. Har man en panna som inte behöver stå i pannrum så är det bara att säga att det inte är ett pannrum.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag haft min koll oxå el vad man ska kolla det.. :lol:

Snabbt upp på taket o kollade stege o tittade ner i pipan (bara tittade ingen filmning) sen ner i pannrummet o där kollade han med en rökstubin om det läckte vid nån lucka sen va det klart, Då jag visade dom nya takstegen så tyckte han att det va bra men att det endast va lite irriterande att det inte fanns någre men skerev att det va på g..

Han tyckte att han som gjorde det förra gången va djävligt noga då jag gjort va han sagt o tätat runt alla kabelgenomföringar.. :?

Han frågade om tilluften räckte till då han inte såg nån ventil men att det finns o att utrymmet runt förrådet är tillluft sa jag, "aha de kan ju va bra sa han med ventilation mellan förråd o betong men ja tänkte närmast på om luften räcker till om du stänger dörren nån gång till pannrummet" :shock:
Vanliga innerdörrar är det men inget han brydde sej om o inget som påpekades senast heller (feb -05)

Då han stod i dörren på väg ut frågade han om det hade tagits upp några nya ventilations hål till muren vilket inte ä gjort, Ok då va de bra för denna gång sa han o gick.. :?
Kag hade ju öppnat till kryputrymmet på vinden o fixat så det gick se den överallt men dit gick han inte så inte va det så noga med denna kollen de hade kunnats göras vid den vanliga sotningen..

Det tog ca 20 min varav vi pratade pellets i allmänhet i ca 10 min..
Blir intressant att se vad det kostar denna gång :roll:
Det kostade 830:- senast men då filmade han o va längre, Bör få rätt bra förtjänst på detta då han hinner 3-4 st/tim..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

André, de gjorde ju lite mer hos dig iallfall. Här kikade han nog också bara ner i skorstenen. De han gjorde som tog mest tid var väl att skriva på nåt papper att kaminen i vardagsrummet skulle ändras från 2 år till 8 år på brandskyddskontrollsintervallet och sotning vart 4:e år.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar