Men idag såg jag nästa steg på rostrets förfall (efter knappt 5 ton): sprickor i kanten. Så snart är det väl slut... :-(

Hur ser det ut för er då?
Vad sätter gränsen för hur länge man kan köra med rostret?
(Dagsnotering på framkanten:)

Krister skrev:Efter 1500kg pellets (har eldat sedan den 13 oktober 2006) ser mitt roster ut så här:
Känns lite för tidigt för rostret att börja ge upp redan. Hur ofta byter ni andra?
Är mitt roster onormalt mycket slitet efter bara 1.5ton pellets, och isåfall, vad kan det bero på? Jag kör på lågeffekt och låga och rök ser bra ut. Dvs ljusgul låga och i princip osynlig rök (vit vid minusgrader).
Min enda teori är att jag ger brännaren aningen för mycket luft så jag justerade ner luften en smula idag.
Vill råda alla att inte köpa baronens produkt, för dålig kvalitet.
Jag har 2 roster i viking bio brännaren som båda spricker i 3:e luftspalten bakifrån sett efter knappt 3 ton förbrukning. Brännaren är bra inställd med rakgasvertyg, har fin sot och rökgas temp på ca 120 grader. Har inte haft ett driftstopp på 2 år.
Enligt Deras kundservice är det inte reklamerbart. Man får alltså räkna med att deras roster går sönder så här snabbt.
Ångrar bittert att jag köpt en sådan skör brännare.
Så går ni i köpartankar, välj något rejälare.
I övrigt fungerar allt utmärkt... rökgaserna ligger på runt 150-160 grader och det enda stopp jag haft sedan installationen var när en komponent på kretskortet kastade in handduken. Rostret och brännaren rengör jag en gång i veckan.
GoForIt Pellets skrev:Soda,
Det skulle vara intressant att veta mer om din anläggning, då det du beskriver ju inte låter rimligt. Jag har haft väldigt mycket att göra med Värmebaronen (efter våran krångelinstallation av en installatör som inte kunde sin sak) och jag har inte uppfattat att de inte tar ansvar för sina produkter.
Du anger en väldigt låg förbrukning av pellets, 3 ton på två säsonger. Vad värmer du med i övrigt?
Har du annan kompletterande utrustning, som ex. acc-tankar?
Mitt inlägg blev möjligen lite konstigt, för jag ser nu att ditt inlägg (mån 01 dec 15:23) i början var en citering av Kristers tidigare inlägg, där din text har blivit en fortsättning. Jag uppfattade det som ditt eget inlägg.soda skrev:GoForIt Pellets skrev:Soda,
Det skulle vara intressant att veta mer om din anläggning, då det du beskriver ju inte låter rimligt. Jag har haft väldigt mycket att göra med Värmebaronen (efter våran krångelinstallation av en installatör som inte kunde sin sak) och jag har inte uppfattat att de inte tar ansvar för sina produkter.
Du anger en väldigt låg förbrukning av pellets, 3 ton på två säsonger. Vad värmer du med i övrigt?
Har du annan kompletterande utrustning, som ex. acc-tankar?
Jo jag förbrukar ca 3 ton per år (varvar 2 roster) och båda spricker samtidigt.
Anläggningen: parca 3000 kombi 1979, brännare sitter i oljedelen. Har tillverkat en egen baffelplåt som jag satt i veddelens lucka underkant som gör att värmen pressas mot tanken, det sänkte rökgastemp ca 35 grader till ca 115. Sotar pannan efter ca 250 kg pellets. Ingen acc tank men jag har fördröjd starttid så jag har hysteres 20 grader (ca 60-80 grader)
Brännaren går alltså inte för länge och hårt. Märkte stor skillnad på gångtiderna när jag satte dit extra baffel, nu hinner brännaren ofta gå klart innan den går över till högeffekt, det gjorde den inte förut. Kör alltså med modulerad effekt.
Enligt baronen får jag inte reklamera roster då de är använda 1 år, det spelade ingen roll om jag förbrukade 3 ton eller 10 ton. Det är vad jag får för svar. Alltså jag blir så förbannad, skall man behöva behandlas som man vore totalt bakom.
Nu valde baronen att göra så här dvs. behandla en kund illa. Därför kommer jag att till alla jag pratar pellets med säga som det är, baronen har skit produkter och en kundservice som totalt skiter i kunderna.
Kommer på alla forum jag kommer åt informera om detta.
Skall köra 2 år till sedan blir det fjärrvärme, då skall jag kasta skiten.
Brännaren må vara bra på många sett, men alldeles för skör, jag hade dock kunnat hanterat detta om inte jag blivit behandlad som jag blev av Baronens kundservice.
Och om jag finner energi skall jag också gå vidare med det här både internt med företaget och externt med annan instans.
Och till er som har anknytning till värmebaronen och sitter och försvarar här på forum: inse att brännrör och roster är katastrof, allt borde bytas på garanti, så hade det gått till i bilbranschen.