Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Nej, ännu trillar nästa inte några oförbrända pelletar ner över kanten till askan.

Men idag såg jag nästa steg på rostrets förfall (efter knappt 5 ton): sprickor i kanten. Så snart är det väl slut... :-(

Bild

Hur ser det ut för er då?
Vad sätter gränsen för hur länge man kan köra med rostret?

(Dagsnotering på framkanten:)
Bild
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Evald
Gallringsobjekt

Inlägg av Evald »

Ringde och beställde ett nytt Roster i veckan. Tog ett par dagar innan jag fick det, bra service! :D
Såg att dom har modifierat rostern nu, där dom bruka spricka efter tredje luft spalten sett bakifrån. Där finns nu två styck hål på vardera sida, tror att det kommer att funka för nu försvinner brottgränsen där. :idea:
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Vi får hoppas på det.......eller så flyttar den sig till någon annanstans?!!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Jaha, då har mitt också spruckit vid tredje falsen......detta efter cirka två års drift och kanske 15 pallar........
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torparen
Ungskog

Inlägg av Torparen »

Någon som har ett foto på vart hålen sitter?
Tänkte man kunde borra lite....
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Hjälper inte, rostret spricker vid sidan om hålet istället...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Att borra ett hål nära/intill en känd sprickanvisning är väl känt. Se till att hålet inte skapar nya sprickanvisningar.
Dvs borra hål på rätt ställe och putsa kanterna på hålet och slitsens ingång till det så det inte finns några skarpa kanter. Använd lupp (10-20) för besiktningen. Ser du skarpa kanter med lupp så är det bara att putsa mer.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
soda
Ungskog

Re: Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?

Inlägg av soda »

Krister skrev:Efter 1500kg pellets (har eldat sedan den 13 oktober 2006) ser mitt roster ut så här:

Bild

Känns lite för tidigt för rostret att börja ge upp redan. Hur ofta byter ni andra?

Är mitt roster onormalt mycket slitet efter bara 1.5ton pellets, och isåfall, vad kan det bero på? Jag kör på lågeffekt och låga och rök ser bra ut. Dvs ljusgul låga och i princip osynlig rök (vit vid minusgrader).

Min enda teori är att jag ger brännaren aningen för mycket luft så jag justerade ner luften en smula idag.

Vill råda alla att inte köpa baronens produkt, för dålig kvalitet.

Jag har 2 roster i viking bio brännaren som båda spricker i 3:e luftspalten bakifrån sett efter knappt 3 ton förbrukning. Brännaren är bra inställd med rakgasvertyg, har fin sot och rökgas temp på ca 120 grader. Har inte haft ett driftstopp på 2 år.

Enligt Deras kundservice är det inte reklamerbart. Man får alltså räkna med att deras roster går sönder så här snabbt.

Ångrar bittert att jag köpt en sådan skör brännare.

Så går ni i köpartankar, välj något rejälare.

I övrigt fungerar allt utmärkt... rökgaserna ligger på runt 150-160 grader och det enda stopp jag haft sedan installationen var när en komponent på kretskortet kastade in handduken. Rostret och brännaren rengör jag en gång i veckan.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Soda,
Det skulle vara intressant att veta mer om din anläggning, då det du beskriver ju inte låter rimligt. Jag har haft väldigt mycket att göra med Värmebaronen (efter våran krångelinstallation av en installatör som inte kunde sin sak) och jag har inte uppfattat att de inte tar ansvar för sina produkter.

Du anger en väldigt låg förbrukning av pellets, 3 ton på två säsonger. Vad värmer du med i övrigt?

Har du annan kompletterande utrustning, som ex. acc-tankar?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
soda
Ungskog

Inlägg av soda »

GoForIt Pellets skrev:Soda,
Det skulle vara intressant att veta mer om din anläggning, då det du beskriver ju inte låter rimligt. Jag har haft väldigt mycket att göra med Värmebaronen (efter våran krångelinstallation av en installatör som inte kunde sin sak) och jag har inte uppfattat att de inte tar ansvar för sina produkter.

Du anger en väldigt låg förbrukning av pellets, 3 ton på två säsonger. Vad värmer du med i övrigt?

Jo jag förbrukar ca 3 ton per år (varvar 2 roster) och båda spricker samtidigt.

Anläggningen: parca 3000 kombi 1979, brännare sitter i oljedelen. Har tillverkat en egen baffelplåt som jag satt i veddelens lucka underkant som gör att värmen pressas mot tanken, det sänkte rökgastemp ca 35 grader till ca 115. Sotar pannan efter ca 250 kg pellets. Ingen acc tank men jag har fördröjd starttid så jag har hysteres 20 grader (ca 60-80 grader)
Brännaren går alltså inte för länge och hårt. Märkte stor skillnad på gångtiderna när jag satte dit extra baffel, nu hinner brännaren ofta gå klart innan den går över till högeffekt, det gjorde den inte förut. Kör alltså med modulerad effekt.

Enligt baronen får jag inte reklamera roster då de är använda 1 år, det spelade ingen roll om jag förbrukade 3 ton eller 10 ton. Det är vad jag får för svar. Alltså jag blir så förbannad, skall man behöva behandlas som man vore totalt bakom.

Nu valde baronen att göra så här dvs. behandla en kund illa. Därför kommer jag att till alla jag pratar pellets med säga som det är, baronen har skit produkter och en kundservice som totalt skiter i kunderna.
Kommer på alla forum jag kommer åt informera om detta.

Skall köra 2 år till sedan blir det fjärrvärme, då skall jag kasta skiten.
Brännaren må vara bra på många sett, men alldeles för skör, jag hade dock kunnat hanterat detta om inte jag blivit behandlad som jag blev av Baronens kundservice.

Och om jag finner energi skall jag också gå vidare med det här både internt med företaget och externt med annan instans.

Och till er som har anknytning till värmebaronen och sitter och försvarar här på forum: inse att brännrör och roster är katastrof, allt borde bytas på garanti, så hade det gått till i bilbranschen.
Senast redigerad av soda den tis 02 dec, 2008 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

...alternativt så kunde rostret vara betydligt billigare om det nu ska bytas ofta. Det är ju en enkel procedur att byta det men hur en stansad plåtbit kan ha samma prislapp som ett tändelement till vissa andra brännare kan tyckas mycket märkligt...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

soda skrev:
GoForIt Pellets skrev:Soda,

Jo jag förbrukar ca 3 ton per år (varvar 2 roster) och båda spricker samtidigt.

Anläggningen: parca 3000 kombi 1979, brännare sitter i oljedelen. Har tillverkat en egen baffelplåt som jag satt i veddelens lucka underkant som gör att värmen pressas mot tanken, det sänkte rökgastemp ca 35 grader till ca 115. Sotar pannan efter ca 250 kg pellets. Ingen acc tank men jag har fördröjd starttid så jag har hysteres 20 grader (ca 60-80 grader)
Brännaren går alltså inte för länge och hårt. Märkte stor skillnad på gångtiderna när jag satte dit extra baffel, nu hinner brännaren ofta gå klart innan den går över till högeffekt, det gjorde den inte förut. Kör alltså med modulerad effekt.

Enligt baronen får jag inte reklamera roster då de är använda 1 år, det spelade ingen roll om jag förbrukade 3 ton eller 10 ton. Det är vad jag får för svar. Alltså jag blir så förbannad, skall man behöva behandlas som man vore totalt bakom.

Nu valde baronen att göra så här dvs. behandla en kund illa. Därför kommer jag att till alla jag pratar pellets med säga som det är, baronen har skit produkter och en kundservice som totalt skiter i kunderna.
Kommer på alla forum jag kommer åt informera om detta.

Skall köra 2 år till sedan blir det fjärrvärme, då skall jag kasta skiten.
Brännaren må vara bra på många sett, men alldeles för skör, jag hade dock kunnat hanterat detta om inte jag blivit behandlad som jag blev av Baronens kundservice.

Och om jag finner energi skall jag också gå vidare med det här både internt med företaget och externt med annan instans.

Och till er som har anknytning till värmebaronen och sitter och försvarar här på forum: inse att brännrör och roster är katastrof, allt borde bytas på garanti, så hade det gått till i bilbranschen.
Mitt inlägg blev möjligen lite konstigt, för jag ser nu att ditt inlägg (mån 01 dec 15:23) i början var en citering av Kristers tidigare inlägg, där din text har blivit en fortsättning. Jag uppfattade det som ditt eget inlägg.

Jag vill först börja med att betona att jag INTE har någon knytning till Värmebaronen, förutom att vi har utrustning som tillverkats av dem. Jag tycker dock att kritiken du framför inte är särskilt nyanserad, och ger en oerfaren köpare en felaktig bild av hur jag upplever Värmebaronen. Att bilbranschen skulle vara mer lätthanterad gällande problem och garantier är verkligen inte min uppfattning.

Konsumentköplagen ger ju två års reklamationsrätt.
Dock finns ju undantag för produkter av förbrukningskaraktär. Det är väl tveksamt att man kan likställa VB roster med det. Däremot säger också konsumentköplagen att efter sex månader så ändras det vem som har skyldigheten att påvisa att felet fanns från början:
0-6 månader = tillverkaren. 7-24 månader = köparen.
Garanti är något som säljaren erbjuder utöver lagstadgad reklamationsrätt.

Har du köpt och fått brännaren installerad genom en installatör? Rekommenderad av VB?

Vem har gjort rökgasanalys?

Du skriver i ditt inlägg att du inte har haft ett driftsstopp på två år.
Det är väl ändå något som pekar på en produkt som fungerar bra?

Jag tror att orsaken till problemen med rostren trots allt beror på att brännaren går för hårt. Du skriver att brännaren ofta går klart på låg effekt, trots en hysteres på 20°. Vad utgår du från för värmebehov/utomhustemp i detta påstående?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Med tanke på det "suveräna bemötande" från VB som lillPIP skriver om i tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8993 så känner jag misstanke om att det i Sodas fall är "en hund begraven" på något sätt.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det är det jag menar också.
Om en produkt är så usel att sodas beskrivning stämmer om man räknar in fakta. Då är det märkligt att leverantören finns kvar på marknaden

Min teori är att soda har:
Usel installation
Usel justering
Usel kontroll på processen
.........................
......................

[Edit: Borttaget! Detta hör inte hemma på forumet /Admin]

Bara min ödmjuka snabbanalys av sodas inlägg.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Nu börjar det här bli lite löjligt.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar