Vars köpa rökgastermometer?

Skriv svar
HRW
Gallringsobjekt

Vars köpa rökgastermometer?

Inlägg av HRW »

Vill ha en analog rökgastermometer som tål att sitta i hela tiden, vars kan jag hitta en sådan? Vad för firmor kan sälja sådana? Vill helst köpa från en butik så man slipper frakten + tiden de tar att få den, behöver den till helgen.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
cad
Ungskog

Inlägg av cad »

Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Har du kollat med någon vvs butik i din närhet ? dom brukar ha
sådana . Annars är det nog bara att skicka efter , finns ju på
på länken ovanför .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

cad om du läser mitt inlägg så står det ANALOG termometer inte några digitala skinktermometra det talas om i tråden.. har läst den tråden.
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Clasohlson m.fl. har ju rexotherms "vanliga".

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55480633
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

HRW...varför analogt när det finns digitalt ..mums :)
Dom analoga jag sett är ändå inte för fast anslutning...Borde ju finnas :?
Men inte skall jag lägga mig i om man vill ha en analog...
Classes stekisar kan jag väl hålla med ..är väl inte bästa kvalitet bränns lätt sönder ....helst om dom får sitta kvar...

Så här ser min mätning ut...

http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja kostar det så smakar det. Du har verkigen fina grejor att ta röktempen med ronald. 8)
Problemet annars med analogtermometer upp till 500 grader är att missvisningen är betydande. Min analoga Classe termometer visar 120 när det egentligen är 150 grader.
Man måste då ändå köpa en digitaltermometer för att kalibrera den med. Det går inte att öppna analogtermometern hur man än bryter.

2 digitaltermometrar för 99 kr vardere på Jula håller minst en säsong om man inte går över 200 grader. Skönt slippa springa till pannrummet för att se om pannan går.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Torsten...Här har det snackats om Larm till brännaren...Du har ju kittet :)
Du har ju lösningen! En trådlös stekis från jula-classe ....ser ju om brännaren går i alla fall...(Inte så dum ide )Om den sen visar 30-40 C fel..har ju mindre betydelse i det sammanhanget...hmm..Fast borde finnas en mer "exclusiv" hmm.. måste undersökas 8) :D mer digitalt-trådlöst.. mumsss :wink: måste torka av hakan....

Ursäkta! att det blev lite utanför tråden...".

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

……fortsätter på ronalds.....utanför tråden ……
Jag köpte en trådlös stektermometer, körde in givaren i ett av 4 dykrör på pannan,
satte mottagaren på lämpligt ställe. Då har jag ganska bra koll på panntemperaturen,
i alla fall då jag e hemma.
Talet till vänster är panntemperaturen. Talet till höger ställer jag själv
och när panntemperaturen understiger det jag ställt in, tutar/piper/larmar mottagaren.

Borde fungera även på rökgastemp.
(Har fungerat i ca 1½ år nu). :lol:

Bild

Bild
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

LO.. :thumright: :bounce: ..Precis nåt sånt vore mumma det..
Fast man skulle ha nån sorts "magnet"mätare (Trådlös)att sätta på tilloppsröret bara.. min gamla panna finns nog inga dykrör??

Undrar om det finns nåt exclusivt kitt som jag kan önska av "tomte"far :wink: ...vem det nu brukar vara :roll:

Sen angående Analoga Rökg-Termometrar så kan man väl bara torka av mätprombe" med jämna mellanrum så funkar väl det att den sitter i för jämnan skall väl tåla 50-500 C...rinkabyrörs 118 kr

http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 3038_1.jpg

Mvh
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Skall ni använda en stektermometer se då bara till å skaffa en som anges KLARA de aktuella temperaturerna. Vi har en som när den visade 140grader, var det 180 :lol:, inge bra....

Den analoga "clas ohlson" varianten visade 155 grader vid samma driftfall så det ser jag som mer rättvisande iaf.

Mycket skräp i omlopp.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Snillet! Det är bara att instämma....Min stekis från classe tålde inte mina rökgaser Fast det kanske man inte ska klanka stekisen för :roll:
Dom är nog gjorda för middagssteken som sagt ..dom klarar nog inte biffen med rökgaserna :P ....Fick just lite info varför dom analoga inte är för fast installation...Materialet mattas i förtid.... Och infon var från en säker källa :wink:

Mvh
Skriv svar