Hur tömma skruven?
Hur tömma skruven?
Mitt 2 tons förråd börjar bli tomt och innan jag fyller nästa laddning antar jag att det vore bra om man rensade skruven från spån, mm.
Min skruv är ca 1,5 m lång i 45 graders vinkel. Frågan är då om man kan polvända skruvmotorn så att den matar ner pelletsen i förrådet?
Det hade ju varit bra om det gick att göra i mjukvaran men det antar jag inte går.
Jag har en Bioline 20. Är den motorn en likströmsmotor?? I såfall borde det bara vara att polvända den. Någon som vet?
/Marcus
Min skruv är ca 1,5 m lång i 45 graders vinkel. Frågan är då om man kan polvända skruvmotorn så att den matar ner pelletsen i förrådet?
Det hade ju varit bra om det gick att göra i mjukvaran men det antar jag inte går.
Jag har en Bioline 20. Är den motorn en likströmsmotor?? I såfall borde det bara vara att polvända den. Någon som vet?
/Marcus
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Dom flesta större elmotorer är 3-fas.
För att köra en sådan motor på enfas används en kondensator mellan två av motorns faser. Matingen kopplas på motorns tredje fas samt på ena sidan på kondensatorn. Beroende på vilken sida av kondensatorn som matningen kopplas på så byter motorn rotationsriktning.

För att köra en sådan motor på enfas används en kondensator mellan två av motorns faser. Matingen kopplas på motorns tredje fas samt på ena sidan på kondensatorn. Beroende på vilken sida av kondensatorn som matningen kopplas på så byter motorn rotationsriktning.

Jag öppnade kåpan till enheten och det är bara tre trådar som motorn matas med, fas, nolla & jord. Görs detta i motorn då?
Brännarn matas ju bara med 1-fas.
Men jag vet inte om det är växelspänning ut till motorn, men det antar jag att det är. Jag skall mäta med multimetern nästa gång motorn kör.
Brännarn matas ju bara med 1-fas.
Men jag vet inte om det är växelspänning ut till motorn, men det antar jag att det är. Jag skall mäta med multimetern nästa gång motorn kör.
Man har INTE "fas" eller "noll" vid DC!
Det är med mycket stor säkerhet "vanligt" 230Vac och det som JoBy's bild visar är att man I motorn ibland kan koppla om så att du tar det kabel som går till svart och flyttar det till grå eller vice-versa.
Fas (eller noll) går in på U och Noll ( eller fas) går in på endera V eller W, kastar man alltså om på V och W kommer motorn att rotera andra hållet.
Det är med mycket stor säkerhet "vanligt" 230Vac och det som JoBy's bild visar är att man I motorn ibland kan koppla om så att du tar det kabel som går till svart och flyttar det till grå eller vice-versa.
Fas (eller noll) går in på U och Noll ( eller fas) går in på endera V eller W, kastar man alltså om på V och W kommer motorn att rotera andra hållet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jo, jag vet hur DC-system är uppbyggda (map fas & nolla)
Mycket riktigt är det Vac ut till motorn. Jag får skruva isär motorkåpan och se om jag kan skifta anslutningen till V el W.
Eller finns det andra sätt att tömma/rensa skruven???
Mycket riktigt är det Vac ut till motorn. Jag får skruva isär motorkåpan och se om jag kan skifta anslutningen till V el W.
Eller finns det andra sätt att tömma/rensa skruven???
Re: Hur tömma skruven?
Med en 1,5 m skruv är det inte så krångligt.Maran skrev:Mitt 2 tons förråd börjar bli tomt och innan jag fyller nästa laddning antar jag att det vore bra om man rensade skruven från spån, mm.
/Marcus
Lyft ut skruven sikta mot en hink eller annat lämpligt kärl och ruska lite.
Vill du vara extra forskande beträffande spån i skruven så är det bara att lossa överdelen med motor, dra ur skruven och kolla resultat (som nu ligger på golvet) Ge akt på rörets läge vid demontering så att öppningen pekar rätt vid återmontering.
Men problemet brukar inte vara i skruven utan precis i skruvens inlopp när pelletsförrådet sinar.
Att polvända motorn och skruva baklänges kommer säkert att resultera i spånproduktion.
mvh/rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.