Trögt spjäll?
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Termometrerna som sitter i LM visar inte rätt. De är alla monterade i samma "Gjutjärnsklump" Om man mäter på rören till och från LM så får man lite bättre koll på vad som sker. IR-mätare-tejpbit på röret. Inte helt exakt men man kan jämföra de 3.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Denna länk postade eldflugan i tråden om ved profilens flöde (sida22): http://se.varme.danfoss.com/pcmfiles/5/ ... 2b1d0f7c87
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Kolla dett från dafoss sorry heter NOMOGRAMjoeri91942 skrev:namogram? Inte ens google ger nåt vettigt på det.... kan du förklara?
/Jörgen
http://se.varme.danfoss.com/pcmfiles/5/ ... 2b1d0f7c87
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Jag tror att du måste hitta det perfekta läget så att när pannan kommit upp i driftstemp så ska det harmonisera med din ladd temp i botten på pannan.
låt säga att du får upp pannan i 95°C och din termostat ska öppna vid 72°C så kommer den att öppna fullt vilket gör att temperaturen i pannan sjunker och din regulator vill öppna ännu mer igen och så är vi inne i ett ekorrhjul där den ena jagar den andra.
För att anpassa detta bör du nog gå ner i laddtemp eller byta ventil till en med högre temp som kan hålla inkommande vattentemp i shack.
Tror jag.

låt säga att du får upp pannan i 95°C och din termostat ska öppna vid 72°C så kommer den att öppna fullt vilket gör att temperaturen i pannan sjunker och din regulator vill öppna ännu mer igen och så är vi inne i ett ekorrhjul där den ena jagar den andra.
För att anpassa detta bör du nog gå ner i laddtemp eller byta ventil till en med högre temp som kan hålla inkommande vattentemp i shack.
Tror jag.

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Eldflugan... enligt min servicemanual på Danfoss ECL9310 så parallellförskjuter (alltså knuffar iväg hela kurva likadant åt nåt håll) utesensorn, skulle vara att dom skrivit fel men graferna i boken visar oxå på att hela kurvan skjuts när utegivaren känner av ändrad temp.
Tyvärr har jag slarvat bort PDFen på den men ska leta lite mer.
När det gäller delta-T så stöder jag mig på TAs injusteringsböcker, ser nu att det var nomogram du menade tidigare.. det skulle jag ha kommit på, ber om ursäkt för det.
Optimal avkylning över en radiator är precis som du anger i din tabell, dock är det ur en vedeldares synvinkel bättre att ligga på så låga nivåerna som möjligt då du kan jobba ner till lägre temperaturer i tankarna, vilket du väl håller med om att är bra?
Värdet 1.0 i nomogrammet är ju baserat på radiators max avgivna effekt gentemot rummets maxbehov av effekt, det optimala är då att man ligger prick på viket ger ett värde på 1.0... om det är nomogrammet som visar Pn/Pc i förhållande till delta-T du menar? Det finns ju rätt så många nomogram i böckerna...
Äldre hus som, oftast, har tilläggsisolerats plus att klimatet inte längre har så många -45 vinterveckor leder till att man har överdimensionerade radiatorer vilket ger höga Sp-värden och då kräver injustering av flöden i slingor och/eller element, detta för att kunna följa de värden du angav i din tabell. Om man inte justerar om flödet så återstår att justera temperaturen på vattnet till elementen...
Naturligtvis kostar det mer el att köra pumpen på 3an, detta upplever jag dock att kompenseras av en lägre temperatur på elementen vilket ger mig mer plats i tankarna, skönare klimat inne och mina blommor mår förbaskat mycket bättre! Mor & far brukar ha element som man inte kan röra vid... och ökenklimat på fönsterbänkarna
Har suttit och läst igenom formlerna igen och finner att alla förutsättningar baserar sig på att man ska ha hög temp ut till elementen, ingenstans hittar jag nåt som handlar om lågtempsystem. Ska försöka hitta igen dom i morgon men nu måsta jag ta hand om lillgrabben.
/Jörgen
Tyvärr har jag slarvat bort PDFen på den men ska leta lite mer.
När det gäller delta-T så stöder jag mig på TAs injusteringsböcker, ser nu att det var nomogram du menade tidigare.. det skulle jag ha kommit på, ber om ursäkt för det.
Optimal avkylning över en radiator är precis som du anger i din tabell, dock är det ur en vedeldares synvinkel bättre att ligga på så låga nivåerna som möjligt då du kan jobba ner till lägre temperaturer i tankarna, vilket du väl håller med om att är bra?
Värdet 1.0 i nomogrammet är ju baserat på radiators max avgivna effekt gentemot rummets maxbehov av effekt, det optimala är då att man ligger prick på viket ger ett värde på 1.0... om det är nomogrammet som visar Pn/Pc i förhållande till delta-T du menar? Det finns ju rätt så många nomogram i böckerna...
Äldre hus som, oftast, har tilläggsisolerats plus att klimatet inte längre har så många -45 vinterveckor leder till att man har överdimensionerade radiatorer vilket ger höga Sp-värden och då kräver injustering av flöden i slingor och/eller element, detta för att kunna följa de värden du angav i din tabell. Om man inte justerar om flödet så återstår att justera temperaturen på vattnet till elementen...
Naturligtvis kostar det mer el att köra pumpen på 3an, detta upplever jag dock att kompenseras av en lägre temperatur på elementen vilket ger mig mer plats i tankarna, skönare klimat inne och mina blommor mår förbaskat mycket bättre! Mor & far brukar ha element som man inte kan röra vid... och ökenklimat på fönsterbänkarna

Har suttit och läst igenom formlerna igen och finner att alla förutsättningar baserar sig på att man ska ha hög temp ut till elementen, ingenstans hittar jag nåt som handlar om lågtempsystem. Ska försöka hitta igen dom i morgon men nu måsta jag ta hand om lillgrabben.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Nomogram används för att beräkna vid vilket flöde man uppnår den mest effektiva värmeöverföringen från element till rum genom att jämmföra skillnaden mellan stigare och retur delta T.Rayyan skrev:Nomogram:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nomogram
Ni talar nog inte om samma cirkpump.
MVH/R
Tok varva radiatorpumpen eller laddpumpen är dumheter ska gå på så låg hastighet som möjligt eller så nära ett optimalt dT det är vad nomogrammet om du saknar flödesmätare är det en bra hjälp
Eldflugan

Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Det är väl rätt så exakt det problemet jag har tror jag.Wodda skrev:Jag tror att du måste hitta det perfekta läget så att när pannan kommit upp i driftstemp så ska det harmonisera med din ladd temp i botten på pannan.
låt säga att du får upp pannan i 95°C och din termostat ska öppna vid 72°C så kommer den att öppna fullt vilket gör att temperaturen i pannan sjunker och din regulator vill öppna ännu mer igen och så är vi inne i ett ekorrhjul där den ena jagar den andra.
För att anpassa detta bör du nog gå ner i laddtemp eller byta ventil till en med högre temp som kan hålla inkommande vattentemp i shack.
Tror jag.
Just nu pendlar den mellan 90-95.. vid 95 stryper den draget och vid 90 ökar den igen.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
De visar inte ens samma värde när de mäter samma sak. Så här ser det ut precis när jag ska sätta fjutt, vilket innebär att de borde visa samma sak alla tre. Men det gör de alltså inte, trots att inget vatten börjat cirkulera än. Det har inte att göra med att det skulle vara lite varmare en decimeter längre upp heller, för skillnaden på termometrarna är densamma, oavsett hur de sitter.Rayyan skrev:Termometrerna som sitter i LM visar inte rätt. De är alla monterade i samma "Gjutjärnsklump".
Efter ungefär 50 minuter ser det ut så här istället.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
I änden av känselkroppen sitter ett spår eller en torx... ... öhh, vad kallar man det? spår?apersson850 skrev: De visar inte ens samma värde när de mäter samma sak. Så här ser det ut ...
Vrid på den lite försiktigt så kan du kalibrera termometrarna. Gjorde det på min Termovar.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak