Trögt spjäll?

Här diskuteras allt kring vedeldning
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Trögt spjäll?

Inlägg av User81 »

Japp första inlägget här!

Har en Atmos DC25, när pannan är kall går det mjukt och fint att skjuta in/ut spjället.. men när jag eldat ett tag får jag rycka i det så hela pannan ruckar på sig, jag får verkligen ta i för att öppna det när jag ska kasta in mer ved..

Vad kan det bero på? är det något man brukar smörja?


Är lite ny på det här med pannor och vedeldning.


Tack på förhand!
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag håller emot med tummen mot pannan, så är det inga problem att dra ut mitt. Jag har en DC35SF, så skillnaden torde väl vara minimal.
Men jag brukar inte lägga i på nytt förrän det brunnit ner såpass att jag inte behöver ha det spjället öppet. Det räcker att fläkten går.

Jag förmodar att det är den tjärbildning som sker i vedmagasinet under förbränning som limmar igen spjället. Smörja lär knappast gå. Värmen kommer säkerligen att göra att allt vad du smörjer med försvinner illa kvickt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Likt Apersson850 tror jag att det är tjära. Kan du ha haft en glipa kanske som gjort att viss del av röken smiter ut den vägen. Kolla så att den sluter tätt innan du fortsätter att elda.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om ens det hjälper. Konstruktionen på den pannan är sådan, att den ska tjära ner själva vedutrymmet när man eldar, som extra korrosionsskydd. Så även om den sluter rimligt tätt, kan det förmodligen lägga sig lite tjära runt kanten ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Men om det nu vore tjära som lägger sig emellan och "nyper" fast... borde det då inte bli ännu dj***ligare när pannan blir kall och tjäran stelnar?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

Gjorde en rejäl rengörning/sotning och nu verkar det funka bättre..
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

apersson850 skrev:Jag håller emot med tummen mot pannan, så är det inga problem att dra ut mitt. Jag har en DC35SF, så skillnaden torde väl vara minimal.
Men jag brukar inte lägga i på nytt förrän det brunnit ner såpass att jag inte behöver ha det spjället öppet. Det räcker att fläkten går.

Jag förmodar att det är den tjärbildning som sker i vedmagasinet under förbränning som limmar igen spjället. Smörja lär knappast gå. Värmen kommer säkerligen att göra att allt vad du smörjer med försvinner illa kvickt.
Så du kör också med en Atmos..
Har lite nybörjar frågor som du kanske kan svara på då..

Hur länge kör du med spjället öppet när du tänder pannan ungefär? Några minuter bara?

När jag tänder pannan börjar jag med att öppna spjället och den nedre luckan, har den nedre luckan och spjället öppet en liten stund, kanske 5-15 min så jag ser att det tagit sig ordentligt, stänger nedre luckan och skjuter in spjället, startar fläkten och låter det brinna kanske 30 min för att sen mata in ett fullt lass med ved.. när det brunnit ut har jag ungefär 70-75 grader i den övredelen och kanske 25-30 där nere i min acctank på 750L.

Dragregulatorn står på 80 grader och det blir inte över 80 grader i tanken, skulle man kunna öka på det lite så man kommer uppåt 90 grader i tanken?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Efter en del experimenterande har jag kommit på en metod som har dessa egenskaper:

Den är enklare.
Den är snabbare.
Den ryker mindre (ute, inne ryker den inte alls).
Den är stick i stäv mot alla instruktionsböcker.

Jag lägger ett hyfsat rejält vedträ vid varje sida om hålet i rostret, alltså det hål som är i botten av vedmagasinet. Lika långt mellan träna som hålet är brett.
Sen lägger jag ett tillräckligt stort vedträ ovanpå, som ett tak över mellanrummet mellan de undre träna.
Därefter travar jag vedmagasinet fullt. Här gäller det att trycka alla vedträn mot inre väggen i magasinet samt se till att inte de två som håller lufthålet fritt knuffas ihop mot varandra.
Sen lägger jag en uppfluffad dagstidning framför veden. Där jag bor har vi Smålänningen, och den är så tunn att hela tidningen går åt. Har man en normal dagstidning får man ta några sidor ur den.

Med nedre luckan och spjället stängt tuttar jag på tidningen. Jag lämnar övre luckan på glänt, och väntar några sekunder med att sätta på fläkten. Annars kan draget blåsa ut lågorna. Med övre luckan öppen en centimeter kan jag kolla att det tar sig ordentligt. Vedtravandet jag gör innebär att nästan all luften letar sig ut mellan de två vedträna som håller luftspalten öppen. Turbulensen mellan dem höjer temperaturen så snabbt där att "dånet" från sekundärkammaren hörs inom en minut. Då stänger jag luckan.
Har man sen "startautomatik" som jag har byggt in i min panna behöver man inte göra något mer på 3-4 timmar, innan det är dags att fylla på igen. Med standardpannan får man sätta upp rökgastermostaten efter en stund, när pannan kommit upp lite i temperatur.

Jag har provat diverse tricks för att tända i pannan, men detta är det som fungerar allra bäst för mig. Oftast ryker det inget synligt i skorstenen när jag hinner ut för att titta, eller åtminstone mycket marginellt. Dessutom behöver jag inte öppna övre luckan förrän brasan brunnit ner till glöder, när det är dags att lägga in andra omgången, så det blir mindre med rök i pannrummet också. Vid andra inlägget är enda gången jag öppnar spjället, för att suga ut röken ordentligt. Men har jag väntat lagom länge, tills det bara är glöder på bottnen, behövs inte det heller. Det hinner inte börja ryka innan jag langat in en ny laddning ved och stängt luckan.

Jag har 2250 liter ackumulatorvolym, och är det riktigt nerkört får jag elda två fulla inlägg. Då är ju oftast huset som ett sämre kylskåp också, så det suger en del.

Med bra ved (björk som legat i pannrummet ett tag) och 78°C patron i Laddomat 21 ligger pannan under förbränningen på runt 90°C. Alltså 10-15° diff mellan vatten in och ut.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

joeri91942 skrev:Men om det nu vore tjära som lägger sig emellan och "nyper" fast... borde det då inte bli ännu dj***ligare när pannan blir kall och tjäran stelnar?

/Jörgen
Det blir det också. Om man inte öppnar det under eldning, någon gång. Men det är det de flesta gör, och då knäcker man loss det den gången, så det inte fastnar så mycket när pannan svalnar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

apersson850: Tack för tipset! verkar funka bra.

Hur varmt får du i tankarna och vad har du dragregulatorn ställd på?
Jag får nästa ligga i för att få mer än 80 grader i toppen och ca 70 grader i botten av min 750L tank.. det kräver ca 2 ilägg.

Min dragregulator står på 80 grader, vågar man öka den till 90 utan att det kokar?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan det verkligen stämma att att du inte får ut mer än så.
Rimligt är väl att du på dessa ilägg kastar in ca 200l ved vilket rimligtvis om veden är någorlunda torr så ger det ca 170kWh(nedräknat med verkningsgrad på 85%) .
750*1,16*50/1000 vilket ger ca 45kWh + förbrukning. :?:

Är jag trött eller har jag missat något vitalt?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nä, det kan inte stämma. Något måste vara tokigt.

Just nu händer det titt och tätt att det inte är någon hemma här hela tiden, så jag låter ganska ofta tankarna sjunka till runt 20-25°C, innan jag eldar igen. Då är huset på 17-18°.

På två fulla inlägg går tankarna till ungefär 85° (botten) - 90° (topp), samt huset upp till 21°C. Då har jag 2250 liter vatten, 19 element stora som stridsvagnshinder, 2" stamrörledningar och ett hus i 2½ plan + källare att värma upp, med drygt 100 m² per plan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

2 fulla inlägg i en DC35SF (140 liter volym * 2) ger cirka 200 liter "fast" ved om du knökar i fullt, lite svårt i en panna då det kan vara trångt upptill och så gjorde du nån tunnel i botten när du startade så säg att du får i 190 liter. Källa, skogsveriges omvandlingstabeller

Du säger att du har torr björk, den väger runt 500 kilo per torrkubik, det ger att du lägger i 95 kilo per eldning (2 inlägg). Källa, skogsveriges omvandlingstabeller
Har du vägt nån gång?

1 kilo torr ved ska innehålla runt 4 kWh så 95 kilo bör ha i sig runt 380kWh, med en verkningsgrad på 85% ska bör bli 325 kWh ut ur pannan!

Du laddar upp 2250 liter vatten 60 grader, det blir 2250 * 60 = 135 000 kcal vilket ger 135000 / 860 = 156 kWh

Du förbrukar alltså 325 - 156 = enväldigmassa kWh under tiden du eldar.... då du inte ökar radiatorvattnet med speciellt många grader (eller har du väldigt heta element?) så har jag valt att inte räkna med det.

Det verkar vara nåt skumt här men är det nån som ser nåt fel i min uträkning?

Själv gör jag lite drygt 1 inlägg i min Vedolux 37a (105 liter eldstad plus lägger i 3 extra vedträn) för att trycka upp 1500 liter från ca 35 till 90 grader, ni kan se loggningen här http://twoalpha.com/pannrum/ men strunta i texten & bilderna då det är gammalt!

Att du ska behöva 2 inlägg i en större panna för ungefär 50% mer ack-volym verkar konstigt...

/Jörgen

PS, kom på, själv har jag ett termovar laddpaket och i dess instruktion finns det en tabell över temp in/ut/panna i förhållande till effekt (sid 6 här http://www.acaso.se/svensk/instruktione ... 200612.pdf), finns det nåt liknande till ditt laddpaket? Det visar ju rätt enkelt vilken effekt pannan ger.
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

apersson850 skrev:Nä, det kan inte stämma. Något måste vara tokigt.

Just nu händer det titt och tätt att det inte är någon hemma här hela tiden, så jag låter ganska ofta tankarna sjunka till runt 20-25°C, innan jag eldar igen. Då är huset på 17-18°.

På två fulla inlägg går tankarna till ungefär 85° (botten) - 90° (topp), samt huset upp till 21°C. Då har jag 2250 liter vatten, 19 element stora som stridsvagnshinder, 2" stamrörledningar och ett hus i 2½ plan + källare att värma upp, med drygt 100 m² per plan.
Brukar bli så åt mig oxå.Kommer hem och huset har hunnit blivit lite kallt.
Det tar en lång tid att få upp tankarna när shunten står öppen och ack tanken är på ca 20 grader.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag tror att det man bortser ifrån i Joeri´s exempel(om Apersson850) är huset massa som nu är kall, gissningsvis så är även returtempen bra mycket svalare i dessa fall. Vilket gör att ett stort D-T tillhandahålls pannan indirekt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar