Klara uppvärmning vid strömavbrott?

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har man också husvagn,så finns ju gasoltuben redan.
Är riktigt humant pris också.
http://www.annonsfynd.se/default.aspx?cid=447081
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Rayyan skrev:Skaffa en gasolkamin. Gasolen innehåller ca 12 kWh/kg. Ingen skorsten behövs. Normal ventilation i en villa är mer än väl.
Orkar en gasolkamin värma upp mitt tvåvåningshus? gissar att det behövs minst 2 en på övervåningen och en på bottenvåningen kanske en i källaren också. Men hur kommer det att gå med värmeledningsrören kommer värmen som blir i rummen räcka för att hålla värmeldningsrör och expansionskärlet på vinden frostfritt eller finns det risk att något fryser sönder om det är extremt kallt? :?
Allt handlar naturligtvis om hur kallt det är och hur länge avbrottet är och hur huset är byggt vilken planlösning och hur välisolerat etc etc. Det går ju inte att svara på utan att ta hänsyn till en massa olika faktorer. :roll:

Men att kunna värma upp huset med ordinarie uppvärmningssystem har ju flera fördelar än bara hålla de boende i huset varma. Även alla vattenledningsrör etc är ju i behov av att hålla sig frostfria

Annars kan man ju skaffa en husvagn så kan man sitta i den i stället för i huset eller ta in på hotel/vandrarhem i grannkommunen där det förhopningsvis ej är strömavbrott.

Men då blir det ju trots allt biligare även med ett ganska dyrt elverk. :D
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Knasiga idéer kan man få.

Elda upp anläggningen i fulltemp med brännaren på omformare, kör sedan cirkpumpen på den.

Ställ in en pelletskorg i eldstaden, en som ger 2-4kW i effekt (cirka, svårt å få exakta siffror med de där ..) under ett antal timmar, sedan går man å fyller på den med jämna mellanrum för att hålla tempen i pannan så man får värme.

När sedan tempen sjunkit för mycket i pannan så drar man igång brännaren igen å värmer upp.

Knasig idé ?, o ja. Men för någon kanske den skulle kunna funka.
Jobbigaste är väl att försöka reglera in lufttillförseln så man inte kyler bort mer värme med luften än vad korgen kan värma upp :lol:

Nä, kanske inte va nån bra idé... :oops:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Orkar en gasolkamin värma upp mitt tvåvåningshus? gissar att det behövs minst 2 en på övervåningen och en på bottenvåningen kanske en i källaren också. Men hur kommer det att gå med värmeledningsrören kommer värmen som blir i rummen räcka för att hålla värmeldningsrör och expansionskärlet på vinden frostfritt eller finns det risk att något fryser sönder om det är extremt kallt? :?
Allt handlar naturligtvis om hur kallt det är och hur länge avbrottet är och hur huset är byggt vilken planlösning och hur välisolerat etc etc. Det går ju inte att svara på utan att ta hänsyn till en massa olika faktorer. :roll:

Men att kunna värma upp huset med ordinarie uppvärmningssystem har ju flera fördelar än bara hålla de boende i huset varma. Även alla vattenledningsrör etc är ju i behov av att hålla sig frostfria

Annars kan man ju skaffa en husvagn så kan man sitta i den i stället för i huset eller ta in på hotel/vandrarhem i grannkommunen där det förhopningsvis ej är strömavbrott.

Men då blir det ju trots allt biligare även med ett ganska dyrt elverk. :D
Klart är att det krävs en hel del för att upprätthålla normal komfort vid strömavbrott. Tanken med förslaget gasolkamin var att det är så otroligt enkelt och snabbt fixat med nödvärme när elen försvinner.

Oftast slocknar även belysningen och använder man då fotogenlampor och lyktor + några stearinljus så är deras värmetillskott inte försumbart.

Glöm inte mysfaktorn med levande ljus och fotogenlampor- den värmer lite den också.

Bjud in vänner och bekanta så kommer en hel del värme därifrån också (skojade bara) :)

Beträffande frysrisken på rör och övriga installationer med vatten så tar det nog veckor innan de riskerar att frysa sönder även utan nödvärme.

BTW- Har faktiskt utnyttjat husvagnen ett par ggr då sonen var liten och behövde ha varm välling/mat lite regelbundet.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Gasol? -vedkamin -husvagn--strömavbrott::::Hur det än är så blir det en räddare räddare i nöden en stund i alla fall....Och huu om man inte får sig sitt koffein när huvudet kallar på...hemska tanke....Då ställer man pannan på kaminen och när det nykokta är klart så grabbar man sedan koppen med bägge händerna..
Värmen sprider sig till dom stela fingertopparna som mjuknar sakta och du spricker upp i ett stort leende....Hmm VÄÄRMMEhhh.. :D

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Sticka in en gasolbrännare i pannluckan :wink:
http://www.blocket.se/vi/18489349.htm?ca=8_s
Tända en vedbrasa :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Om man har ogräs i skorsten och / eller vill lägga om taket så är den där skitbra. Men... till eldning i panna så har den nog lite begränsningar beträffande användarvänlighet och effekt. Glöm inte att vi har strömavbrott... :lol:
Å andra sidan drar den inte så mycket gasol :D

OK. För att tända brasa så är den helt ok men vi har fortfarande strömavbrott. Finns ju lösningar på det också bara kolla:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=stirling
http://www.stirlingpowermodule.com/

Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jorå, Stirling i all ära men 1kW är inte imponerande och den ström har man bara när pannan väl kör. Alltså måste man ha en batteribank + inverter som medger att man kan starta pannan (med pump osv.) upp varpå Stirlingpannan laddar batteriet.

Det är väl dags att bygga en pelletsdriven ångmaskin som driver en generator som driver pannan, man använder sedan pannans vatten till att kondensera ångan för maximal värmeåtervinning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Som en tidigare tråd (Jespers rökgasväxlare) beskrivit så får man ut mer än 100% energi när vattenånga återkondenserar (jämfört med effekten för att producera den)
Nu tror jag att "perpetuum mobile" ligger runt knuten och bara väntar på att någon av oss på Pellets.info ska finna den.

Enda problemet är att få ånga med tillräckligt lite energitillskott.

Problemet är just att lagra energi.
Jespers växlare skulle kunna användas bara för att ladda batterier,bränsleceller eller vad som helst (som ännu inte är uppfunnet)

Det är faktiskt bara fantasin som sätter gränser!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

Tänk på det, kamrater. MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Micke C skrev:Ett 1-fas elverk på 2-3kW skulle kunna kopplas in på en av faserna i huset för att klara av tex belysning samtidigt som brännare och cirkulationspump hålls igång.
Passa dig för det där. Det är förrädiskt att göra så, då de flesta hus även har någon belastning som är minst tvåfasig (exempelvis ugn, bastuaggregat, elpatron) och därmed kopplar spänning mellan faserna, även om du bara matar en. Det kan ge upphov till de märkligaste effekter över en del apparater.
Än värre kan det bli med ett 3-fasaggregat, då allting till synes är som vanligt med ett sånt inkopplat. Sen slår någon, utan att tänka sig för, på exempelvis ugnen, som har rejäl effekt mellan två faser (400 V). Elverket orkar inte med, varför utgående spänning "kantrar" och kan skutta runt en del, innan det lugnar ner sig igen. Eller är det en enfasig belastning som blir för stor och skjuter iväg de andra två till otrevliga nivåer.

En kusin till mig eldade upp satellitmottagare, TV, dator och en del annat krafs för i storleksordningen 10000 kronor på det sättet. Eller, som han själv sa, "eländet kostade mer än elverket".

Nu har han ett elverk som klarar mer än huvudsäkringen, så nu är han i alla fall garderad mot sådana problem.

Min uppfattning (som är min egen, men i alla fall baserad på nästan 30 års yrkesmässig erfarenhet av elsystem) är att om man ska köra små elverk ska man göra det som öar, alltså genom att koppla in det som behövs till elverket, med stickpropp. Jag har exempelvis min panna stickproppsansluten, så det är bara att dra ut pluggen ur vägguttaget och stoppa in den i ett elverks uttag, om jag så skulle behöva.

Vanliga kortslutna växelströmsmotorer har förresten normalt sett en startström vid direktstart som ligger på 4-8 gånger märkströmmen. Sex gånger för en pump är alltså helt rimligt. Vid tunga och långvariga startförhållanden kan startströmmen vid direktstart gå upp till 12 gånger märkströmmen. Men då startar man ofta på annat sätt. Förr ofta med Y/D-start eller rotorresistanspådrag, idag gärna med elektronisk mjukstart eller frekvensomriktare.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Beträffande inkopplingen av elen till utrustningen så är jag inte bekymrad. Jag har varit elektriker visserligen bara i 3år och det är kanske 18 år sedan så jag är kanske inte helt uppdaterade på alla nya regler osv. Men jag har ändå en viss koll på hur det fungerar. Jag kommer inte koppla in något elverk till husets elinstallation.

Jag kommer köra stickpropp och vägguttag, det tycker jag verkar vara den smartaste lösningen. Behovet att få el till annan utrustning är inte lika stor. Är det vinter och kallt så kan jag ju ställa matvarorna i garaget är det varmt så behöver jag inte elverkert för att kunna hålla värmen i huset och då kan jag teoretiskt använda elverket till kylen och frysen i stället. Kostnaden för förstörda matvaror är i alla fall lägre än kostnaden som kan uppstå om vattenrörer fryser sönder.

TV kan jag också klara mig utan. Matlagningen löser jag med spritkök eller över öppen eld om så krävs (utomhus i så fall) belysningen går att lösa med ficklampor och fotogenlycktor.
som jag kan se det så är det just värmen i hust som är problemet. Visserligen har jag ju en kombipanna så det borde ju gå att elda med ved. Jag vet iofs inte om skorstensdiametern tillåter för det sitter ett insatsrör i skorstenen så det är väll lite minskad skorstensarea. Hur effektivt vedeldning i kombipanna är eller hur miljöovänligt det är är ju ganska oviktigt när det handlar om att hålla värmen vid strömavbrott
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

Satt in en vedspis i koket. Da kan du laga mat, klara varme och varmvatten utan el! Det ar mitt nasta projekt!
Sedan ar det ju bra om man kan fa upp vatten ur brunnen manuellt ocksa... :wink:
Det lutar at att ga tillbaka till gamla trygga invanda metoder!
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

apersson850 skrev:
Micke C skrev:Ett 1-fas elverk på 2-3kW skulle kunna kopplas in på en av faserna i huset för att klara av tex belysning samtidigt som brännare och cirkulationspump hålls igång.
Passa dig för det där. Det är förrädiskt att göra så, då de flesta hus även har någon belastning som är minst tvåfasig (exempelvis ugn, bastuaggregat, elpatron) och därmed kopplar spänning mellan faserna, även om du bara matar en. Det kan ge upphov till de märkligaste effekter över en del apparater.
Än värre kan det bli med ett 3-fasaggregat, då allting till synes är som vanligt med ett sånt inkopplat. Sen slår någon, utan att tänka sig för, på exempelvis ugnen, som har rejäl effekt mellan två faser (400 V). Elverket orkar inte med, varför utgående spänning "kantrar" och kan skutta runt en del, innan det lugnar ner sig igen. Eller är det en enfasig belastning som blir för stor och skjuter iväg de andra två till otrevliga nivåer.
Det har du alldeles rätt i! Ett 1-fas aggregat eller klent 3-fas aggregat skulle förutsätta bortbryning av större 1-faslaster och 2/3-faslaster. Kan ju göras med hjälpkontakt på reservkraftsbytaren och kontaktorer till respektive grupp. Men nu börjar det bli både krångligt och dyrt... Ingen bra lösning om strömavbrotten inte är mycket frekventa.

Vedspis och fotogenlampa kanske inte är så dumt när allt kommer omkring :roll:
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Det finns faktiskt redan en pelletspanna som är effektivare.

http://sunmachine.com/english/produkte_ ... odukte.htm
Levererar 3 kw el + 10.5 kw värme vid 14.9 kw effektuttag enligt uppgift.

Sedan är den snygg också vilket inte är till nackdel. Att den sedan kan användas med sol eller gas (produktvarianter) är inte heller fel.

Det intressanta är att tekniken finns men den inte har slagit igenom ännu.

Vill man sen ha något större finns det här.
http://www.stirling.dk/

Förbrukar 290 kW flis och genererar 35 kW el och 215 kW värme.
(Kommer en 9 kwh under 2009.)

Observera de finns redan på marknaden och är tillgängliga. Det finns fler produkter inom denna genre men de här är de jag tycker är i framkant ännu så länge.

Det fanns ngt motsvarande av Powergen i England men tror att det företaget ägs numera av E On så det lär nog inte bli någon tillverkning....

De som känner sig manade kan ju alltid konstruera en egen stirling för batteriladdning.

Här är konceptet : http://www.whispergen.com/content/libra ... opment.pdf
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Stirling i all ära men systemet för att ha ett automatisk system som klarar värmeproduktionen oavsett om huset har 230V eller inte blir ganska stort.

Man måste ha en batteribank som antingen kan autostarta ett el-verk eller kan starta en stirlingförsedd panna, sedan ska det återladdas osv.

Problemet är ju att ett "vanligt" hus kanske kan göra av med 8-9kW när det är som kallast, med en värmeeffekt på 14-15kW måste pannan stängas av lite då och då och då är vi på utgångsläget igen.

Hela grejen är alltså att få gjort ett system som kan ge ström nog att "hålla sig vid liv" vid kanske bara ett par kW utvecklat effekt och vad jag har förstådd är stirling-motorer bra, speciellt på högre effekter medan de på låga effekter förlorar mycket effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar