Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Med perfekt skiktning hade de kunnat räcka lite längre.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Fortfarande inte ett enda ord om dina flöde, trots rubriken. Har du någon flödesmätare kvar? Har du några mätvärde att redovisa?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hoppas att andra på forumet som har full koll på temperaturer hjälper dig att visa att jag har fel! Men då vill jag se ( Live Loggning inte klistrade bilder )
Lycka till !!

Tycker du att denna loggning är perfekt http://web.telia.com/~u19308234/trn.jpg När tempen sjunker som stenar på ett dygn :?: Med 2500 Liters tank :!: Om du jämför med min loggning på 2*750 Liters tankar.

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Så det du säger är att du ger dig inte förrän jag lägger upp mina loggningar live? :D Konstigt resonemang? :shock: Jag har aldrig hävdat att mitt är perfekt, det gör däremot du hela tiden.

Stanna upp och fundera lite på varför det är så många fler som säger emot dig än som håller med.

Och svara gärna på de frågor som ställts till dig, inte bara med motfrågor eller krav på motprestation.

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den ons 22 okt, 2008 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag är av uppfattningen att tempgivarna skall falla som stenar och jag vet att jag har rätt.
Jag tror faktiskt att du inte vet kompis.
Eftersom Jag, Shakespear, Andre´,Rayyan mfl inte förstår hur du tolkar ordet skiktning eller hur du läser en graf så förklara dina grafer och hur man kan utläsa skiktning.

Och snälla säg inte att du förklarat det tidigare i tråden.
Ta med vad ordet skiktning betyder och visa på vart i dina grafer det sker eller hur det sker. :nemo:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Hoppas att andra på forumet som har full koll på temperaturer hjälper dig att visa att jag har fel! Men då vill jag se ( Live Loggning inte klistrade bilder )
Lycka till !!

Tycker du att denna loggning är perfekt http://web.telia.com/~u19308234/trn.jpg När tempen sjunker som stenar på ett dygn :?: Med 2500 Liters tank :!: Om du jämför med min loggning på 2*750 Liters tankar.

Ved Profilen..
japp jag tycker att det ser i det närmaste kanon ut.

Vad du vill få fram är att det inte räckte så länge va?

Det beror väl på att hans tre döttrar duschade hela dagen :lol: m.a.o han tömde sin tank på ett snyggt sätt utan omrörning på väldigt kort tid vilket i sin tur ger ett högt flöde vilket gör det extra snyggt.
Och som du ser rasar hans tempgivare som stenar.

Och jag är också benägen att fråga om dina flödesmätare är dom kvar?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Om du tycker att en acktank på 2,5 kubik skall laddas ur som en sten på ett dygn när det är + grader ut då vet inte jag :?: :?: :?:

När mina 2* 750 räcker i 3 till 4 dygn.

Ved Profilen
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol: :lol: :lol:
3-4 dygn ......närdå?

Varför ska han inte kunna ladda ur sin tank på ett dygn, det beror väl helt på vad som förbrukas. Han kanske har världens sämst injusterade värme system och kanske frun glömde varmvattnet på. Vi vet inte hur hans förbrukning ser ut och den är inte relevant utan sättet han plockade energin ur tanken på är relevant.

Nu har du missat en massa frågor i tråden igen v.v. besvara dessa.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Många tror att perfekt skiktning är att botten temperaturen skall dala som en sten :?: Och mitten tempen skall också dala som en sten :?: Samt att topptemperaturen :!: Att även den skall dyka som en sten :?: Med vissa tids skillnader narurligt vis :!:
Ni som tror detta förstår inte innebörden med skiktning. Det gäller även att tankarna håller sin lagrade energi så länge som möjligt :!:
Vedprofilen,
Dina loggningar finns på ÄFABs förstasida, jag vill minnas att du även jobbar på ÄFAB, eller hur?

Håller ÄFAB med dig när du omdefinierar ordet "skiktning" eller tillhör även företaget dem som "inte förstår innebörden med skiktning"?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ved Profilen skrev:Om du tycker att en acktank på 2,5 kubik skall laddas ur som en sten på ett dygn när det är + grader ut då vet inte jag :?: :?: :?:

Ved Profilen
Nu ska vi inte blanda äpplen och päron (äpplen=skiktning och päron=energi)
Om tanken laddas ur på 2 dygn eller 1 dygn spelar väl ingen roll? Det beror väl på förbrukningen?
Att notera: Skiktning finns och fungerar riktigt bra i exemplet.

BTW garattis vedis du har indikation på skiktning i natt ca. kl 1:30. Hur förklarar du det?
Bottentempen tycks falla som en (liten) sten men det var väl inte ditt syfte eller?
Nyss sa du att det var urkass när temperaturerna föll som stenar :wink:

Typ 3 600 sek/h, därför 3,6 (3,6') för att komma till kW. k (kilo) = 1 000
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om man investerar i en anläggning så borde väl denna dimensioneras så att den klarar av energibehovet i huset. En modern vedanläggning idag ska man väl inte behöva elda som en tok för att få energi.

Har en bekant som har en Gaselle 70kW med 6 kubik tank och han gör ett ilägg per vecka. Han eldar på söndagen och detta räcker till på lördagen helgen efter. Då är frugan hans och två barn hemma själva under veckan då han är ute på jobb. Är det riktigt kallt får han elda på fredagen då han kommer hem. Huset är på ca 230 kvadrat.
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Värmer han 6 kubik med ett ilägg :?: :wink:
Inga norrlänska vintrar om det håller värmen nästan
en vecka :?: :wink:
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Ved Profilen skrev:Om du tycker att en acktank på 2,5 kubik skall laddas ur som en sten på ett dygn när det är + grader ut då vet inte jag :?: :?: :?:

Ved Profilen
Huset kräver mycke energi ett 20-tals hus 130kvm utan isolering 60kvm garage (spillvärme från pannan) och 40 kvm källare.
Men trots allt tror jag att det bästa sättet att kunna få till en skiktning är att ha EN tank.
Nu när jag har logger är det enklare att se hur mycke energi det går åt. Om ni funderar på varför laddtempen ser konstig så vardet dels luft i laddkrettsen samt givaren var oisolerad vid start. Finns säkert saker trimma på har ingen koll på flöden pumparna går i lägsta hastighet.
Angående live loggning så jobbar jag på det snodde frugans laptop och logga med nu men var tvungen att ge tillbaka den :( . Ny loggdator på gång
Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

pannrum skrev:Värmer han 6 kubik med ett ilägg :?: :wink:
Inga norrlänska vintrar om det håller värmen nästan
en vecka :?: :wink:
Läs en gång till så förstår du bättre :!: :wink:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har tyvärr ingen logger ännu men så här ser det ut hos mig.

Eldade upp tankarna till 92 grader i tisdags.

I dag torsdag kl 11.00 så är tankarna 80 grader i toppen och 35 grader i botten.
Jag värmer 100kvm + källare. Har 2st 1000L tankar med dubbla slingor i teknik tanken.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Låst