Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Detta är den bästa tråden jag läst på länge det är så roligt när folk försöker med små medel förbättra sina pannor/anläggningar.
Jesper@Fordson du har gjort ett kanon jobb tycker jag, inte bara rökgasväxlaren i sig utan även all dokumentation som du har tagit dig tid att publicera.
Även alla ni andra som bidragit med input tycker jag skall sträcka lite på er.
Du har iaf inspirerat mig till att börja bygga en också det enda som saknas för mig nu är tid :lol: .
Sedan så tycker jag att 200c i rökgastemp ur en modern panna är i högsta laget det är ju inte mycket bättre än det jag har ur min viadrus den ligger på 230-250c.
Att skicka ut 200c i skorstenen i kanske 4-5timmar måste vara ett stort resurs slöseri har man 100c i så lång tid lär ju skorstenen även då torka.

MVH Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det som mätinstrumentet kommer att visa är en högre förbränningsverkningsgrad då rökgasförlusterna minskar procentuellt sett.
Detta på grund av att rökgaserna är lägre efter rökgaskylaren om man mäter där.

Det vore i alla fall intressant att få veta hur förbränningen i pannan är och se hur förbränningsvärden så som CO,O2 samt CO2 håller sig stabila genom hela eldningscykel och att pannan,brännaren är så pass bra så att dessa ligger inom målsättningsvärdena. Det vet vi ju inget om.

Om du inte bodde så långt bort så skulle jag ha ställt upp och gjort en rökgasmätning åt dig. Du får väl hålla denna tråd vid liv så vi får se vad som händer i framtiden då vi får vinter.
Senast redigerad av Karla1 den sön 19 okt, 2008 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Konkreta faror har jag aldrig skrivit :!: Möjligen att det kommer att bli problem :wink:

Ved Profilen..
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej

Angående rökgas värden så påverkas inte förbrännings resultatet
av att tillsätta en ekonomeiser.

Samma mätvärden om man mäter i ett rör på en meter efter pannan.

Tjuvluft eller minskat drag är den enda orsak till ändrade värden
men i de prover vi gjort så är det samma värden under samma dragförhållande men jag har endast mätt vid olje eldning.

Angående rökgasvärmeväxlare som vi tillverkade fungerade mycket bra
anledningen till att vi slutade med dessa var att el vattenberedare kom ut

på marknaden och fortfarande är de förhållandevis billiga i drift.
dessa gå ju att komplettera med solpaneler mm.

Kul med folk som tänker och vill prova egen idé.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Det du gör kommer jag att följa med mycket stort intresse :wink: . Speciellt när vintern kommer ( ca 20 grader kallt ute )

Ved Profilen..
Då kan väl herr expert tala om redan nu vad som kommer att hända :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Karla1 skrev:Det som mätinstrumentet kommer att visa är en högre förbränningsverkningsgrad då rökgasförlusterna minskar procentuellt sett.
Detta på grund av att rökgaserna är lägre efter rökgaskylaren om man mäter där.

Det vore i alla fall intressant att få veta hur förbränningen i pannan är och se hur förbränningsvärden så som CO,O2 samt CO2 håller sig stabila genom hela eldningscykel och att pannan,brännaren är så pass bra så att dessa ligger inom målsättningsvärdena. Det vet vi ju inget om.

Om du inte bodde så långt bort så skulle jag ha ställt upp och gjort en rökgasmätning åt dig. Du får väl hålla denna tråd vid liv så vi får se vad som händer i framtiden då vi får vinter.
Jag har stor respekt för ert kunnande inom området för mätning av gasernas kemiska sammansättning men vedprofilen frågade specifikt efter en mätning före och efter kondensorn inte före eller efter pannan. Var det en felskrivning eller kan en sådan här manick påverka dessa värden? Och om det är så vad blir det för skillnad förutom andra värden?

Sen tycker jag att det är fel namn på den här manicken eftersom ditt ludd är torrt och inte vått som vid kondensering. :wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej vedprofilen

Lite nostalgi
Jag har minnen ifrån gengasens tid också.

Men de första ekonomeisrarna vi tillverkade var år 1956 det är ca 52 år sedan är ju förhållandet ändrat och elvattenberedare kom ut på marknaden.

Testade min egen ekonomeiser 1987 det är ca 21 år sedan
detta expriment var till för att värma en gäststuga på 17m²
och det blev också lyckat försök.

Oljebrännarens luft bränsle blandning som skall ske miljövänligt eller hur ?
Sedan har ju dragförhållandet mycket stor betydelse hur bra hela förbränningsförloppet blir. I detta fall har pannan inget med förbränningen att göra inte mer än lågan inte skall nå kalla ytor och brännaren intrimmad. rökgasvärden är samma för och efter ekonomisern.

Att det skulle bli anorlunda med vedbränsle skulle förvåna mig mycket,
är förbränningen på ett vist sätt som redan är bra och kopplar vi till rökrör på ca 1 meter med samma ca motstånd som skorstenen har iallafall ingen mätbar skillnad i Pa. Så ändrar ingen ekonomeiser förbrännings resultatet till det sämre utan tvärt om med sänkt rökgastemperatur ökar verkningsgraden på instoppad enegri.

Mvh
Ruben
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör Jesper igång pelletsbrännaren i pannan o den är rätt justerad så påverkar varken pannan/rökgaskylaren rökgasvärdet, Det blir bara en större värmeupptagande yta = bättre verkningsgrad..

Nog förstår jag vart vp vill komma med värdena, Då en keramiskpanna har en högre förbränningstemperatur så förbränns även mer vilket ger en renare rökgas.. Betyder det då automatiskt en högre verkningsgrad :?:

Om en modern panna med optimal förbränning även den utrustas med rökgaskylare som sänker rökgastempen så det är just så man klarar sej utan kondensproblemen bör även då verkningsgraden höjas..
Kan aldrig bli sämre verkningsgrad om man sänker rökgastempen från 200° till 100° el möjligen lägre förutsatt att det inte blir kondens problem o man inte har en skorsten som inte klarar kondenserande drift..
Har själv 115° efter motdragslucken men ändå 80° 0,5 meter ner i skorsten, Kollade det då det va -15° ute o ingen kondens va de uppe i pipan..

Skulle va mycket intressant att höra hur det skulle bli med rökgaskylare efter en Innova/Calmar/effekta lamda m.fl
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Olle45 skrev:Hej

Angående rökgas värden så påverkas inte förbrännings resultatet
av att tillsätta en ekonomeiser.
Nej Olle, du får det fenomen som jag beskriver tidigare, för sänker du rökastemperaturen så minskar även rökgasförlusterna. Men det vore intressant att även veta hur bra förbränning han har i pannan idag. Det var det jag var ute efter. Har han bra förbränning idag, och det visar sig att det uppstår problem vid andra väderlekar så vore det intressant att veta om detta även påverkat förbränningen.

En oljebrännare och en pelletsbrännare jobbar olika på många fronter så dom ska vi nog inte jämföra direkt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Karla1
Enkelt att förstå att förbränningen inte kommer att påverkas mer än att draget kommer att bli bara något lägre ( försumbar skillnad ), men ökar itakt med lägre utetemperatur och varmare rökgaser av helt naturliga skäl.
Dragbegränsare behövs ändå för att hålla jämnt drag även när det är byigvind ute.

Jo vist är det skillnad på oljeeldning och pellets eller ved eldning
men all förbränning är beroende av jämn stabil tillförsel av förbrännings luft även oljebrännare påverkas av ostabilt drag.
resultat dålig förbränning.

Mvh
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Sprang på denna idag.
http://www.heatacc.com/pdf/rvx10.pdf
Intressant lösning.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Hej
Bra ide Jesper, gillar o exprimetera jag också, men frågan som jag ställde tidigare i tråden tar jag upp igen, verkar intressant att göra en sådan växlare till min suveräna skorstentorkare till panna ctc total, måste ju få ned rökgas temp mycket med en sån vid vedeldning, nu har ju jag ett stålrör fristående efter panna och den har väl i ärlighetens namn varit mörkröd efter pannan vid vissa tillfällen, har till o med haft min blålågeförbränning efter rökgaspjället på pannan och en bit upp i röret nån gång. Nu med pellets kör jag ut ca 210gr utan dragbegränsare efter panna, men den går fint, inte ett tjyvstopp på ett år nu ca. och drar ca 16-20 kg/dygn pellets.
Hälsn
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Låst