Tesen att få ur mer värme och renare avgaser som inte kan skada skorsten går ut på att "tvätta" röken. Denna fuktiga dimma för sedan över värmen i en växlare likt den du byggt. Det fina med kondenseringen är att det utvecklas mer energi än det gick åt att ordna dimman med. Om jag nu minns hennes förlklaringar rätt.
Du tror inte att du kommer få problem med draget i skorstenen? Eller kör du med fläkt? Kanske inte på en gång men efter en tids eldning om tuberna blir täta av sot. Detta lär du väl hålla rent med täta intervaller.
Om denna tar tillvara på ganska mycket värme så att du får väldigt låga rökgaser ut i skorstenen, då kommer du att få kondens med största sannorlikhet, hur har du tänkt att lösa detta i botten av rökkanalen om du får för mycket kondensvatten? Ska du göra någon form av avskiljare?
Vad du har för material i skorstenen har ingen betydelse för kondensen får du ju ändå.
Hej Hej
Skulle man med fördel kunna sätta en sån växlare bakom min Total,
skulle kanske få ned rökg.temp ytterligare med pellets eldning
Hör av dig hur det går
Hälsar
H
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Har du fått någon uppfattning om hur mycket mer vv du buffrar? Om nu allt funkar (kondens ,sot osv) så vore det kul att att få veta vid vilken temp på röken/avgasen som kan klassas som lägst innan problem dyker upp.
Hello ! Jag har väl inte direkt påstått att det inte kommer att fungera , jag har bara erfarenheter av flera som har provat din teori. Ingen har lyckats speciellt bra hitills. Mång har kondensproblem utan kondensor.
Problemena brukar börja när det blir kallare ute.
Jag hoppas naturligt vis att det kommer att fungera åt dig!
Vi väntar och ser när du har kört ett tag..
Lycka till !!
Hej
Lite nostalgi väcker ditt expriment hos mig!
Jag var med på mitten av 50 talet och utveklade just en sådan typ av värmeväxlare som monterades på rökröret efter en varmluftspanna , men det var för värma vatten som i sin tur lagrades i en varmvatten beredare,
men jag minns inte de exakta måtten, men den fungerade mycket bra
varmvatten blev det i lagom mängd.
ingen kondens i skorstenen blev det.
Det viktiga är bara att den får rätt dimesioner i förhållande till rökgas temperaturen.
Men så kom elvattenberedare ut på marknaden vilket vi började använda i
början av 70 talet.
Det var fler som tog upp tillvekning av produkten att värma varmvatten med och då under namnet ekonomiser .
mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 01 okt, 2008 01:35, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper@Fordson skrev:Då var det kopplat och proveldat.
Började lite mjukt och körde med pellets brännaren.
Med baffeln i pannan så kam jag inte upp i med rökgas temp än vad vattnet i pannan var varmt.Så när pannan s vatten var 80 greder var rökgaserna 80 grader.
Jag tor ur baffeln och då kom jag upp i hissnande 125 grader.
Draget var helt opåverkat vad jag kan se.
Testade nu med ved och med baffeln i och öppna spjäll och det brann så det dånade i pannan så hade jag ca 110 grader ut i skorsten.Mätte även i toppen på skorsten och där hade jag 70grader en meter ner i skorsten.
Skall nu hålla koll på skorsten och se om den blir fuktig.
Fränt
Har du 70° i toppen på skorsten så ska de inte vara problem med kondens..
Har du kopplat så det är 80° vatten som går in i rökgaskylaren??
Alltså från termiskaventilen via kylaren o sen till pannan o inte från tank botten via kylaren sen till termiskaventilen o sen pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag kan bara intyga att det fungerar utan problem!
Jag har varit med och utveklat denna typ av eknomeiser som placeras
direkt efter pannan på rökröret.
Det var i mitten på 50 talet och då tog vi fram denna produkt för att
få ut uppvärmnings vatten till en beredare till dusch o bad mm
Men jag tillförde en bra finness till denna produkt.
Det gick att justera värmeutaget ur rökgaserna med ett rökgasspjäll
som kunde skärma av allt eller låta hela rögasflödet gå igenom eknomeisern.
Draget förblev bra och ingen kondens i de flesta fall trots hela rökgasmängden gick igenom ekonomeisern.
Jesper@Fordson skrev:Jag har kopplat in den på det röret som gick till botten på pannan.Det tar en omväg till "kylaren" innan det går in i pannan.
Numera får jag köra pumpen på ett läge högre med för att få ut värmen.
När det brinner som bäst i pannan så står den tremiska ventilen helt öppen och det kommer in kallt vatten i botten och 80 ur toppen.
Tiden att ladda tankarna har reducerats drastiskt...
Ja då förstår jag att du fick "rätt" rökgastemp..
Hade nog blivit annat om du gått från tankbotten till kylaren o sen via termiskaventilen o vidare in i pannan, Särskillt om du haft riktigt låg temp i tankbotten (typ 25-30° som vid golvvärme o bra skicktning i tanken)
Vilka mått har du på kylaren o tuberna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd