Vilken pelletsbrännare ska jag välja till min Jämä Nova?
Vilken pelletsbrännare ska jag välja till min Jämä Nova?
Hej! Jag behöver hjälp med att välja den bästa och mest lämpade pelletsbrännaren till min Jämä Nova från 1991. Tacksam för råd om detta.
Bästa Hälsningar
Calle[/b]
Bästa Hälsningar
Calle[/b]
Nova... är det den som är en ganska trång oljebrännarpanna eller är det den som i det närmaste är samma panna som focus PE20 ? (jämä tillverkar ju pannorna för focus...).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Här har vi Jämä Nova S, Är det en sådan? I så fall ser det ut att vara föregångaren till min Focus EKO 20 oljepanna.
http://www.findit.fi/sve/search/35039.htm
Du kan väl jämföra måtten på din panna med måtten på EKO 20 i den här pdf filen så blir du klar på om den är liknande.
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pannor.pdf
Tycker att luckan för bafflarna på mitten av pannan ser smalare ut än på min panna.
Focus EKO 20 har gått bra att elda pellets i. En del har sagt att pannan har för stort mottryck för pelletseldning men för mig har det inte varit några problem.
http://www.findit.fi/sve/search/35039.htm
Du kan väl jämföra måtten på din panna med måtten på EKO 20 i den här pdf filen så blir du klar på om den är liknande.
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pannor.pdf
Tycker att luckan för bafflarna på mitten av pannan ser smalare ut än på min panna.
Focus EKO 20 har gått bra att elda pellets i. En del har sagt att pannan har för stort mottryck för pelletseldning men för mig har det inte varit några problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ok, om Novan ser ut som på din länk där är det den där trånga pannan jag hade i bakhuvudet. Borde funka kanon med en framåtbrinnande i så fall åtminstone.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
LW: Jämäpannorna är MYCKET olika invändigt.....
De som kom på 80/90 talet och huvudaskligen är gjorda för oljebrännare är betydligt trängre än 70 talarna, vad heter din panna men än Jämä ?
De som kom på 80/90 talet och huvudaskligen är gjorda för oljebrännare är betydligt trängre än 70 talarna, vad heter din panna men än Jämä ?
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Jag har en mycket trång oljepanna från 1990 och har en frambrinnande i denna. Funkar utmärkt. Eldstadsdjup är 40 centimeter, höjd ca 35, med liggande rökgångar
Vänligen Brus
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Jämä Nova kan vara knepig med pelletsbrännare, har jag hört. Den typen av trånga oljepannor har mottryck/övertryck i pannan när brännaren går, och de flesta pelletsbrännare behöver självdrag för att fungera.
De 2 första pelletsbrännarförsäljarna ville inte sälja brännare till den pannan åt mig eftersom de ansåg att det inte kommer att bli bra. Åtminstone inte utan rökgasfläkt i alla fall. Som den ena uttryckte det: "det finns tillräckligt med problem i världen utan att man sätter en pelletsbrännare på den pannan".
Köpte i alla fall en Viking Bio och installerade den själv 3 månader sen. Kör den på låg effekt med alla bafflar isatta. Hittills har den gått klockrent. Ca 110 grader nysotad och 85 grader 1 m ner i skorsten.
Skulle mottrycket bli problem kan ju plocka bort ena eller båda bafflarna för att minska motståndet genom pannan.
När du väljer brännare till pannan så kolla att brännaren klarar mottryck i pannan. Viking Bio gör det och jag tror att Blue Flame gör det. Det finns säkert många här på forumet som har erfrarenhet av liknande pannor och kan berätta hur andra brännare fungerar i trånga oljepannor.
De 2 första pelletsbrännarförsäljarna ville inte sälja brännare till den pannan åt mig eftersom de ansåg att det inte kommer att bli bra. Åtminstone inte utan rökgasfläkt i alla fall. Som den ena uttryckte det: "det finns tillräckligt med problem i världen utan att man sätter en pelletsbrännare på den pannan".
Köpte i alla fall en Viking Bio och installerade den själv 3 månader sen. Kör den på låg effekt med alla bafflar isatta. Hittills har den gått klockrent. Ca 110 grader nysotad och 85 grader 1 m ner i skorsten.
Skulle mottrycket bli problem kan ju plocka bort ena eller båda bafflarna för att minska motståndet genom pannan.
När du väljer brännare till pannan så kolla att brännaren klarar mottryck i pannan. Viking Bio gör det och jag tror att Blue Flame gör det. Det finns säkert många här på forumet som har erfrarenhet av liknande pannor och kan berätta hur andra brännare fungerar i trånga oljepannor.
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Ja Infraheat kanske är ett bra alternativ i en trång panna. Den har en uppgiven maxeffekt på 14 kW. Tror det är bra att titta på vilket effektområde brännaren är gjord för. De flesta framåtriktade har en maxeffekt på 20 kW och då kan man tänka sig att förbränningen inte blir så bra om man ligger och kör på 9-11 kw.
Nackdelen med Infraheat är väl att det inte finns eltändning.
Min egen brännare Viking B16 har en uppgiven maxeffekt på 16 kW och den kör jag nu på en effekt av 10,5 kW med alla turbulatorer kvar i pannan.
Mottrycket är säkert rätt högt men brännaren har inte tagit skada och det blir inga beläggningar i fallröret.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)