Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad jag menade med govvärme/lågtempererat o bra skiktning va om du körde vattnet direkt från tankbotten till rökgaskylaren istället för som du kör nu med 80° vatten då du tar in det efter termiskaventilen till kylaren..
Borde blivit annan rökgastemp om vattnet in i kylaren varit 25-30° :roll:

Så du har inget fel på skiktningen :wink: men då det är riktigt kallt ute så kanske inte tanken är 30° i botten el har du så låg radiator retur??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Kom och tänka på en lösning jag såg för ett par år sedan efter jag läst igenom tråden. Var hemma hos en gubbe som hade en vedpanna i källaren rökgaserna från pannan ledde han igenom en kakelugn som stog på bottenvåningen det var hål i botten på kakelugnen varma röken passerde igenom rökgångarna och vidare ut genom skorstenen.
En annan form av rökgasväxlare :wink:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jesper@Fordson skrev:Jo tanken att dra retuern genom den har jag haft men det kan ju bli trubbel när jag inte vill ha värme...
Men allt är ju möjligt och dte är nog inte omöjligt att jag provar någon annan koppling framöver..
Nja menade inte att du skulle dra radiatorreturen till rökgaskylaren utan direkt från acktanksbotten till kylaren sedan till termiskaventilen o vidare in i pannan, Nu körde du väl från acktanken till termiskaventilen o vidare till rökgaskylaren o in i pannan.. Du kör 80° in i rökgaskylaren nu men om man körde från tanken o in i kylaren så skulle tempen in i kylaren bli samma som acktanksbotten håller..

Iaf så tycker jag det är riktigt fränt, En simpel gjutjärnspanna bör ju få minst lika bra verkningsgrad som en ny keramikpanna.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jepp från tankbotten direkt till kylaren sen in i laddkretsen så det kallaste vattnet går via kylaren först..

Ska bli intressant att höra vad rökgastempen blir om det går 30° vatten genom den.. :wink:

Jo jag såg en variant nånstans men där satt den så att röken gick ut i toppen på pannan o sen ner mot golvet genom kylaren, Då blev det så att kallavattnet gick in i slutet på kylaren/botten o ut i toppen så rök o vatten möttes i kylaren.. Då tror jag det kan bli svårare med draget o fläkt krävs för att tvinga röken neråt först..
Senast redigerad av André den fre 26 sep, 2008 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Hmmmm... har jag fattat det hela rätt..... :?:
Denna konstruktion är väl för att man skall få ned rökgaserna från en dålig panna med för höga rökgaser till en lagom nivå,, 150-200 grader ????
Och inte för att kyla gaserna ytterligare till en väldigt låg nivå.....
För övrigt anser jag att det är att föredra att ha en panna sim e så pass bra att rökgaserna har normal temperatur ut från början...
Så vitt jag vet har en bra panna en temperatur i pottan på ca1000-1200 grader och ut kring 180 grader... och dom få procenten energi som då finns kvar skall man nog vara försiktig med, å tänka på sin välmående skorstens hälsa....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja men o andra sidan så tycker jag det är riktigt kul med folk som testar gränserna själv, Tror inte rökgaskylaren kostat Jesper@Fordson så mycket.. :wink:

180-200° tycker jag är för högt, Det ska vara så lågt att man har ca 65° i toppen på skorsten vilket iaf jag klarar lätt med 125° ut ur pannan o då är tempen ca 80° i toppen så något lägre hade den kunnat vara..
Har/ska man ändå montera in en insattsslang i skorsten kan man väl lägga till lite o ta en som klarar kondenserandedrift/spannmål vilket inte blir många tusen dyrare.. En gjutjärnspanna o slang som klarar kondens o en effektiv rökgaskylare blir garanterat billigare än t.ex en vanlig Calmar V33 om man bygger kylaren själv, Då behöver man inte tänka på keramikbyten heller.. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Fortsätt med din rökgaskylare , så får vi se hur den fungerar i Vinter.

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Hej jesper.... hur ser det ut i tuberna på din växlare?????
blir det stygga beläggningar eller ser det bra ut ??????

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Låst