0 kg pellets över sommaren. Hos oss stängdes pannan i mitten av Maj månad sedans dess har solen stått för allt varmvatten. Elpatronen har endast stöttat med el med 1,5 kWh för uppvärmning av acken..... bara för att jag tappade ut lite för mycket varmvatten till barnens pool (på 12m³) när det sedan blev regnväder flera dagar efter urtappningen.
Pelletsen ligger och väntar medans pannan skulle behöva rengöras vilket jag än så länge har sjutit på framtiden..... på onsdag kommer sotaren så det får falla på hans lott .
Brännaren skulle behöva nya slussvingar så det får jag nog ta och beställa så att de finns hemma.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vi har haft brännaren avstängd sen mitten av Juni då pelletsen tröt. Pannan har sedan gått på el för varmvatten endast. Shunten stängd och cirk.pumpen stängd. Enligt mina beräkningar så har det gått åt ca 1000kWh vilket jag inte tycker är så farligt på 2-3 månader. Det är väl ca en tusenlapp. Hade vi kört pellets så hade det blivit billigare men det anser jag är marginellt. (150-200:- i skillnad)
Igår kom dock en leverans från Neova så jag och min granne slet i 2 timmar med o bära ner 3,5 ton pellets i källarn...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Under augusti gick det åt ca 206kg pellets, då har jag haft brännaren avstängd under natten och dagen. Har haft igång den på morgonen och kvällen och nån kallare dag hade jag igång den på dagen en gång också. Som mest sjönk panntemperaturen under natten till ca 50 grader från 80 grader efter att jag kört brännaren på kvällen.
I juni som jag tror var varmare gick det ju åt ca 300 kg då var brännaren igång hela tiden så det verkar ju gå att spara en del pellets om man skulle ha ett lite större intervall på termostaten än den från pannan har.
560kg Maj->Augusti = 1400kr
Det hade jag inte klarat om jag kört elpatron.
Har precis fått en leverans vida 5 pallar, det var tungt att bara ner i källare själv men om vintern blir som föregående borde jag klara mig till augusti 2009.
sama här 0kg i förbrukning och c-pump avstängd (dock kör den då o då för att hållas i gång) sen maj nu bara frågan hur länge det dröjer innan det är dax o starta pannan kommer 4 pallar pelets nu i veckan.har dock 2 pall kvar i källaren..........ska bli roligt nu o se förbrukning över vintern med nya shuntsystemet.........
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3