Jag jag har en plåt där och vad jag vet så sitter den väl fast.GoForIt Pellets skrev:Krister,
Något som slog mig när jag läste den här tråden igen angående ditt roster, var den specialla skyddsplåten ovanför tändelementet.
Har du den?
Sitter den fast rejält?
Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tycker ditt roster ser så märkligt ut, att jag funderade på om det skulle kunna varit så att själva tändelementet helt enkelt låg för nära rostret..Krister skrev:Jag jag har en plåt där och vad jag vet så sitter den väl fast.GoForIt Pellets skrev:Krister,
Något som slog mig när jag läste den här tråden igen angående ditt roster, var den specialla skyddsplåten ovanför tändelementet.
Har du den?
Sitter den fast rejält?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Liten uppföljning... Fick nya roster i måndags (beställde dem i söndags).
Tog några kort på det gamla innan jag skickade tillbaka det.
Ev. får jag ett nytt på garanti, det lär visa sig.

Tog några kort på det gamla innan jag skickade tillbaka det.
Ev. får jag ett nytt på garanti, det lär visa sig.

Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
-
- Energiprofet!
Hmm, tycker det ser skumt ut. Hur gör du ren rostret??
Jag borstar med mjuk stålborste (mässingsborst) , en gång/vecka,sen gör jag rent det ca var 14:e dag med svinto. Har du ca 1mm springa mellan "gälarna" ? Ser ut att va mindre på bilderna , men det kan va svårt att se. Hur ser askan ut ? Min är lite ljusbrun, med lite vitt i . Kör m Såbi.Brännaren nyligen justerad m instrument. Hur ser rostret ut före rengöring ? Mitt är ganska rent i mitten , (man ser gälarna) lite mer beläggning på sidorna. Dra bara själva brännarröret m askrakan, ej rostret. Lycka till.
Hälsn Vatsug
ps nu, när det är riktigt kallt, brukar jag dra ur brännarröret o dammsuga rostret , utan att ta ut det ,efter ca 3 dar. Det samlas ganska mycket aska där nu när det är så kallt.
Jag borstar med mjuk stålborste (mässingsborst) , en gång/vecka,sen gör jag rent det ca var 14:e dag med svinto. Har du ca 1mm springa mellan "gälarna" ? Ser ut att va mindre på bilderna , men det kan va svårt att se. Hur ser askan ut ? Min är lite ljusbrun, med lite vitt i . Kör m Såbi.Brännaren nyligen justerad m instrument. Hur ser rostret ut före rengöring ? Mitt är ganska rent i mitten , (man ser gälarna) lite mer beläggning på sidorna. Dra bara själva brännarröret m askrakan, ej rostret. Lycka till.
Hälsn Vatsug
ps nu, när det är riktigt kallt, brukar jag dra ur brännarröret o dammsuga rostret , utan att ta ut det ,efter ca 3 dar. Det samlas ganska mycket aska där nu när det är så kallt.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Tråkig
Krister´s rostret måste vara fel material ämne, hoppas att det du fick rostret är riktig material ämne.
Mitt rostret är helt och har kört nu över två år och brände upp ca 8000 kg.

Krister´s rostret måste vara fel material ämne, hoppas att det du fick rostret är riktig material ämne.
Mitt rostret är helt och har kört nu över två år och brände upp ca 8000 kg.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Jag bytte till nytt roster i måndags och igår kväll bytte jag från 8mm granpellets (lokal tillverkare) till Bionorr 6mm.vatsug skrev:Hmm, tycker det ser skumt ut. Hur gör du ren rostret??
Hälsn Vatsug
Efter 3 dagars drift hade det redan bränt fast hårda beläggningar på rostret, framför allt på sidorna. Jag borstade bort det mesta med en ganska grov stålborste, lade sedan rostret i ättikssprit+vatten (efter tips i detta forum), sedan tog jag lite stålull och försökte få bort resten...
Fick faktiskt inte bort ojämnheterna helt utan vissa delar, framför allt sidorna och framkanten var fortfarande lite skrovliga när jag gav upp.
Nu pratar vi om ett helt nytt roster som bara varit i drift i 3 dygn.
Då jag köpte två nya roster tänker jag spara på det andra och sätta in det när det är dags att justera brännaren efter den nya pelletsen (om någon vecka eller två).
Det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad med den nya pelletsen.
-
- Energiprofet!
Aha, där har du kanske problemet, lokal tillverkare. Ska bli kul att höra om det blir bättre nu med ny pellets. Tar ca en vecka innan det märks , om du har fullt förråd. Borstar bort ca 95% av beläggningen på rostret m borste , resten m svinto i ljummet vatten. Ditt verkar sitta mycket hårdare, beror säkert på pelletsen. Hoppas det blir bättre nu.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Det lär visa sig snabbare än så. Jag tömde nämligen förråd och skruv på den gamla pelletsen innan jag körde gång med den nya. Dammsög t.o.m. upp allt spån och damm.vatsug skrev:Aha, där har du kanske problemet, lokal tillverkare. Ska bli kul att höra om det blir bättre nu med ny pellets. Tar ca en vecka innan det märks , om du har fullt förråd. Borstar bort ca 95% av beläggningen på rostret m borste , resten m svinto i ljummet vatten. Ditt verkar sitta mycket hårdare, beror säkert på pelletsen. Hoppas det blir bättre nu.
Mvh Vatsug
Jag vill dock påpeka att jag varit väldigt nöjd med den gamla pelletssorten. Det enda som har varit är att jag upplevt att det varit en del spån i den. Faktum är att de första säckarna jag köpte var i princip spånfria men på senare tid har det varit en del spån. Kanske är det en orsak.
Men trots allt har jag inte justerat brännaren med rökgasanalysinstrument så jag vill inte skylla på pelletsen.
När räknar ni ett roster som "utbränt"?
Nu har jag kört en hel säsong (sept-maj) med detta roster i VB Viking Bio, och det tycks ha klarat sig bra,
utom lilla plåten längst fram:

Om detta fortsätter kanske pellets börjar "rulla av" rostret (kör iofs på lågeffekt)?
Skulle det kunna vara ett garantifall?
Nu har jag kört en hel säsong (sept-maj) med detta roster i VB Viking Bio, och det tycks ha klarat sig bra,
utom lilla plåten längst fram:

Om detta fortsätter kanske pellets börjar "rulla av" rostret (kör iofs på lågeffekt)?
Skulle det kunna vara ett garantifall?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Jag har samma "fenomen" med den nya rostertypen med ett litet hål vänster fram, rostret håller jättebra men gaveln äts upp. Hade några uppbrändna roster av den gamla typen liggandes där gaveln var som ny, bytte gavel på rostren och allt vart som nytt...nu håller vi tummarna att VB börjar sälja gavlar för ca 80:- vilket vore rimligt med tanke på vad de tar för ett helt roster...
mvh

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Ja, och om nån vill prova att klippa plåt är här en ungefärlig mall från ett foto :-)

Godstjockleken är ca 1.6 mm, troligen rostfritt (iaf inte magnetiskt). Det gäller nog att se till bra passning mot brännarröret.

Godstjockleken är ca 1.6 mm, troligen rostfritt (iaf inte magnetiskt). Det gäller nog att se till bra passning mot brännarröret.
Senast redigerad av poul den ons 24 sep, 2008 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
"Kör för hård" kör med högeffekt eller för hög luft ger hög het?
Har kört 2 och halv år med rostret inte defekt tills slut inrebrännröret var defekt så bytt dit rör samband med nytt rostret, så jag sparar helt ok gamla rostret som reserv i nödfall andra skulle gå sönder.
Har kört 2 och halv år med rostret inte defekt tills slut inrebrännröret var defekt så bytt dit rör samband med nytt rostret, så jag sparar helt ok gamla rostret som reserv i nödfall andra skulle gå sönder.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Ja, det fungerar ju, men man undrar hur mycket pelletar som trillar över roster-kanten innan de är aska (och faller ner i pannan). Men de brinner kanske ändå :-) Har inte märkt att det skulle vara en massa oförbränd pellets bland askan, men kanske ska vi kolla...