Shakespeare skrev:Karla1 skrev:Shakespeare,
Som du säger själv så upptäcker du ju också att du får kondens i pannan, så min åsikt och kunskap om detta är väl inte så fel då.
Jag sa väl inte att du hade fel?
Jag är medveten om att det blir kondens ibland min panna men jag har inte för avsikt att elda pellets mer än högst några år och ska jag fortsätta längre så ska jag skaffa en "riktig" pelletspanna. Dessutom har jag som mest 2 starter per dygn så jag tror inte det hinner bli problem.
Nu tänker jag inte skriva mer om detta här för då har vi snart en lika lång tråd som den vedprofilen startade förra vinter. Men om du har siffror på det så kanske du kan berätta hur mycket sämre systemverkningsgraden blir om man eldar i en kall panna jämfört med en varm?
mvh
Som du säger så har vi redan skrivit och förklarat vad som händer och vad man bör undvika, så vi behöver inte mala på om detta om och om igen.
Men jag kan ge dig en notis om att när jag testade med nattsänkning så var jag väldigt noga med att göra detta test under en period då det var en någorlunda jämn utetemperatur om dagarna samt nätterna. Nu har jag tyvärr inte sparat alla loggar för det skulle betyda en överfull hårddisk. Men mängden pellets under en vecka med nattsänkning på 1,5 grader från kl 22´00- 6´00 ökade med ca 1,5 säck om du utgår ifrån 16 kilos säckarna. Gångtider på brännaren visade sig i loggningen bli mer intensiva på morgonen, alltså tätare intervaller tills temperaturen inomhus var normal igen. Brännaren startade om jag inte minns fel ca två gånger mer per dygn. Shuntautomatiken är av fabrikatet Siemens med inomhusgivare och utomhusgivare.
Om det fungerar hos dig Andreas så är det bara att gratulera!

Mycket har med vilken tröghet på systemet man har. Men till verkligheten så fungerar detta med nattsänkning dåligt i flesta fall och är inget att rekommendera, men det är ju fritt fram för alla att investera i dyr utrustning och ta en chans att det funkar. Det finns billigare alternativ som fungerar utmärkt och är lättskötta.
Om ni letar på nätet så finns det säkert många testresultat om detta att luska fram.
Varför tror ni Thermomatic CBJ med en inomhusgivare, framledning fått bäst i test via konsumentverket, så länge sedan som 1997.