Shuntautomatik

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

puttee skrev:för att förtydliga:

Vardagar 19 grader 22.00-06.00

21 grader 06.00-09.00

19 grader 09.00-15.00

21 grader 15.00-22.00

Helg 19 grader 22.00-08.00

21 grader 08.00-22.00

Har kännts som om detta hjälper, men det kanske finns siffror nånstans som säger nåt annat.

Jag menar att genomsnitts tempen innomhus blir ju lägre och det borde väl ge en besparing eller? :?

Mvh Puttee
Jag körde en mycket förenklad variant på det där så länge RSC:n funkade, uret havererade 2ggr, andra gången la jag den på hyllan å satte dit CBJ:n istället, skall dit ett digitalt ur snart istället för det mekaniska....

Men det var ju inte DET det handlade om, utan att jag sänkte tempen innan cirka som följer (kommer inte ihåg exakt).

08.00-15.00 måndag-fredag : 17 grader.
15.00-08.00 måndag-fredag : 21.5 grader.
dygnet runt på helgerna : 21.5 grader.

Detta gav faktiskt viss besparing, alltså dagsänkning....
Nattsänkning däremot verkade inte ge nåt alls.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare,
Som du säger själv så upptäcker du ju också att du får kondens i pannan, så min åsikt och kunskap om detta är väl inte så fel då.

Som Olle45 skriver så blir det inte rost av vatten som inte har syretillförsel det är vi väl alla överens om, och det är vattnet inne i pannans tank detta är frågan om.

Men det jag syftar på är att om du sänker temperaturen på pannvattnet till låt oss säga 50 grader så får du till 95% problem med kondens i pannans eldstad samt rökgaskanaler. Det leder oftast till rostangrepp som inom tid förkortar pannans livslängd.Har sett detta på många fabrikat av pannor, där folk tror man sparar energi på att köra på lägre temperaturer, behöver inte nämna några namn. Men det är bara ett av problemen!

Till största del kommer det av att du har en stor vattenmängd som skall värmas upp så som i en pelletspanna eller gammal oljepanna, i många fall leder detta till dålig föbränning.

En dålig förbränning ger lägre effekt och längre tid innan den kommer upp i en temperatur som ger en bättre verkningsgrad, så här får du en högre förbrukning. Jag loggar mitt system och har sett med egna resultat att det tar mycket längre tid att elda upp en panntemperatur mellan 50-60 grader om du jämför tiden mellan 70-80 grader. Man ser det också till viss del på rökgasinstrumentet.

Beror på mängden kondens som utvecklas. Här hjälper inte ens en dragbegränsare. Sedan beror det helt och hållet på vad pannan är tillverkad i för material och tjocklek, samt svetskonstruktion innan den är slut.

Som IceCap skriver, så håller jag med honom i detta fall, dom små värmeförluster du får med en högre panntemperatur är minimala och huset tar tillvara på denna energi, om du nu har ett pannrum i bostadshuset som jag tror dom flesta har.

Att sänka temperaturen med så kallad nattsänkning ger högre föbrukning, det är redan testat och bevisat av många. Dom system som har haft dessa funktioner har börjat gått ifrån detta då dom har upptäckt att det inte lönar sig. Man tjänar mest på att ha en jämn temperatur via en rumsgivare, och mer avanserade system med två givare då kompliterat med en utomhusgivare som ger en snabbare reaktion vid väderleksomslag. Det går åt rejält med energi för att höja en till två grader så var finns besparingen?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pannan bör ha en driftstemp på minst 60° för att undvika kondens men sen så stämmer det att man får ökade förluster ju varmare pannan är, Finns ingen anledning att pannrummet ska varmare än +1° så att det inte fryser sen är det inte bara strålningsförlusterna som ökar ju varmare pannan är utan även genomströmningsförlusterna ökar...
Kråkorna tycker jag får sköta värmen själv.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev:Shakespeare,
Som du säger själv så upptäcker du ju också att du får kondens i pannan, så min åsikt och kunskap om detta är väl inte så fel då.
Jag sa väl inte att du hade fel?

Jag är medveten om att det blir kondens ibland min panna men jag har inte för avsikt att elda pellets mer än högst några år och ska jag fortsätta längre så ska jag skaffa en "riktig" pelletspanna. Dessutom har jag som mest 2 starter per dygn så jag tror inte det hinner bli problem.

Nu tänker jag inte skriva mer om detta här för då har vi snart en lika lång tråd som den vedprofilen startade förra vinter. Men om du har siffror på det så kanske du kan berätta hur mycket sämre systemverkningsgraden blir om man eldar i en kall panna jämfört med en varm?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Karla1 skrev:
Att sänka temperaturen med så kallad nattsänkning ger högre föbrukning, det är redan testat och bevisat av många. Dom system som har haft dessa funktioner har börjat gått ifrån detta då dom har upptäckt att det inte lönar sig. Man tjänar mest på att ha en jämn temperatur via en rumsgivare, och mer avanserade system med två givare då kompliterat med en utomhusgivare som ger en snabbare reaktion vid väderleksomslag. Det går åt rejält med energi för att höja en till två grader så var finns besparingen?
Jag kör med natt sänkning och tvärt emot vad alla experter säger så tycker jag att värmen i Ack tanken räcker längre.
Alla jag pratat med säger att det inte stämmer.
När jag har frågat hur dom vet det att det är så får jag ofta något korkat svar så som. Typ. Det bara är så.Det har min farfar sagt.Någon har testat..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:
Karla1 skrev:Shakespeare,
Som du säger själv så upptäcker du ju också att du får kondens i pannan, så min åsikt och kunskap om detta är väl inte så fel då.
Jag sa väl inte att du hade fel?

Jag är medveten om att det blir kondens ibland min panna men jag har inte för avsikt att elda pellets mer än högst några år och ska jag fortsätta längre så ska jag skaffa en "riktig" pelletspanna. Dessutom har jag som mest 2 starter per dygn så jag tror inte det hinner bli problem.

Nu tänker jag inte skriva mer om detta här för då har vi snart en lika lång tråd som den vedprofilen startade förra vinter. Men om du har siffror på det så kanske du kan berätta hur mycket sämre systemverkningsgraden blir om man eldar i en kall panna jämfört med en varm?

mvh
Som du säger så har vi redan skrivit och förklarat vad som händer och vad man bör undvika, så vi behöver inte mala på om detta om och om igen.

Men jag kan ge dig en notis om att när jag testade med nattsänkning så var jag väldigt noga med att göra detta test under en period då det var en någorlunda jämn utetemperatur om dagarna samt nätterna. Nu har jag tyvärr inte sparat alla loggar för det skulle betyda en överfull hårddisk. Men mängden pellets under en vecka med nattsänkning på 1,5 grader från kl 22´00- 6´00 ökade med ca 1,5 säck om du utgår ifrån 16 kilos säckarna. Gångtider på brännaren visade sig i loggningen bli mer intensiva på morgonen, alltså tätare intervaller tills temperaturen inomhus var normal igen. Brännaren startade om jag inte minns fel ca två gånger mer per dygn. Shuntautomatiken är av fabrikatet Siemens med inomhusgivare och utomhusgivare.

Om det fungerar hos dig Andreas så är det bara att gratulera! :lol:
Mycket har med vilken tröghet på systemet man har. Men till verkligheten så fungerar detta med nattsänkning dåligt i flesta fall och är inget att rekommendera, men det är ju fritt fram för alla att investera i dyr utrustning och ta en chans att det funkar. Det finns billigare alternativ som fungerar utmärkt och är lättskötta.

Om ni letar på nätet så finns det säkert många testresultat om detta att luska fram.

Varför tror ni Thermomatic CBJ med en inomhusgivare, framledning fått bäst i test via konsumentverket, så länge sedan som 1997.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag använder Thermomatic CBJ.Jag har visserligen dygns uret med sedan det gick sönder så har jag helt enkelt använda mig av den dyra metoden att med fingrarna greppa tag om ratten och helt brutalt sänka temperaturen 2 grader 1 timma innan jag går till sängs.

Det är inte dyrt och eftersom experter bevisligen har fel ibland så kan det ju vara värt att prova.


Edit: Så var det här med direktcitering av ovanstående inlägg..... borttaget / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Angående nattsänkningen av temperaturen.

Det är som karla1 skriver att i de flesta fall ger det ingen eller försumbar
besparning med en så korttids sänkning som bara under några natt timmar.

Men vist finns det undantag i från denna regel.
för att veta om en viss anläggning ger någon besparning med nattsänkning
går det med lite nogranna manuella ljusteringar för att simulera automatikens sänkning innan man investerar i något bättre, för att mäta energi åtgången under en viss tid.

Obs ute förhållandena kan påverkar mätvärdet !
även hushålls användning av varmvatten mm
under mättiden.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Andreas, precis vad jag också tyckte medans jag eldade, att tankarna räckte längre alltså :)

Fast jag sänker ju på dagen också.

Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
TestUser2
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 21:50

Shuntautomatik

Inlägg av TestUser2 »

Hej,

Tack för alla svar. Jag har nu ändrat syn på vad jag bör göra. Jag flyttade in i huset i Nov -07 och då stog shunten fast på läge 4/5, pelletspannan i övrigt är relativt nyservad. Dock tyckte jag det gick åt mycket pellets, och det var svårt att hålla jämn temp i huset, eftersom det gick ut 50-60 gradigt vatten på elementen är det inte så konstigt, huset är gammalt med självdrag så jag tror det bästa efter era rekokomendationer är:
Installera CBJ eller ERA som är enkla men tillförlitliga.
Installera digital termostat för att styra start stop mellan 60-80. Den gamla TMV termostaten har nog hysteres på <5 grader, så det bör bli längre gångtid utan fukt eller legionella som följd.
Sedan timer för att stänga pumpen på sommarmånaderna och bara starta den 5 min varje vecka.

Jag är verkligen tacksam för er hjälp och nu bär det iväg och inhandlar en shuntautomatik.

/Chris
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I mitt hus är det termostat på varenda element och då alla värmerör går inomhus har jag ingen "spillvärme" på så vis att det bara pyser ut eller i grunden.

De förra ägare hade motorshunt med nattautomatik men allt detta var bortkopplat, sannolikt för att det inte fungerade.

Jag har också testat men olika temperaturer på natten och min erfarenhet är att det inte sparar ett skvatt, jag är dock övertygad om att termostat på alla element ELLER shuntstyrning med vettigt placerat sensor ger bra inneklimat och rätt temperatur, vad man nu ställer den till.

I ett hus med stor värmeinerti är det lönlöst att nattsänka, vill man spara är det en konstant sänkning som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har "nattsänkning" från tidigt på morgonen till tidigt på eftermiddagen, 7-8 timmar. På den tiden hinner tempen sjunka max en grad om det är kallt ute, lite mer i vissa rum och beroende på hur vinden står. Men jag gör det framförallt för att inte pelletsen ska gå in på förmiddagen, på så sätt får solen en chans att ladda på tanken mot låg temp och kanske pelletsen slipper en start.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Om du köper en ECL 100 så finns det inbyggt pumpstopp med pumpmotionering, pumpen stoppar då vid 17 grader och startar med jämna mellanrum, osäker på hur ofta, för att hålla pumpen i trim. Jag är dock osäker på om detta gäller 24V-modeller som också finns på marknaden. ECL 100 kan anslutas med inomhus eller utomhusstyrning, välj själv.

Mvh
Jössehäring
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Skriv svar