Jag behövde inte göra någon bygganmälan i min komun så det där verkar
bero på var man bor.
Nu har ju något ljushuvud kommit på att man"kanske" måste göra en energideklaration av huset. kostnad ca 3000kr

Det är just de som är de sjukaste av allt.. Dom kollar vad de är för fönster = u-värde.. Isolering typ o tjoklek i väggar o tak..ub skrev:Energideklaration jo jo! tänk om dom kunde använda sin uppfinningsrikedom på något för medborgaren mer gynsamt!
men det är väl för mycket begärt av dessa ljushuven då brinner väl glödtråden av i skallen på dom.
Är det någon som har en aning om hur denna deklaration (kan tänkas )komma att utformas?? för det vore ju intresant att ana hur dom tänkt sig göra beräkningen av detta stollepåhitt.
MVH till er alla:UB
Det där framtidsscenariot med energiskatt lät inte roligt, hoppas vi aldrig kommer dit. Däremot är det inte så dumt att få se en energideklaration om man är husspekulant, inte ovanligt att förra ägaren uppger glädjesiffror för att lättare få sitt energislukande hus sålt.André skrev:Det är just de som är de sjukaste av allt.. Dom kollar vad de är för fönster = u-värde.. Isolering typ o tjoklek i väggar o tak..
Sen får dom fram att så många kw kräver detta hus.. Tar tydligen ingen hänsyn till tidigare ägares förbrukning.. Så har jag förståt de..
Sen skulle de väl även gälla nyproduktion oxå tror ja..??
Så då blir väl nästa steg att lägga energiskatt på dessa siffror som dom fått fram..Så då spelar de ingen roll vilken energi som andvänds som uppvärmning ved, el, olja, sol, pellets man får betala skatt på husets beräknade kw..