Bygganmälan.. Aj då..

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nej jag jobbar inte för kommun :)

Jag behövde inte göra någon bygganmälan i min komun så det där verkar
bero på var man bor.

Nu har ju något ljushuvud kommit på att man"kanske" måste göra en energideklaration av huset. kostnad ca 3000kr :(
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!

ägarbyte

Inlägg av snillet »

Vid ägarbyte ja, så har jag uppfattat det hela.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hos nin kommun vill bara ha intyg från sotare som besiktiga inte annat. Det gäller bara att byta brännare från olja till pellets så.
Senast redigerad av manin den mån 11 apr, 2005 08:53, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Energideklaration jo jo! tänk om dom kunde använda sin uppfinningsrikedom på något för medborgaren mer gynsamt!
men det är väl för mycket begärt av dessa ljushuven då brinner väl glödtråden av i skallen på dom.
Är det någon som har en aning om hur denna deklaration (kan tänkas )komma att utformas?? för det vore ju intresant att ana hur dom tänkt sig göra beräkningen av detta stollepåhitt.

MVH till er alla:UB 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ub skrev:Energideklaration jo jo! tänk om dom kunde använda sin uppfinningsrikedom på något för medborgaren mer gynsamt!
men det är väl för mycket begärt av dessa ljushuven då brinner väl glödtråden av i skallen på dom.
Är det någon som har en aning om hur denna deklaration (kan tänkas )komma att utformas?? för det vore ju intresant att ana hur dom tänkt sig göra beräkningen av detta stollepåhitt.

MVH till er alla:UB 8)
Det är just de som är de sjukaste av allt.. Dom kollar vad de är för fönster = u-värde.. Isolering typ o tjoklek i väggar o tak..
Sen får dom fram att så många kw kräver detta hus.. Tar tydligen ingen hänsyn till tidigare ägares förbrukning.. Så har jag förståt de..
Sen skulle de väl även gälla nyproduktion oxå tror ja..??
Så då blir väl nästa steg att lägga energiskatt på dessa siffror som dom fått fram.. :x Så då spelar de ingen roll vilken energi som andvänds som uppvärmning ved, el, olja, sol, pellets man får betala skatt på husets beräknade kw..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Energideklarationen bygger på ett EU-direktiv. Jag har sett det någon stans men vet inte var, ligger troligen på hårddisken ngn stans (suck). Jag tror att Sverige har valt en begränsad implementering av det. Energi deklaration ska ske vid uthyrning med.

Naturligtvis så duger inte ägarens egna uppgifter utan en "expert" ska utfärda intyget, och komma med förslag på energibesparingsåtgärder. Ett kostsamt slag i luften med andra ord.

Jag läste ngn stans att sotnings plikten skulle ersättas med obligatoriska brandskydds inspektioner. Ur askan i elden.

Och sen klagar de på att politiker blir hotade. De har fanimig bara sig själva att skylla.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Det är just de som är de sjukaste av allt.. Dom kollar vad de är för fönster = u-värde.. Isolering typ o tjoklek i väggar o tak..
Sen får dom fram att så många kw kräver detta hus.. Tar tydligen ingen hänsyn till tidigare ägares förbrukning.. Så har jag förståt de..
Sen skulle de väl även gälla nyproduktion oxå tror ja..??
Så då blir väl nästa steg att lägga energiskatt på dessa siffror som dom fått fram.. :x Så då spelar de ingen roll vilken energi som andvänds som uppvärmning ved, el, olja, sol, pellets man får betala skatt på husets beräknade kw..
Det där framtidsscenariot med energiskatt lät inte roligt, hoppas vi aldrig kommer dit. Däremot är det inte så dumt att få se en energideklaration om man är husspekulant, inte ovanligt att förra ägaren uppger glädjesiffror för att lättare få sitt energislukande hus sålt.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Jodu! om inte ägaren talar sanning hur f-n skall då en utomstående räkna rätt kan ju bli hur f-n som helst, och att politiker blir hotade de e ju inte svårt att förstå, förvånar mig att det inte är mer hot ,men dom jobbar ju själva så bra på att öka den fekvensen, och sig själva att skylla det har dom, JAJAMEN! Dom är sanna fiender till det egna folket! Har man bra energivärde blir det väl högre tax-värde=skatt,
O har man sämre energivärde så blir det väl X-tra skatt på de också så hur vi än vänder o vrider på detta så är vi torsk!Bästa vore att vrida till ett o annat huve istället! :evil: :twisted:
MVH till er alla! UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

ub skrev:8) Jodu! om inte ägaren talar sanning hur f-n skall då en utomstående räkna rätt kan ju bli hur f-n som helst
Nåja, nog går det att göra en ganska hyfsad uppskattning av energiförbrukningen. Men visst, alltför mycket samhällskontroll är av ondo.
Skriv svar