Nej men till mitt badrum har jag en ny varmvattenberedare på ca 287 l med solslinga, jag håller nu på att bygga min egen solfångare som ska kopplas in där. Och sedan kommer jag att ta vatten till mitt kök ifrån denna mer ekonomiska lösning.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Hej, var ett tag sen nu, för mej går det åt ca 20-25 kg/vecka, då är det bara varmvatten som används, på fastigheten som jag sköter om går pannan inte mer än 3ggr/dygn i ca 10 minuter. OBS.att jag inte ändrar alls några inställningar på effekten utan det verkar inte va några problem alls. uraskningen gör jag bara ca en gång i månaden på bägge anläggningarna. Så jag är mycket nöjd med pellets investeringen
Trevlig sommar på er alla
Håkan Sundström
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Jag har ackumulatortank på 500L. Normalt drar systemet ca 5-8 kg/dygn. Jag testar nu att stänga av kopplingarna mellan panna och tank efter eldning för att se vad det blir för förbrukning. Det verkar nämligen vara en del förluster i pannan pga av osiolerade rör och liknande och det blir självcirkulation mellan panna och tank som gör att även tanken kyls ner.
Min anläggning har sedan börj av Juni tagit omk 16-20 kg/vecka.Cirk-Pump avstängd även shunt.Vi är 5 pers i hushållet.
Jag har jämfört med bekanta som har andra fabrikat och det är inget tvivel om att värmebaronen går mycket billigt på sommaren.
jag har precis köpt ett hus med en janfire brännare å ett förråd som inte vart rengjort på 5-6 år. efter en grundlig rengöring av skruv brännare å förråd så har jag fått paketet till att fungera klanderfritt med en åtgång på ca 1 säck per 3 dygn, kanske kan trimma det mer, det får tiden utvisa men framförallt behöver jag mer erfarenhet. de var den stora anledningen till anslutningen av detta forum. det var oskulden det, det första inlägget, blir nog många fler.
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
Välkommen Ja, här finns mycken erfarenhet (kunskap) som delas ut till andra som har liknande värmesystem.När man själv har skaffat sig erfarenhet så är det fint om man kan dela med sig till andra.
Edit: Tagit bort direktcitering av ovanstående inlägg. / Roli moderator
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Min panna har dragit 16 säckar sedan 080606. Det blir väl cirka 2 säckar i veckan, för enbart tappvarmvatten till 3 personer.
Jag funderade ett tag på att installera solvärme för sommarvarmvattnet. Kostnad för pellets hela sommaren beräknar jag grovt till en tusenlapp, så för att få lönsamhet i en solvärmeanläggning skulle jag behöva bo här i minst 20 år framåt...
Det blir inget av med det - jag gillar min pelletspanna som den är.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Du kan ju dra av några år till för tillskott vår/höst till varmvatten och värme, men det tar några år att tjäna in det ja
Edit: Borttagning av citering av ovanstående inlägg. Onödigt att citera när man svarar "rakt under". / Roli moderator
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hej.
Min panna har nu dragit ca 25 Kg pellets/ vecka hitils, utan att ha ändrat inställningarna det minsta, aska ur brännaren en gång / månad.
men snart måste man dra på elementerna igen
Ha det bra.
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Nu i Augusti har det gått ca 50 kg i veckan för mig sen jag börjat slå av brännaren under natten och dagen. Kör den på morgonen och kvällen bara och det verkar räcka till, pannan brukar sjunka till 50-60 grader under natten. Har fortfarande på lite värme i källaren, fast det har ju blivit svalare i den delen av källaren som pannan står i nu när den inte går hela tiden.
Vi har gjort av med 0kg sedan midsommar, solen har räckt till varmvatten och lite värme, men inte länge till med den här väderleken. Brännaren står i stby, nysotad och fin, och väntar bara på klartecken från solstyrningen. Pelletsförrådet är fullt.
mvh