Calmar V33.Pellets eller ved?

PeterZ
Ungskog

Calmar V33.Pellets eller ved?

Inlägg av PeterZ »

Först och främst måste jag tacka för ett mycket bra forum :)

Jag har köpt en Calmar V33 och tänke köra den med ved.Idag va det tänkt att jag skulle beställa 3 st 750l tankar,laddomat osv..
MEN då läste jag denna tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7893

Här i trakterna ligger veden på ca 400m3 och uppåt (Färdigkapad och klyven) så nu undrar jag om jag kanske gör bort mig om jag eldar med ved? Jag har bara bott här 2 år så det är svårt att veta hur många kwh huset gör av med men ett riktmärke är ca 2m3 olja 1:a Dec- 1:a Maj.

Har en fråga till. Hur funkar det med pellets i den här pannan? Jag måste väl ändå köpa en acktank för vv?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det var förvånande att ved är så dyrt numera. Annars har man ju mest hört historier om hur billigt det är att elda med ved.
En modern vedpanna är ju rätt kraftigt dimensionerad jämfört med en pellets- eller oljepanna. Det problem som kan uppstå om man plockar in en "vanlig" pelletsbrännare är att brännaren inte orkar ge tillräckligt med effekt och man får för låg rökgastemperatur. Man brukar därför använda 30 kW brännare till vedpannor.
En mindre acktank behövs för att få värme och varmvatten. Välj en brännare som har egen termostat och ställbar hysteres annars blir det svårt att få till det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
manin
Pannrumstomte!

Re: Calmar V33.Pellets eller ved?

Inlägg av manin »

Jämförelse tabell.

Obs uppdatera okt 2005 :!:

Men kollar på kvantit olje motsvara ved.

http://www.almhult.se/download/18.40681 ... iagram.pdf
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Hittar man ved att köpa för 100 till 200kr m3 så är det svårt att konkurera med det, då oftast i 3m längde så man får ju jobba lite för detta.....sen är väl inte v33 en optiimal pelletspanna med tanke att du ska köra den bara mot tankar..även lär instalations kostnaden dra iväg lite...det sista är att inte mer en 2000l vatten till en v33 med tanke på exp o det som finns i systemet skall du inte ha mer en 2 750l tankar
PeterZ
Ungskog

Inlägg av PeterZ »

Tack för alla svar.Blir nog att hålla sig till ved iaf.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PeterZ skrev:Först och främst måste jag tacka för ett mycket bra forum :)

Jag har köpt en Calmar V33 och tänke köra den med ved.Idag va det tänkt att jag skulle beställa 3 st 750l tankar,laddomat osv..
MEN då läste jag denna tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7893

Här i trakterna ligger veden på ca 400m3 och uppåt (Färdigkapad och klyven) så nu undrar jag om jag kanske gör bort mig om jag eldar med ved? Jag har bara bott här 2 år så det är svårt att veta hur många kwh huset gör av med men ett riktmärke är ca 2m3 olja 1:a Dec- 1:a Maj.

Har en fråga till. Hur funkar det med pellets i den här pannan? Jag måste väl ändå köpa en acktank för vv?
Bra val av panna :)
Den har mycket bra/likvärdig verkningsgrad både vid ved/pellets så det är inget som avgör val av bränsle, Du lär ligga på ca 90% med båda förutsatt att effekten är 25-30 kW på pelletsbrännaren...
Har pannan uttag i sidan för pelletsbrännare??
Om inte är det framåtbrinnandebrännare du ska ha vid pellets...

400:-/m3 är inte så farligt mot annonsen jag såg i dagens tidning här uppe, 15/8 höjs priset på 1m3 säckarna från 600:- till 650:- vilket är/blir riktigt dyr uppvärmning..

Ditt hus förbrukar nog mellan 2,5-3 m3/år men då beror det ju på vad nuvarande panna har för verkningsgrad, En gammal oljepanna med slut brännare kanske bara har 70-75% verkningsgrad.. :wink:

Har du möjlighet att få in färre tankar så är det bättre än 3 st tankar, Om inte annat 2 st 1500 L tankar som isoleras riktigt ordentligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PeterZ
Ungskog

Inlägg av PeterZ »

Jag köpte pannan utan uttag för pellets så det blir en sån som du säger men jag har bestämt mig för att köra med ved först.Möjligheten att montera pelletsbrännare finns ju sen.
Det blir nog att såga och klyva själv till våren istället för att vara så lat :D

Tyvärr har jag 800mm pannrumsdörr som ligger i en hall i källaren som är ca 1000mm bred så större tankar än ca 750mm går tyvärr inte in ...

Edit: Borttagning av citering av direkt ovanstående inlägg / Roli Moderator
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Har du möjlighet att få in färre tankar så är det bättre än 3 st tankar, Om inte annat 2 st 1500 L tankar som isoleras riktigt ordentligt..[/quote]

3000l till ev v33 får han ju elda hela natten....+ då det som är i systemet ..fråga dom på trembema vad dom tycker om det.......
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

3000L är nog en lagom volym.Jag gissar på 1.5 till 2 ilägg.
En tank kan aldrig bli för stor!!

Edit: Borttagning av citering av direkt ovanstående inlägg / Roli Moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt så kommer det bara krävas 1,5-2 fulla pannor för att värma 3 m3 så det är inga problem med mer volym heller men tanken/arna ska va riktigt bra isolerade..

Sen behöver man bara lägga på andra ilägget, Man behöver inte stå o vänta 4 timmar tills det brunnit ut.. :wink:
Pannan går ju även fylla full igen trotts att bara halva brunnit upp oxå så beroende på när man går i säng/kommer hem från jobbet hinner man elda iaf 2 pannor själv skulle jag hinna stoppa i en 3:e panna oxå som får brinna långt in på natten/morgonen för vissa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Framförallt så behöver man inte vänta till tankarna har gått ner till typ 30 grader för att man skall kunna lägga i fullt.
Så får jag lov att göra :cry:
Jøtul I 520 FL
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

läs inantill om v33 o vad den är anpassad för!!..bara för dom är bra isolerade så laddar dom inte fottare för.. det snarigare håller värmen längre tid...och bättra på skitningen i tankarna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ja men du behöver ju inte sitta och kolla på när du laddar tanken :roll:

Minsta acktanks volymen är 18 gånger eldstadsvolymen.
Notera Minsta volymen.
Det är vad som kallas fackmanamässigt utförd installation.

Fråga vilken ved eldare som helst om dom skulle vilja ha en större ack tank.
Jag vet vad svaret blir!

Edit: Borttagning av citering av ovanstående inlägg. Det blir så mycket "onödig" text om alla skall citera när man svarar direkt under ett inlägg. Använd citering när det ni svarar på finns ett antal inlägg högre upp. / Roli Moderator
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har man en STOR acktank så behöver man ju inte ladda den full varje gång heller.

Jag skulle tro att de flesta vedeldare skulle vilja ha en större tank än de redan har om möjligheten fanns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PeterZ
Ungskog

Inlägg av PeterZ »

Det verkar som att det finns lika många olika åsikter om tankvolym som det finns eldare :D

Efter att ha läst tråden så har jag iaf bestämt mig för 3 st 750l.Fler/större tankar går helt enkelt inte in.
Skriv svar