PeterZ skrev:Först och främst måste jag tacka för ett mycket bra forum
Jag har köpt en Calmar V33 och tänke köra den med ved.Idag va det tänkt att jag skulle beställa 3 st 750l tankar,laddomat osv..
MEN då läste jag denna tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7893
Här i trakterna ligger veden på ca 400m3 och uppåt (Färdigkapad och klyven) så nu undrar jag om jag kanske gör bort mig om jag eldar med ved? Jag har bara bott här 2 år så det är svårt att veta hur många kwh huset gör av med men ett riktmärke är ca 2m3 olja 1:a Dec- 1:a Maj.
Har en fråga till. Hur funkar det med pellets i den här pannan? Jag måste väl ändå köpa en acktank för vv?
Bra val av panna

Den har mycket bra/likvärdig verkningsgrad både vid ved/pellets så det är inget som avgör val av bränsle, Du lär ligga på ca 90% med båda förutsatt att effekten är 25-30 kW på pelletsbrännaren...
Har pannan uttag i sidan för pelletsbrännare??
Om inte är det framåtbrinnandebrännare du ska ha vid pellets...
400:-/m3 är inte så farligt mot annonsen jag såg i dagens tidning här uppe, 15/8 höjs priset på 1m3 säckarna från 600:- till 650:- vilket är/blir riktigt dyr uppvärmning..
Ditt hus förbrukar nog mellan 2,5-3 m3/år men då beror det ju på vad nuvarande panna har för verkningsgrad, En gammal oljepanna med slut brännare kanske bara har 70-75% verkningsgrad..
Har du möjlighet att få in färre tankar så är det bättre än 3 st tankar, Om inte annat 2 st 1500 L tankar som isoleras riktigt ordentligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd