Energiglas fönster!

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Energiglas fönster!

Inlägg av Olle45 »

stingray skrev:Hej!

Ska beställa lite nya fönster till kåken och fick då frågan om jag ville ha gas (argon tror jag) mellan rutorna eller ej. Blir ju bättre fönster med gas, men försäljaren sa att det var en nackdel med det också. De isolerar tydligen så pass bra då att ytter rutan blir så pass kall att det när det är kallt ute kan det bildas kondes på utsidan av fönstret.

Någon som upplevt detta?

Blir ingen skillnad i pris så det är lockande att ta gasen men inte så kul att sen kanske behöva ha en massa kondens på rutorna lite då och då..

//David
Hej här är en länk till Emmaboda glas
http://www.byggfaktadocu.se/10/company/ ... ny_10.html
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tis 26 feb, 2008 03:41, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

MobbA skrev:Hittade detta på http://varbergstra.e-butik.se/shop/?pge_id=5:
Kondens utvändigt kan förekomma på mycket välisolerade fönster i utsatta lägen där luftfuktigheten är hög. Detta beror på att glaskassetten isolerar så effektivt att rumsvärmen inte når ut till yttersta glaset, som blir mycket kall. Kondens bildas i regel under kalla klara nätter, och försvinner ofta under de tidiga morgontimmarna.
Själv har jag aldrig hört talas om problemet förut, men det klart, här uppe i norr är det i regel ganska låg luftfuktighet på vintern...
Hej
Glas länk
http://www.kronfonster.se/energiglas.htm
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej på er som har lite eller mer erfarent.

Vad jag har hållit koll på olika energifönster offert som jag tänker byta nu eller vänta till nästa år blir billigare med Elit 0.9 u-värd?

Men Jag lutar åt Elitfönster trä sidohängare med U-värde 1.2 = allt inkl handtag summa 52100 kr inkl moms. Godkänd energibidrag.

Har koll på Era-, Kron-, SP-, Varberg-, Ekstrands fönster kostar mer än Elitfönster.

Övriga Mockfjärdsfönster, fönsterinstallation mm vill ha 11-130 0000 kr mont och klar. De tjäner 50-70 lappar fy f-n :evil:

Vet att PVC eller aluminum är billigare, men min personlig att känna verklighet med trä att passa tillhör mitt hus och lättare att byta bara så.
Om jag åker till ex Polen, kanske finns försäljen Elitfönster kan va billigare där nere, men problem är garanti och service om det blir ngn fel kan inte byta.

Vad tror ni och kanske ni har tips som är 10 000 kr billigare än min offert.
4 ts 15*13
4 st 9*16
2 st 9*10
1 st 9*13
1 st altandörr halv fönster 9*21
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Väntar du till nästa år med fönsterbyte så går det inte att få bidrag. Bytet måste vara utfört (klart) senast 31/12 2008.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Äntliga har gjort .. bytt alla fönster själv till energifönster inkl karm.
Sammanlagt arbetstid 11 fönster på 16 timmar inkl skruvad och tätning mellanrum men utanför är smygfönster som tog evil långtid projekt var att sågad och målning med fler stryck och torktid många timmar och dygn var en annan sak.

Märkte skillnad nu som före och efter efter 2 veckor.
Knappt man hörs inte prata genom fönster. Åska hör "klanglös" medan gamla dånade. Behåller varmt inomhus.

Jag är ivrig fram emot se vinter och påverkar pellets förbrukning minskar.

Har skickat ansökning bidrag men har inte hört av sig från länsstyrelsen ännu. Håller tumme få lite pengar tillbaka är jag bara tack men är väldig glad över vad jag har gjort mitt projekt och har lagt pengar var värt.
Helt nöjd.
Nu ska jag ut och njuta på mina semester börja på måndag yippi!!
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Började i våras att bygga om väggar och tilläggsisolera och skall framåt hösten installera nya fönster. Jag räknar med att det vissa mornar kommer att bli kondens/dagg på utsidan. Tidiga mornar med snabbt stigande värme kommer luften att kondensera mot fönster som inte hunnit att värmas upp, glaset har då en lägre temperatur än luften. Samma fenomen kan vi se när vi har sk "dagg" på väggar, i gräset, på bilar mm.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det någon som har provat fönster från Tomoko Hus ?
http://www.tomokuhus.se/fonsterproduktion.htm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
saabstefan
Stor entusiast!

Bidragspengar slut

Inlägg av saabstefan »

Slutförde i vintras en installation av nya fönster. Fick höra att det var med nöd och näppe jag fick något bidrag. Tydligen är pengarna slut. Vet inte om det kan variera mellan olika län, eller om det är en stor pott som nu är slut. Bor själv i Örebro län.

Hoppas att alla ni som skrivit här får pengar med.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Första ansökte, fick jag bekräften från länsstyrelsen och de säger att det riskera finns inte pengar kvar. Och dom sa att jag ska ändå (har skickat) andra sökande när man har installerat färdigt.

Info på ansökan och tid man måste göras .. http://www.boverket.se/upload/bidrag%20 ... 1162_3.pdf
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
manin
Pannrumstomte!

Fönsterbleck

Inlägg av manin »

Finns det någon aning om underbleck att man ska spika/skruva upp på bleck på rad varje om 1 dm i c-c mellan exempel 90 cm längd bleck att spika 9 spikar (klart med gummi O-ring på) trots att jag spikade bara 4 spikar. den sitter ju väldig fast.

Jag är bara orolig i min tanke om man spika spikar hela rad risken att under karm skulle spricka/knäck rad. Fast jag tittade mitt före gamla fönster hade samma sak att dom spikade 9 spikarna.

Har läst runt på sök, hittade inte varför... så nära varandra spikar i mellan c-c ?

Men läste några expert säger att jag bör stryk med silikon efteråt har spikat, menar att stryk silikon under där spår för bleck, ovan spikarna.
Då kan jag förstå att det mening att regna på bleck sänka upp vatten underpå karmen och rinner in bleck spår där blir fukt och skada.

Man kunde har stryk silikon i spår innan man sätt dit bleck hade varit enkelt smart enligt läst ur experts skrivelse.

Måste jag tvinga mig att spika alla spikarna på bleck rad?
Kanske minskar risk om man förborrad en mindre diameter innan spik in ?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har haft snickare hos mig denna veckan och bytt fönster och det sitter definitivt inte en spik varje decimeter!
Tror dina fyra räcker mer än väl!

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Tror att dina snickare har fuskat/ är lata lite, skall vara en dec. mellan varje, finns med fördel skruv (bleckskruv) oavsett om du spikar eller skruvar skall det läggas en fog i skåran.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Dave skrev: skall vara en dec. mellan varje

MVH// Dave
Ja det är det vad jag vill veta varför ...
Tjuvar är inte intresserad av bleck om den inte är koppar plåt.

Inbillar mig att bleck inte ska bli vek om man spikar varje en dm eller för att vara säkra tätare i skåren mot fukt inkräkt, men som säger ändå ska man ha fog.
Det låter världens säkrast bleck :lol:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Det blir mindre veck om du har tätare spikning= du slipper stora glipor, mindre risk för vattet att hitta dit. Kan inte förlita dig bara på fogen.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Märkte du någon skillnad nu i vinter efter fönster bytet manin?

Funderar på att slänga i ett energi glas i mina gamla 2glas fönster..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar