Energiglas fönster!
Energiglas fönster!
Hej!
Ska beställa lite nya fönster till kåken och fick då frågan om jag ville ha gas (argon tror jag) mellan rutorna eller ej. Blir ju bättre fönster med gas, men försäljaren sa att det var en nackdel med det också. De isolerar tydligen så pass bra då att ytter rutan blir så pass kall att det när det är kallt ute kan det bildas kondes på utsidan av fönstret.
Någon som upplevt detta?
Blir ingen skillnad i pris så det är lockande att ta gasen men inte så kul att sen kanske behöva ha en massa kondens på rutorna lite då och då..
//David
Ska beställa lite nya fönster till kåken och fick då frågan om jag ville ha gas (argon tror jag) mellan rutorna eller ej. Blir ju bättre fönster med gas, men försäljaren sa att det var en nackdel med det också. De isolerar tydligen så pass bra då att ytter rutan blir så pass kall att det när det är kallt ute kan det bildas kondes på utsidan av fönstret.
Någon som upplevt detta?
Blir ingen skillnad i pris så det är lockande att ta gasen men inte så kul att sen kanske behöva ha en massa kondens på rutorna lite då och då..
//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
En god vän till mig har dessa problem med sina fönster, han har gas i enrgiglasen plus en superbra isolerad kåk.
Han bor i Alingsås och där är det oftast inte så kallt, man undrar vad som händer längre norrut?
MVH//Dave
Han bor i Alingsås och där är det oftast inte så kallt, man undrar vad som händer längre norrut?
MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Hittade detta på http://varbergstra.e-butik.se/shop/?pge_id=5:
Själv har jag aldrig hört talas om problemet förut, men det klart, här uppe i norr är det i regel ganska låg luftfuktighet på vintern...Kondens utvändigt kan förekomma på mycket välisolerade fönster i utsatta lägen där luftfuktigheten är hög. Detta beror på att glaskassetten isolerar så effektivt att rumsvärmen inte når ut till yttersta glaset, som blir mycket kall. Kondens bildas i regel under kalla klara nätter, och försvinner ofta under de tidiga morgontimmarna.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
För en glad amatör låter det rätt udda, om ytterglaset inte värms så blir det ju lika kallt som på utsidan, och jag förstår inte hur det kan bli kondens då, vad jag vet så uppstår kondens när fuktig varm (relativt sett) luft möter en kall yta (typiskt exempel är dåligt isolerad inneram med tvåglasfönster, där varmluften når ut till ytterglaset där det då blir kondens på insidan av ytterglaset).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
Hur ofta händer detta? Är det bara några gånger per år så stör det väl inte?Dave skrev:En god vän till mig har dessa problem med sina fönster, han har gas i enrgiglasen plus en superbra isolerad kåk.
MVH//Dave
Har du aldrig kondens på bilrutan på morgonen när den stått ute?micke_932 skrev:För en glad amatör låter det rätt udda, om ytterglaset inte värms så blir det ju lika kallt som på utsidan, och jag förstår inte hur det kan bli kondens då, vad jag vet så uppstår kondens när fuktig varm (relativt sett) luft möter en kall yta (typiskt exempel är dåligt isolerad inneram med tvåglasfönster, där varmluften når ut till ytterglaset där det då blir kondens på insidan av ytterglaset).
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Energiglas fönster!
Jepp det blir kondens/frost på utsidan på nätterna hos mej men det försvinner på morgonkvisten o är bara då det varit fuktigt ute när kylan kommer..stingray skrev:Hej!
Någon som upplevt detta?
//David
Tror det va nu i måndags morse som jag såg att det va ordentligt med frost o det försvann inte förän mitt på dagen då det va -4° ute, Så mycket frost har jag inte märkt tidigare sen fönstren installerades sommaren -05
Jag har Tiivi som har U-värde på 1,2 men ångrar mej inte trots kondens/frost utan tycker snarare det känns bra då det är ett bevis på bra fönster..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jodå, men det beror ju på fuktig (och varmare) luft inne i bilen om du får det, det är dessutom enkelglas vilket knappast är lämpligt som jämförelse eftersom det är busenkelt att få kondens på ett enkelglas.
Texten löd:
Texten löd:
Så kan någon förklara för mig hur man får kondens på utsidan på en fönsterruta på grund av för bra isolering mellan glasen tack.De isolerar tydligen så pass bra då att ytter rutan blir så pass kall att det när det är kallt ute kan det bildas kondes på utsidan av fönstret.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Jag skulle precis till att skriva samma sak: att ett välisolerande fönster INTE ska ha kondens men sedan kom jag att tänka på en sak:
Det är med största sannolikhet 3-lagers glas vilket isolerar bra.
Om man nu tänkar att det yttersta glaset inte får konvekteringsvärme inifrån pga. kanonisolering kommer fukt att kondensera på den tidiga morgon för att utetemperaturen stiger till ÖVER glasets temperatur som ju alltså inte värms upp inifrån, detta ger kondens.
För mig är det den enda logiska förklaring jag kan se och det betyder då att fönstret isolerar skitbra.
Om man nu tänkar att det yttersta glaset inte får konvekteringsvärme inifrån pga. kanonisolering kommer fukt att kondensera på den tidiga morgon för att utetemperaturen stiger till ÖVER glasets temperatur som ju alltså inte värms upp inifrån, detta ger kondens.
För mig är det den enda logiska förklaring jag kan se och det betyder då att fönstret isolerar skitbra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hittade detta på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut´s hemsida,
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Do ... 8-2000.pdf
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Do ... 8-2000.pdf
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bra förklarat..Icecap skrev:Jag skulle precis till att skriva samma sak: att ett välisolerande fönster INTE ska ha kondens men sedan kom jag att tänka på en sak:

Det är 3 glasfönster jag har
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Vi pratar väl om kondens på utsidan???micke_932 skrev:Jodå, men det beror ju på fuktig (och varmare) luft inne i bilen om du får det, det är dessutom enkelglas vilket knappast är lämpligt som jämförelse eftersom det är busenkelt att få kondens på ett enkelglas.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
jeppShakespeare skrev:Vi pratar väl om kondens på utsidan???micke_932 skrev:Jodå, men det beror ju på fuktig (och varmare) luft inne i bilen om du får det, det är dessutom enkelglas vilket knappast är lämpligt som jämförelse eftersom det är busenkelt att få kondens på ett enkelglas.
mvh
Jag är iaf supernöjd med mina fönster, och har aldrig upptäckt att det är kondens på vare sig insidan eller utsidan. Nu sitter jag iofs inte uppe mitt i natten och kollar hur förnstrena ser ut, men mellan 0600 - 2400 så finns det ingen kondens, och har inte funnits på dom 3½ åren jag bott i huset.
Men det bästa med fönstrena är att dom ljudisolerar så otroligt bra.
Grannen kan stå utanför med sin motorsåg, och det är knappt man hör någonting.
Men det bästa med fönstrena är att dom ljudisolerar så otroligt bra.
Grannen kan stå utanför med sin motorsåg, och det är knappt man hör någonting.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Finns det även för skjutdörrar såna superglas med gas....(Skall bygga ut och funderar på skjutdörr istället för fönster+ balkongdörr)
Mvh ronald
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hej alla i fönsterglas tankar
Energiglas finns med belagd återspeglande yta som hindrar den långvågia värmestrålningen att vandra ut, men solens varma kortvågiga strålar värmen lätt igenom utifrån och in.
Denna typ av glas finns i i metervara hos glasmästare
detta glas går att kittas fast som vilket glas som helst.
Det med kondens på utsidan är helt normalt när glasytan inte får den värme som håller kallyta fri från fukt. inte bara glasytor som det blir kondens på
taket, fasadens väggar gräsmattan vägar, ja listan kan göras mycket längre
Det handlar om daggpunkten som fäller ur luftens fukt.
Jag ser kondens som helt naturligt fenomen .
MVH
Ruben
Energiglas finns med belagd återspeglande yta som hindrar den långvågia värmestrålningen att vandra ut, men solens varma kortvågiga strålar värmen lätt igenom utifrån och in.
Denna typ av glas finns i i metervara hos glasmästare
detta glas går att kittas fast som vilket glas som helst.
Det med kondens på utsidan är helt normalt när glasytan inte får den värme som håller kallyta fri från fukt. inte bara glasytor som det blir kondens på
taket, fasadens väggar gräsmattan vägar, ja listan kan göras mycket längre
Det handlar om daggpunkten som fäller ur luftens fukt.
Jag ser kondens som helt naturligt fenomen .
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning