Hej. vill bara berätta hur jag gjort för den som är intresserad.
Jag har pannan i garaget ca.15 meter från huset, för att få vv direkt när jag öppnar kranen så kopplade jag in en vvberedare i huset vid inkommande vv rör utifrån(har ingen vv cirkulation) med blandnings ventiler inkopplat på beredaren samt även bl.vent också på pannan. Funkar utmärkt vvb är på 35 liter, den har aldrig löst ut pga.högtemp, 60* ut från pannan blir också 60* inne för beredarn är ställd på det.
Hälsn. Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Andreas Hansson skrev:Har haft den på en vecka nu. Enligt mätaren har den dragit 6kWh
Har kunnat släppt ner tankarna till 30 grader nu när man inte behöver panik elda för varmvatten till frugan
Hej
Som du har installerat din el vattenberedare efter acktanken är det rätta ur komfort vinkling, att kunna snabbt få varmvatten till så lite elförbrukning som möjligt!
Har kört med detta system i 3 år nu fungerar aldeles utmärkt,största
fördelen med detta är när man eldar ved och panntempen står på 30 grader på morgonen och man vill dusha.Beredaren är kopplad på slingan i acktanken och beredaren står alltid på eftersom det sitter termostat i beredaren så sköter allt detta sej självt.
anttas skrev:Har kört med detta system i 3 år nu fungerar aldeles utmärkt,största
fördelen med detta är när man eldar ved och panntempen står på 30 grader på morgonen och man vill dusha.Beredaren är kopplad på slingan i acktanken och beredaren står alltid på eftersom det sitter termostat i beredaren så sköter allt detta sej självt.
Ja det här blev verkligen bra. Eldar var 5e dag nu.
Husets värmebehov klarar man ju med 30 grader i tanken.
Elmätaren visar att vvb har dragit 20kWh sedan den 10 april
Fler borde annama denna lösning. Speciellt solfångaranläggningar har stor nytta av detta när solfångarna inte orkar trycka upp tempen till varmvatten temperatur.
Bara en reflektion , ni kanske har snackat om det. Har inte läst genom hela tråden.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Förra måndagen eldade jag och laddade i rejält i tankarna
105 i topp och 100 i botten och då löste överhettningsskyddet ut i elberedaren när man började tappa vatten.
Alltså är det bäst att sätta en blandningsventil så att man bara tar vatten från el beredaren när ack tanken inte kan ge tillräckligt med varmvatten.
Det slipper du med min koppling tidigare i tråden....
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942 skrev:Det slipper du med min koppling tidigare i tråden....
/Jörgen
Ja men det är mycket svårt att bygga så då jag får dra om mycket rör i pannrumet.
Nä jag kommer ju bara ha den på när man har rätt lite värmebehov och då behöver jag ju inte maxa tankarna. Jag eldade upp tankarna till 97 grader i går och nu verkar den inte ha löst ut.