Hej på er.
Har bytt vedstorlek nu och eldar nu med rätta längder på veden(50cm).
Det har gett vissa förändringar. När jag förut eldade med 25cm ved i 5x5 storlek brann ett ilägg upp på ca 3h20min. Nu med större bitar tar det ca 4h20min.
Min tidigare rökgastemp låg ca 30° högre än vad den gör nu. Detta har fått hjärncellerna att snurra igen.
Min panna på 40kW har ju en viss mängd konvektions yta som ska klara att ta upp den låga som skall prestera 40kW. Om jag eldar pannan enligt hur den är tänkt att eldas så levererar pannan 40kW kan vi anta.
Om jag istället eldar finved så ökar nog effekten på lågan och möjligtvis får jag ut några kW till men verkningsgraden går ner iom den högre rökgastempen ut i skorsten.
Låt säga att det optimala är att elda 10x10x50cm´s ved.
Om jag nu väljer att köra ved som är 20x20x50cm så lär detta betyda en mer sparsam låga och överkapacitet på konvektionsyta vilket då ger en högre verkningsgrad eftersom jag lyckas kyla rökgasen ytterligare jämfört med originalfallet.
Men att elda 20x20x50cm´s ved kan nog ge problem med driftstopp, svårtorkad osv så vad jag egentligen behöver är en överdimensionerad panna och riktigt grov ved.
Tanken jag försöker få fram är att har man en panna på t ex 40kW så kanske man bör köra den på 30kW för att få en högre verkningsgrad. Så om man räknar med att köpa en panna på 40 kW köp en på 60 och elda den som en 40kW.
(Obs jag har ingen variation i rökgastempen eftersom jag sotar varje gång jag eldar)
Tänker jag rätt eller?