Nya sjuka tankar

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Nya sjuka tankar

Inlägg av Wodda »

:lol:

Hej på er.

Har bytt vedstorlek nu och eldar nu med rätta längder på veden(50cm).
Det har gett vissa förändringar. När jag förut eldade med 25cm ved i 5x5 storlek brann ett ilägg upp på ca 3h20min. Nu med större bitar tar det ca 4h20min.
Min tidigare rökgastemp låg ca 30° högre än vad den gör nu. Detta har fått hjärncellerna att snurra igen.

Min panna på 40kW har ju en viss mängd konvektions yta som ska klara att ta upp den låga som skall prestera 40kW. Om jag eldar pannan enligt hur den är tänkt att eldas så levererar pannan 40kW kan vi anta.
Om jag istället eldar finved så ökar nog effekten på lågan och möjligtvis får jag ut några kW till men verkningsgraden går ner iom den högre rökgastempen ut i skorsten.
Låt säga att det optimala är att elda 10x10x50cm´s ved.
Om jag nu väljer att köra ved som är 20x20x50cm så lär detta betyda en mer sparsam låga och överkapacitet på konvektionsyta vilket då ger en högre verkningsgrad eftersom jag lyckas kyla rökgasen ytterligare jämfört med originalfallet.
Men att elda 20x20x50cm´s ved kan nog ge problem med driftstopp, svårtorkad osv så vad jag egentligen behöver är en överdimensionerad panna och riktigt grov ved.
Tanken jag försöker få fram är att har man en panna på t ex 40kW så kanske man bör köra den på 30kW för att få en högre verkningsgrad. Så om man räknar med att köpa en panna på 40 kW köp en på 60 och elda den som en 40kW.

(Obs jag har ingen variation i rökgastempen eftersom jag sotar varje gång jag eldar)

Tänker jag rätt eller?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Nya sjuka tankar

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:...Om jag istället eldar finved så ökar nog effekten på lågan och möjligtvis får jag ut några kW till men verkningsgraden går ner iom den högre rökgastempen ut i skorsten.
Är du säker på att totala verkningsgraden minskar? Du får lite högre rökgastemp men under en kortare tid med 25cm. Går det ut mest energi med rökgaserna per cykel med 25cm eller 50cm?
Förstår du hur jag tänker?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är med, har funderat över detta själv. Möjligtvís ligger förlusten väldigt lika men det vore kul att veta. För om det är så så är ju finved att föredra, blir lite som att ha en turbo.
Har en annan tanke ang detta att en blandning av grovved och fin (läs spån) för att trimma in den optimala effekten för pannan.
Den grova ved jag kör med idag ger en mycket lugnare förbränning och jag vet att pannan tål betydligt mer.

Men........är det så? Det känns som att om rökgaserna är heta är det en förlust jämfört med mer moderata temperaturer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Är med, har funderat över detta själv. Möjligtvís ligger förlusten väldigt lika men det vore kul att veta. För om det är så så är ju finved att föredra, blir lite som att ha en turbo.
Har en annan tanke ang detta att en blandning av grovved och fin (läs spån) för att trimma in den optimala effekten för pannan.
Den grova ved jag kör med idag ger en mycket lugnare förbränning och jag vet att pannan tål betydligt mer.

Men........är det så? Det känns som att om rökgaserna är heta är det en förlust jämfört med mer moderata temperaturer.
Hej
Pannans verknings grad i förhållande till grov eller klenare ved.
Klenare ved har större samanlagd vedgas avgivande yta och där med brinner snabbare avger mer effekt på kortare tid där med också högre rökgasteperatur än vad grövre ved som brinner långsamare och brinner längre i tid.

Pannans verkningsgrad är nära den samma eller försumbar skillnad.
men det finns andra funderingar i ämnet vedförgasning.
Kan man uppnå blålåge förbränning, när det fenomenet uppstår sjunker rökgastemeraturen mycket trots att blålågan håller nära 1200°C
men brinner mycket långsamt, här är förklaringen till rökgas temperaturens sänks mycket.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jepp jepp. Blålåga. Men alla de få totalt okunninga som inte har en panna med den tekniken och bara vill ha varmt i huset...kanske det ligget något i detta med större vedklabbar blandat med små
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar