O nej! Skorstenen!!
OK men före dragluckan är det väl alldeles för lågt....lägre än glocalnet tycker jagShakespeare skrev:Är det efter dragluckan så behöver det inte vara någon fara med tempen. Jag har 80-85 grader och ingen kondens.ronald skrev: Alla har väl rätt med huvar över skorsten mm....men 90C därnere låter ju alldeles för lågt
mvh

Älggräs har du nåt insatsrör??
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Om du har så låga rökgaser nere vid pannan så finns det i många fall även skorstenar med dragbegränsare som inte klarar av dessa låga temperaturer. Beror helt på konstruktinonen och arean x längden. Be din skorstenfejare kollla upp problemet, och tillsammans så tar ni också och mäter rökgaserna uppe ifrån toppen och en meter ned. Är dom under 70 grader så är det nog här problemet ligger. Det kan också vara så att du nu har eldat med så låga rökgaser att du har även väldigt fuktig tjärbildning i skorstenen, så ta även att kolla upp draget, så du inte åker på en skorstensbrand i onödan.
Har sett allt för många fall av dessa, då installatören inte kollar temperaturen i toppen, och förlitar sig för mycket på dragbegränsaren skall göra jobbet. Visst du får en bra verkningsgrad men i slutänden kan det bli dyrt. Kan vara en för liten dragbegränsare, eller så kan den även sitta fel placerad. Du kan också ha en skorsten som går ned mot golvet, den slutar alltså inte där rökröret går in från pannan, där kan det då bli att gaserna går ned och vänder så bildas ett lock av gaserna och dom kyls ännu mera.
Om du skall fortsätta elda med så låga temperaturer kommer du nog med sannorlikhet att få montera en slang för att undvika kondensen.
Om skorstenen skulle vara oskyddad mot regnvatten, så borde väl din sotare nämnt detta, det är hans plikt att meddela fastighetsägaren om åtgärder.
Har sett allt för många fall av dessa, då installatören inte kollar temperaturen i toppen, och förlitar sig för mycket på dragbegränsaren skall göra jobbet. Visst du får en bra verkningsgrad men i slutänden kan det bli dyrt. Kan vara en för liten dragbegränsare, eller så kan den även sitta fel placerad. Du kan också ha en skorsten som går ned mot golvet, den slutar alltså inte där rökröret går in från pannan, där kan det då bli att gaserna går ned och vänder så bildas ett lock av gaserna och dom kyls ännu mera.
Om du skall fortsätta elda med så låga temperaturer kommer du nog med sannorlikhet att få montera en slang för att undvika kondensen.
Om skorstenen skulle vara oskyddad mot regnvatten, så borde väl din sotare nämnt detta, det är hans plikt att meddela fastighetsägaren om åtgärder.
Rökgastemp
Med den låga rökgastemperaturen tror jag ändå på kondens.
Det som några inte verkar ta med i beräkningen är typ och längd på skorstenen. Det är en enorm skillnad på en tegelskorsten och en som det sitter isolerad rostfri slang i.
Det ända säkra stället att mäta på är ca 1 meter ner i skorsten.
Känn också på murbruket mellan stenarna, är det mjukt som packad våt sand har du kondensproblem som tillsammans med kyla spränger bort det våta murbruket.
Din rökgastemperatur tycker jag är för låg.
Renovera en skorsten är inte billigt.
I en av mina pipor fick jag sätta in 9m rostfri slang (till pelletspannan), och en keramisk behandling av pipan till braskamminen.
Det var dock endast pannpipan som drabbats av kondens, då beroende av en mycket effektiv oljebrännare som gav en för låg rökgastemperatur kombinerat med dålig ventilation av pipan.
Jag önskar dig lycka till och att det inte blir så dyrt att åtgärda.
Jag så nu att flera skrivit mer eller mindre samma sak, kul att flera är överens
Mvh Martin
Det som några inte verkar ta med i beräkningen är typ och längd på skorstenen. Det är en enorm skillnad på en tegelskorsten och en som det sitter isolerad rostfri slang i.
Det ända säkra stället att mäta på är ca 1 meter ner i skorsten.
Känn också på murbruket mellan stenarna, är det mjukt som packad våt sand har du kondensproblem som tillsammans med kyla spränger bort det våta murbruket.
Din rökgastemperatur tycker jag är för låg.
Renovera en skorsten är inte billigt.
I en av mina pipor fick jag sätta in 9m rostfri slang (till pelletspannan), och en keramisk behandling av pipan till braskamminen.
Det var dock endast pannpipan som drabbats av kondens, då beroende av en mycket effektiv oljebrännare som gav en för låg rökgastemperatur kombinerat med dålig ventilation av pipan.
Jag önskar dig lycka till och att det inte blir så dyrt att åtgärda.
Jag så nu att flera skrivit mer eller mindre samma sak, kul att flera är överens
Mvh Martin

Eryl Tub2 -96.
7½ år med Iwabo villa S.
Numera Roslagsbrännare Villamax.
Danfoss ECL9324 shuntstyrning.
9m 100mm syrafast slang i skorsten med motdragslucka.
Altbergs askfälla och Tigex 25.
Mvh Martin Steen
7½ år med Iwabo villa S.
Mvh Martin Steen
-
- Pannrumstomte!
Re: Rökgastemp
Ditt råd är bra om du kan tala om vilken som är minsta tillåtna temperatur. Problemet är att det kan du inte eftersom du inte vet hur mycket källarluft som dragluckan blandar in.2much4me skrev: Det ända säkra stället att mäta på är ca 1 meter ner i skorsten.
Finns det inget sätt att mäta daggpunkten?
Kan man inte ta en bastuhygrometer och kolla relativ luftfuktighet istället?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Re: Rökgastemp
Nej det har du rätt i.Shakespeare skrev:Ditt råd är bra om du kan tala om vilken som är minsta tillåtna temperatur. Problemet är att det kan du inte eftersom du inte vet hur mycket källarluft som dragluckan blandar in.2much4me skrev: Det ända säkra stället att mäta på är ca 1 meter ner i skorsten.
Finns det inget sätt att mäta daggpunkten?
Kan man inte ta en bastuhygrometer och kolla relativ luftfuktighet istället?
mvh
Jag hade dock gjort mätningen med dragluckan spärrad, annars får jag aldrig ett värde som visar skorstenens kyleffekt. Sen lagt mig på en "säker nivå".
Mängden pannrumsluft som dragluckan ventilerar bort är väldigt ojämn beroende på grunddrag, utetemperatur och blåst.
Mvh Martin
Eryl Tub2 -96.
7½ år med Iwabo villa S.
Mvh Martin Steen
7½ år med Iwabo villa S.
Mvh Martin Steen
-
- Pannrumstomte!
Med dragluckan stängd så ändras undertrycket i pannan så det kan inte ge rättvisande värde.
Jag satte i draglucka när jag eldade olja. Med luckan stängd kom jag inte högre än 45-50 grader i toppen hur jag än försökte (alla turbulatorer borta) och det var mycket kondens. Med draglucka så blev det nästan rumstemperatur i toppen men fukten försvann.
Luckan "vädrar" ut ev kondens i skorstenen mellan eldningarna men jag tror att största effekten av luckan är att den "späder" ut rökgaserna med torrare luft under gång.
mvh
Jag satte i draglucka när jag eldade olja. Med luckan stängd kom jag inte högre än 45-50 grader i toppen hur jag än försökte (alla turbulatorer borta) och det var mycket kondens. Med draglucka så blev det nästan rumstemperatur i toppen men fukten försvann.
Luckan "vädrar" ut ev kondens i skorstenen mellan eldningarna men jag tror att största effekten av luckan är att den "späder" ut rökgaserna med torrare luft under gång.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Själv eldar man lite åt kråkorna...så problem har man inte med kondens
det är ju "perfa" om man kan ha låga r-gaser ...och bra injusterad "dragis"....Och sist men inte minst i alla fall ha koll på om möjlig fukt i toppen av skorstenen...Annars kanske det blir det dyr sänkning av rökgasen.....
Mvh ronald

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd