O nej! Skorstenen!!

Älghår
Entusiast!
Kontakt:

O nej! Skorstenen!!

Inlägg av Älghår »

Klättade upp på vinden för första gången på ett halvår och upptäckte detta..

Bild

Det är iafs vatten (ser färgat ut mot murstocken, men är klart när man tar det på fingret, luktar inget). Det luktar ingen "rök" på vinden och pelletspannan gick under tiden som jag var där..

Hmm.. Blir nog dyrt?
Biomatic 20+
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Kondensvatten?
Har du draglucka?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Japp ... har draglucka..
Biomatic 20+
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad har du för rökgastemp., där nere och uppe?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag hade i 2006 samma typ svart vatten som kom ur skorstenen vid fejarluckan. Även i pannan blev det fukt och jag trodde att det var hål i pannan så att vatten rinnade ur.
Orsaken till problemen låg i brännarkoppen som hade fått flera stora sprickor. Jag bytte till ny brännarkopp och det löste problemet.
Kolla att brännarkoppen är fastskruvad också.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Detta ser ut att komma ur sprickor.. men jag är naturligtvis inte helt säker.. Rökgastemperaturen ligger på 90-120 grader där nere.. har inte mätt uppe i toppen, borde kanske det..
Biomatic 20+
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Är väl aldrig fel att skaffa skortstenshuv/klä skortsenen i plåt annars?

känner man någon duktig eller är småhändig själv så är de väl inte enormt svårt att ordna sådant utan att kostnaden skenar iväg.

Detsamma gäller väl om du måste dra "slang" i skorstenet.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Älghår skrev:Detta ser ut att komma ur sprickor.. men jag är naturligtvis inte helt säker.. Rökgastemperaturen ligger på 90-120 grader där nere.. har inte mätt uppe i toppen, borde kanske det..
Hej
Det låter mer som ett regn fukts problem
Har din skorsten något regnskydd ? (Tak )
Denna mängd vatten som det har regnat ner
det klarar ingen skorsten utan tak.
En bra dragbegränsare är bara en mycket bra del lösning som motverkar
kondens. men klarar bara till en mycket liten del av allt regnvatten.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är inte någon av ventilationskanalerna som bråkar, ibland kommer det in vatten i dom och det kan ställa till elände.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Älghår skrev:Detta ser ut att komma ur sprickor.. men jag är naturligtvis inte helt säker.. Rökgastemperaturen ligger på 90-120 grader där nere.. har inte mätt uppe i toppen, borde kanske det..
Alla har väl rätt med huvar över skorsten mm....men 90C därnere låter ju alldeles för lågt i alla fall om du inte har nåt superrör ...det är väl typ vad et borde vara däruppe ca 1 m ner....eller ?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Det blir rinningar även med en högre rökgaser Är det tjära i skorsten blir det rinningar av regnvatten som går ut i fogarna,det kan även komma in via skorstensbeslagen om det är sprickor i tegel ovanför detta,sköljs det ner av regnvatten

plåtklä skorsten är inget bra det blir ändå mer kondens som förstör

Hoppas jag gjorde mig förstådd
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ronald skrev: Alla har väl rätt med huvar över skorsten mm....men 90C därnere låter ju alldeles för lågt
Är det efter dragluckan så behöver det inte vara någon fara med tempen. Jag har 80-85 grader och ingen kondens.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:
ronald skrev: Alla har väl rätt med huvar över skorsten mm....men 90C därnere låter ju alldeles för lågt
Är det efter dragluckan så behöver det inte vara någon fara med tempen. Jag har 80-85 grader och ingen kondens.
mvh
Hej
Jag håller med Shakespeare att 80°C efter dragbegränsaren inte betyder
att kondens uppstår, min terori är snarare regnvatten som letar sig ut genom fogarna i skorstenen som inte är vatten täta utan kan suga tillsig fukten tills den kryper ut, men kan ändå vara gastät rök kan alltså inte
tränga igenom som vatten gör.
Men det som är värre är om temeraturen faller så lågt att det uppstår frys skador.
EN BLÖT VINTER som kan ställa till problem med frost skader om det blir mycket kallt.

MVH
Ruben
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

@Olle45 .. vad gör man åt det? Är det nåt en murare bör titta på? Skall ringa nån på tisdag tänkte jag..
Biomatic 20+
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Älghår skrev:@Olle45 .. vad gör man åt det? Är det nåt en murare bör titta på? Skall ringa nån på tisdag tänkte jag..
Hej
Har din skorsten något Tak/huv så det inte kan regna in i skorstens pipan ?
det finns flera lösningar på avtäckning lite beroende på hur skorstenen ser ut. Äldre hus hade ofta en stenhäll liggande på fyra hörn stenar, med en sten ovan på för vind säkring,

Det kan även driva ner fukt vid skorstenens beslag som skall täta emot skorstenens utsida, om det läcker här är muren våt/a ränder hela vägen upp till yttertaket, tätning av skorsens beslaget, här är bäst att studera var och varför det läcker där, iblan kan det vara svårt att förstå varför det läcker. En orsak jag sjäv varit med om, var att kraftig blåst/vind kan orsaka ett vackum så att regnvatten kan sugas under emellan takpannorna och skorstens plåten, för att sedan leta sig ner till skorstensmuren och följa denna ner.

Skulle tro att en plåtslagare är rätt yrke till det jobbet,
men för undersökning är något du kanske kan klara av själv.
Det sänker ju din kostnad om du kan ta reda på var det läcker in.

MVH
Ruben
Skriv svar