Hej alla glada pelletsskottare som kommenterat ovan.
Ni har så fel, eller rätt, vilket man vill beroende på perspektiv, så jag ger min högst personliga mening och så får ni fundera själva.
Vad är viktigt att fundera på?
Är huset stort? Hur många ton per år kommer du att göra av med?
Skall det vara så underhållsfritt som möjligt eller kan du tänka dig att klä ut dig till snögubbe med damfilter för munnen och svettas en gång per vecka hela vintern?
Skall du mata in pelletsen från en punkt eller flera intag på skruven?Ligger förrådets långsida eller kortsida mot pannan?
Jag har ett 5 m långt, 2 m brett och 2 m högt förråd som jag normalt får in 5 ton i. Uttaget för skruv i en punkt på mitten och 90 grader ut från förrådets längdriktning. Det är en SKIT-lösning!! Ett förbannat skottande hela vintern. De små ettriga pelletsaran rasade bra när jag testade i ett rent och fint förråd från en säck. Helt annat när man bulkar. Det blir damm, massor av damm. 8 mm är bättre än 6 för dammet blir grövre och binder mindre, men bra det funkar det inte...suck.
Min geogafi och husets utseende etc gav denna lösning på förråd. Önskar att någon slagit mig i huvudet och stoppat mig. De flesta ÅF är klåpare och amatörer när de gäller förråds delen.
Om jag nu skulle bygga om hur skulle jag lösa det då?
Jo, en silo. Fodersilo av tyg 6000 kr + ställning + inklädnad. Okomplicerat enkelt att bygga och relativt billigt. Dock kanske inte så snyggt.
När allt är nytt och fint tänker alla, även jag, som glad entusiast att det är värt det lilla omaket att skotta lite pellets. I Hel-ete. Man ångrar sig. Gör det lätt för dig direkt är mitt tips.
För övrigt har jag uppfattat det som att:
När det gäller höjden för fyllning--Fråga leverantören vad de godkänner!
Långa branta skruvar äter pellets och bajsar spån=dålig verkningsgrad!
Slutmuttrat från Timrå...

Rik blir man på de små utgifterna.