bulk avlångt förråd. Problem?

Per-Erik
Energiprofet!

bulk avlångt förråd. Problem?

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan igen...

river mitt hår... beslut ångets.. :!:

Funderar på att bygga ett 4-5 meter långt 2 meter högt & 1 meter brett förråd.. långt o smalt med andra ord..

Ni som har gjort liknade har ni några tipps eller några synpunkter om att det inte är en så bra ide..? Vill gjärna höra negativa kommentarer.. :D

Borde ju inte vara några problem att spruta ända in så läge jag har en ränna.. Hur har ni gjort med avluftningen? sitter den på samma sida som man har Bulk kopplingen? måste väll vara det bästa:?:

Bulk kopplingen ska ju vara ca 1,2 meter från marken.. hos mig hamlar den nog på ca 1,8 meter, så jag funderar på att göra en låda eller liknade som han kan stå på.. måste väll funka?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Mitt förråd blir ca 3x1,1x2,2 men jag hade gärna gjort det längre om det funnits plats. Det värsta som kan hända dig är väl att det inte blir fyllt ända upp till taket längst bort. Avluftningen skall vara i samma ände som påfyllningen.

Min bulkkoppling kommer jag att sitta ovanför en garageport dvs på ca 2 meters höjd, det ska inte vara något problem säger Sofia Allvärme som installerar min thermiabrännare 11/4.

Vem levererar din anläggning?

/Danne
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Rännan skall ju sluta i ändan av förrådet, då fylls det innifrån och ut....i princip 100% fullt. För du sätter säkert anslutningarna i en kortsida.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har haft mitt avlånga förråd i sju år och har inte haft några som helst problem med det. Bara positiva erfarenheter, avlångt smalt förråd kan med fördel ha planbotten vilket ger mer volym och mindre "pelletsskottning" när pelletsen närmar sig slutet. Tänk bara på att "utmatarskruven" bör vara försänkt i förrådsgolvet för att underlätta tömningen.

Jag började utan ränna men då var det svårt att få det fyllt ända upp längst in i förrådet, ville gärna bli en liten puckel strax efter mitten av förrådet. Efter montage av ränna så går det perfekt. Jag monterade till och med min ränna med lite "uppförsback" eftersom min bulkkoppling sitter lägre än förrådstaket. Förrådstak på 3,1 m, bullkoppling på 2,6 m, rännan överkant slutar ca 2 dm under taket. Ingen har ännu klagat på höjden på min bullkoppling. Jag brukar ställa ut en trappstege när det är dax för fyllning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Ja Danne det är just Sofia Allvärme som levererar.. 8)

Bulk & avluftningen kommer att sitta på kort sida, ja..

låter ju bra att det räcker med en trappstege.. då borde det inte vara några som hellst problem.. :D

Matar skruven tänker jag göra nersänkt verkar smidigast/bäst så.

Så det är väll bara börja riva ner hyllor och annat som för tillfället är i vägen.. och börja bygga.. Dagen D närmar sig med stora snabba steg :P
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Brukar det inte vara problem med alltför långa utmatningsskruvar?
Viss rutin
Späd planta

4 år av bitter erfarenhet från långa förråd

Inlägg av Viss rutin »

Hej alla glada pelletsskottare som kommenterat ovan.
Ni har så fel, eller rätt, vilket man vill beroende på perspektiv, så jag ger min högst personliga mening och så får ni fundera själva.

Vad är viktigt att fundera på?
Är huset stort? Hur många ton per år kommer du att göra av med?
Skall det vara så underhållsfritt som möjligt eller kan du tänka dig att klä ut dig till snögubbe med damfilter för munnen och svettas en gång per vecka hela vintern?
Skall du mata in pelletsen från en punkt eller flera intag på skruven?Ligger förrådets långsida eller kortsida mot pannan?

Jag har ett 5 m långt, 2 m brett och 2 m högt förråd som jag normalt får in 5 ton i. Uttaget för skruv i en punkt på mitten och 90 grader ut från förrådets längdriktning. Det är en SKIT-lösning!! Ett förbannat skottande hela vintern. De små ettriga pelletsaran rasade bra när jag testade i ett rent och fint förråd från en säck. Helt annat när man bulkar. Det blir damm, massor av damm. 8 mm är bättre än 6 för dammet blir grövre och binder mindre, men bra det funkar det inte...suck.

Min geogafi och husets utseende etc gav denna lösning på förråd. Önskar att någon slagit mig i huvudet och stoppat mig. De flesta ÅF är klåpare och amatörer när de gäller förråds delen.

Om jag nu skulle bygga om hur skulle jag lösa det då?
Jo, en silo. Fodersilo av tyg 6000 kr + ställning + inklädnad. Okomplicerat enkelt att bygga och relativt billigt. Dock kanske inte så snyggt.
När allt är nytt och fint tänker alla, även jag, som glad entusiast att det är värt det lilla omaket att skotta lite pellets. I Hel-ete. Man ångrar sig. Gör det lätt för dig direkt är mitt tips.

För övrigt har jag uppfattat det som att:
När det gäller höjden för fyllning--Fråga leverantören vad de godkänner!
Långa branta skruvar äter pellets och bajsar spån=dålig verkningsgrad!

Slutmuttrat från Timrå... :-)
Rik blir man på de små utgifterna.
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Jag har ett förråd på ca2,2mx2,2m och 2,3 m högt. En "tratt" i botten med 45 graders lutning....som går mot en 0,15m hög låda(ca0,4mx0,4mx0,15) i mitten där skruven tar pellets(2,8m skruv).

Behövar inte "skotta", men i slutet(~500kg) kan jag få peta ner lite om det inte vill rasa av sig själv, inget jobbigt då man ändå är nere och kontrollerar på slutet och ser efter om det är dags att beställa påfyllning.

Fungerar mycket bra för mig, blev billigt då jag nyttjade 3st innerväggar.

Fast man skall ju göra det så bekvämt man kan till rimlig kostnad.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Humm..

Jag räknar att under 1 år bränna ca 5 ton Pellets. dvs 7,5 kubik. Förrådet blir ju teoretisk 8 kubik. Men räknar med att få in 7-7,5 kubik.

Antal öppningar på skruven har jag tänkt att ha flera annars får jag det nog inte att fungera ok..! Undrar hur det kommer att gå dock.... Kanske inte fungerar så bra? behöver väll minst 5 öppningar på skruven.. :shock: Skruven kommer vara nersänkt i golvet..

förådet kort sida är mot Pannan eller brevid. Jag har tänkt dra en 90 graders böj från förrådet (90 graders böjen blir väll på 1-1&½ meter ca) sedan rakt fram ca 2-2½ meter in i pannrumet Den enda stigningen som blir är upp till fallröret.

Hade väll tänkt att gå in i förrådet och skotta? 1-2 gånger per år.. Kanske är jag lite väll optimsistisk? :oops: :oops:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Brukar det inte vara problem med alltför långa utmatningsskruvar?
Nja men de kan bli problem om man har många öppningar..
Här satte han in ett kopparrör inne i spiralen (skruven) så att inte de skulle komma in så mycke i skruven..Då kan de bli problem tydligen..
Har 2 intag med 1,5 meter i mellan.. Koppar röret är 1,6 meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Viss rutin
Späd planta

Inlägg av Viss rutin »

Har också hört om problem med flera öppningar. Det gäller definitivt att ha en stålskruv och kraftiga prylar, inget platstjafs tror jag på.
Och gå inte på den där om att motera en motor i botten på förådet så du får gräva ur för att komma åt den. Det är så tragiskt när man hör sånt.

Du skall alltså montera 1,5+2,5 m skruv utanför förrådet. Dessutom blir det väl en 3 m i förrådet. Låter problem lång väg. Antingen blir det bara sågspån till brännaren eftersom skruven mal eller så går den för tungt och kör av skruven då tycket från flera öppningar i förrådet blir stort. (värsta cenario alltså) men det kan funka. :-)
Försök få lev att garantera funktionen så du kan backa ut och få pengarna åter. Hög risk på det där projektet.

7,5 m3 låter lite optimisktiskt, fast det är klart med 1 m bredd kan det gå. Med 2 m bredd aldrig, om du inte skall in och raka under fyllning. Bulklev gillar inte sånt. De vill blåsa och sticka vidare.

Silo är det enda helt underhållsfria, men kanske inte ens det är hundra % garanterat fritt från luftfickor och dylikt.

Om jag skall sluta gnälla så tycker jag två skruvar från olika delar av förrådet till ett mellanlager, tunna, och sedan en kort skruv till brännaren. Dyrare men kanske lite säkrare funktion.
Rik blir man på de små utgifterna.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Tittade på en sån där säckad lösning.. men det gick bort efter som dom läcker i sömmarna.. sånna fall måste man bygga in säcken i en tätt förråd.. ett föråd i förådet.. låter lite onödigt men dock nödvändigt.. :? Förvisso en Silo måste man ju ha utomhus.. och då spelar det ju mindre roll..
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

André skrev: Nja men de kan bli problem om man har många öppningar..
Här satte han in ett kopparrör inne i spiralen (skruven) så att inte de skulle komma in så mycke i skruven..Då kan de bli problem tydligen..
Har 2 intag med 1,5 meter i mellan.. Koppar röret är 1,6 meter..
Kör du med lilla eller stora motorn till Thermian, André?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag vet inte hur andre har det men så här är det på Thermias matningsystem.
Lilla motorn max = 1 intag
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör du med lilla eller stora motorn till Thermian, André?[/quote]

Jag har den stora motorn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar