Viktskillnader
Det finns inga brännare mig veteligt som inte störs av spån på något sätt.
Den enda som jag kan tänka mig är lite konstruerad för detta är BIONA brännaren med kvarnen. Annars så störs alla andra brännare på något sätt i förbränningen, det kan man se med testinstrument hur förbränningen påverkas på olika sätt. Detta spelar ingen roll om den doseras exsternt eller internt.
Den enda som jag kan tänka mig är lite konstruerad för detta är BIONA brännaren med kvarnen. Annars så störs alla andra brännare på något sätt i förbränningen, det kan man se med testinstrument hur förbränningen påverkas på olika sätt. Detta spelar ingen roll om den doseras exsternt eller internt.
Karla1: Vet du ens vad du pratar om?
Att spån stör förbränningsprocessen kan vi nog bli överens om men om du inte ens har läst om de mängder av problem som många har pga. flexskruv och spån tycker jag att du bör ta ett steg tillbaka och läsa på ordentligt.
Dessa problem som inte bara orsakas av spån men av kombinationen kärnlös skruv + spån + fel vinkling på vägen finns det ju tydligen många som har drabbats av.
Jag har å andra sidan testat att mata brännaren med "ren spån", jag vill inte gissa på förbränningsvärden, de var nog helt åt pipan men jag hade inget stop/överhettning/sintring eller liknande, den tuggade på utan problem. Den körde åtskilliga starter på de 3 säckar fuktig spån som jag matade in (utan att det var något annat i veckoförrådet) så det ÄR en skillnad mellan brännares förmåga att "överleva" spån i stora mängder.
De 3 säckar jag pratar om var skadat Smålandspellets (hål i säcken) och hade legat ute i regn i ett bra tag, då jag skar upp dom sprack de alla innan jag hann skära färdig pga. volymexpansion, jag uppskattar att de innehöll ca: 30-40% pellets, resten var spån och allt var fuktigt och nej, det är ingen överdrift!
Jag har sett säckar som har ett hål i hörnan, man öppnar och fukten har fått en del pellets att expandera men det går oftast inte så långt in men dessa 3 var verkligen genomvåta.
Det var just för att de var så skadade att jag ville testa, det var så att säga "worst case scemario" men det gick som sagt alldeles utmärkt, jag fick värme, ingen stopp eller larm/varningar.
Den enda större skillnad i detta kan inte vara styrelektronikens komplexitet, alltså måste det vara mekaniken och då ser jag skillnaden mellan internmatat och externmatat som den avgörande.
Att spån stör förbränningsprocessen kan vi nog bli överens om men om du inte ens har läst om de mängder av problem som många har pga. flexskruv och spån tycker jag att du bör ta ett steg tillbaka och läsa på ordentligt.
Dessa problem som inte bara orsakas av spån men av kombinationen kärnlös skruv + spån + fel vinkling på vägen finns det ju tydligen många som har drabbats av.
Jag har å andra sidan testat att mata brännaren med "ren spån", jag vill inte gissa på förbränningsvärden, de var nog helt åt pipan men jag hade inget stop/överhettning/sintring eller liknande, den tuggade på utan problem. Den körde åtskilliga starter på de 3 säckar fuktig spån som jag matade in (utan att det var något annat i veckoförrådet) så det ÄR en skillnad mellan brännares förmåga att "överleva" spån i stora mängder.
De 3 säckar jag pratar om var skadat Smålandspellets (hål i säcken) och hade legat ute i regn i ett bra tag, då jag skar upp dom sprack de alla innan jag hann skära färdig pga. volymexpansion, jag uppskattar att de innehöll ca: 30-40% pellets, resten var spån och allt var fuktigt och nej, det är ingen överdrift!
Jag har sett säckar som har ett hål i hörnan, man öppnar och fukten har fått en del pellets att expandera men det går oftast inte så långt in men dessa 3 var verkligen genomvåta.
Det var just för att de var så skadade att jag ville testa, det var så att säga "worst case scemario" men det gick som sagt alldeles utmärkt, jag fick värme, ingen stopp eller larm/varningar.
Den enda större skillnad i detta kan inte vara styrelektronikens komplexitet, alltså måste det vara mekaniken och då ser jag skillnaden mellan internmatat och externmatat som den avgörande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
IceCap, Du skriver till mig detta: Vet du ens vad du talar om? Här vill jag nog att du ger mig en bättre förklaring!
Håller på med förbränningsteknik och skruvdoseringar dagligen, konstruktioner mm.
Jag tycker IceCap innan du ger mig meningar om att NH brännaren klarar detta hur fint som helst se till att också ha på fötterna hur dina förbränningsresultat ser ut. Det var dit jag ville komma, för du vill gärna lyfta fram NH brännaren som att den klarar allt, och det kan jag bevisa är fel. Du skriver att NH brännaren har en förmåga att överleva spån, men hur fungerar din externa skruvmatning efter ett tag med spån?
Jag har kört andra brännare, både undermatade och överfallsbrännare och dom klarar även dom spån utan problem. Men som sagt att det, finns även begränsningar, och även risken till brandfara på alla dessa brännare med för mycket spån.
Jag har en vertikalskruv ifrån MATENE AS och här spelar det ingen roll hur mycket spån du har med, den doserar samma mängd pellets + överskottet av spån, det är den nya tekniken som ingen på den här marknaden i dag klassar ut.
Men, pellets ska vara pellets och inte spån. Har man fått för mycket spån så skall man byta ut denna. Det är inget att elda med. Flexskruvar med böjar som maler sönder pellets borde leverantörerna ta tillbaka, för jag vill våga påstå att detta är rent skit som dom fört ut på marknaden, det är inte testat under längre perioder utan, man kan tro att det är en nödlösning dom kommit med då ingen har satt sig in i tekniken hur det fungerar. Vi kommer nog också att få se förändringar på detta.
Om man sedan skall beräkna fram hur många kW en brännare ger så är det bara att köra sin egna skruv och utgå ifrån resultatet från denna för det finns ingen skruv som ger samma mängd på samma tid, det skiljer sig från anläggning till anläggning. Om man då har extern dosering. Detta får man göra om varje gång man byter leverantör av pellets, så därför är detta ett säkrare sätt om man köper större kvantiteter på samma gång. Sedan får man alltid ha med i beräkningen att inmatad effekt kan variera +/-1-2kW. Men det är inget att haka upp sig på för det tycker jag man kan ta.
Det får man även på interndosering. Det har också att göra med hur jämn förbränningen är, och det spelar ingen roll om du har de tre alternativen på konstruktioner, undermatad, horisontalmatad, överfallsmatad så störs förbränningen under varje eldningperiod då doseringen av pellets rör om i eldhärden. Det går inte att komma ifrån, tyvärr. Det enda som kan styra upp detta snabbare är lambdastyrning.
Om man sedan har en brännare som är känslig för olika kvalite på pellets, så håller man sig till samma leverantör och köper större mängder per gång, samt kostar på en justering en gång per år så undviker man också problem. Har sett folk som följer detta och dessa fungerar det för, dom som byter ofta och jagar priser, strular det sig mer för. Samt så är det nog också så att man måste hålla en viss service på anläggningen, och detta gäller alla fabrikat. Det gällde även under perioden med oljebrännarna.
Håller på med förbränningsteknik och skruvdoseringar dagligen, konstruktioner mm.
Jag tycker IceCap innan du ger mig meningar om att NH brännaren klarar detta hur fint som helst se till att också ha på fötterna hur dina förbränningsresultat ser ut. Det var dit jag ville komma, för du vill gärna lyfta fram NH brännaren som att den klarar allt, och det kan jag bevisa är fel. Du skriver att NH brännaren har en förmåga att överleva spån, men hur fungerar din externa skruvmatning efter ett tag med spån?
Jag har kört andra brännare, både undermatade och överfallsbrännare och dom klarar även dom spån utan problem. Men som sagt att det, finns även begränsningar, och även risken till brandfara på alla dessa brännare med för mycket spån.
Jag har en vertikalskruv ifrån MATENE AS och här spelar det ingen roll hur mycket spån du har med, den doserar samma mängd pellets + överskottet av spån, det är den nya tekniken som ingen på den här marknaden i dag klassar ut.
Men, pellets ska vara pellets och inte spån. Har man fått för mycket spån så skall man byta ut denna. Det är inget att elda med. Flexskruvar med böjar som maler sönder pellets borde leverantörerna ta tillbaka, för jag vill våga påstå att detta är rent skit som dom fört ut på marknaden, det är inte testat under längre perioder utan, man kan tro att det är en nödlösning dom kommit med då ingen har satt sig in i tekniken hur det fungerar. Vi kommer nog också att få se förändringar på detta.
Om man sedan skall beräkna fram hur många kW en brännare ger så är det bara att köra sin egna skruv och utgå ifrån resultatet från denna för det finns ingen skruv som ger samma mängd på samma tid, det skiljer sig från anläggning till anläggning. Om man då har extern dosering. Detta får man göra om varje gång man byter leverantör av pellets, så därför är detta ett säkrare sätt om man köper större kvantiteter på samma gång. Sedan får man alltid ha med i beräkningen att inmatad effekt kan variera +/-1-2kW. Men det är inget att haka upp sig på för det tycker jag man kan ta.
Det får man även på interndosering. Det har också att göra med hur jämn förbränningen är, och det spelar ingen roll om du har de tre alternativen på konstruktioner, undermatad, horisontalmatad, överfallsmatad så störs förbränningen under varje eldningperiod då doseringen av pellets rör om i eldhärden. Det går inte att komma ifrån, tyvärr. Det enda som kan styra upp detta snabbare är lambdastyrning.
Om man sedan har en brännare som är känslig för olika kvalite på pellets, så håller man sig till samma leverantör och köper större mängder per gång, samt kostar på en justering en gång per år så undviker man också problem. Har sett folk som följer detta och dessa fungerar det för, dom som byter ofta och jagar priser, strular det sig mer för. Samt så är det nog också så att man måste hålla en viss service på anläggningen, och detta gäller alla fabrikat. Det gällde även under perioden med oljebrännarna.
Att det krävs jämn pelletsmatning för att få jämn förbränning är det ingen som brukar invända mot. I praktiken finns det faktorer som verkar i motsatt riktning.Karla1 skrev: Det får man även på interndosering. Det har också att göra med hur jämn förbränningen är, och det spelar ingen roll om du har de tre alternativen på konstruktioner, undermatad, horisontalmatad, överfallsmatad så störs förbränningen under varje eldningperiod då doseringen av pellets rör om i eldhärden. Det går inte att komma ifrån, tyvärr. Det enda som kan styra upp detta snabbare är lambdastyrning.
Fallrörsbrännare har en intermittent matning, skruven går ca 2-3 sekunder sedan gör den paus i 10-15 sekunder. En del brännare har dessutom matningstiden fast och paustiden ställbar av användaren. Ska man i det fallet komma ned i effekt till 10-11 kW så blir man då tvungen att ställa skruvens paustid till 20 sekunder eller mer.
Detta är rätt långt borta från jämn matning.
Det finns också en rätt utbredd uppfattning att långa gångtider på skruven (ett halvt varv eller t.o.m. ett varv) skulle ge jämnare matning.
Nog borde man kunna se en skillnad i förbränningen med mätinstrumenten. eller har instrumenten såpass stor dämpning att de inte reagerar för en störningscykel på 15-20 sekunder?
Min ide är att man kunde minska problemen med kakor och sintring bara genom att mata pellets lite oftare.
Vad gäller omställning från en pelletssort till en annan så har ju äntligen vi med enkla fallrörsbrännare nu fördelarna på vår sida. Volymvikt är ett ointressant värde, volymvikten säger ingenting om hur mycket pellets som matas in i brännaren.
Ta bort matningsslangen under drift, mät upp hur många gram pellets det kommer under 6 minuter.
Gör samma sak när den nya pelletssorten är i drift.
Sedan har man en rätt bra anvisning om hur mycket pelletsmatningen ska ställas om
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag använder extern doserskruv på mina skruvanläggningar som matar med ca. 50% av kapacitet som är normalt på en lutande skruv. På detta sätt får man en jämnare matning då skruven går längre tid i taget. Extern doserare matar till vertikalskruv med lång fallschakt ned till brännaren. Jag använder en speciell teknik för att dosera noggrant.Torsten skrev:
Fallrörsbrännare har en intermittent matning, skruven går ca 2-3 sekunder sedan gör den paus i 10-15 sekunder.
Om det är mycket spån i pelletsen, så menar jag att detta ökar bulkvikt och påverkar negativt med extra sot och höga CO värden. Då är det bra om man enkelt kan ställa om värden för bulkvikt/luft i brännarens styrsystem för att kompensera. Det blir alltid lite mer spån i pelletsen i ett bulkförråd när förrådet har kört en stund.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten!Torsten skrev:Att det krävs jämn pelletsmatning för att få jämn förbränning är det ingen som brukar invända mot. I praktiken finns det faktorer som verkar i motsatt riktning.Karla1 skrev: Det får man även på interndosering. Det har också att göra med hur jämn förbränningen är, och det spelar ingen roll om du har de tre alternativen på konstruktioner, undermatad, horisontalmatad, överfallsmatad så störs förbränningen under varje eldningperiod då doseringen av pellets rör om i eldhärden. Det går inte att komma ifrån, tyvärr. Det enda som kan styra upp detta snabbare är lambdastyrning.
Fallrörsbrännare har en intermittent matning, skruven går ca 2-3 sekunder sedan gör den paus i 10-15 sekunder. En del brännare har dessutom matningstiden fast och paustiden ställbar av användaren. Ska man i det fallet komma ned i effekt till 10-11 kW så blir man då tvungen att ställa skruvens paustid till 20 sekunder eller mer.
Detta är rätt långt borta från jämn matning.
Det finns också en rätt utbredd uppfattning att långa gångtider på skruven (ett halvt varv eller t.o.m. ett varv) skulle ge jämnare matning.
Nog borde man kunna se en skillnad i förbränningen med mätinstrumenten. eller har instrumenten såpass stor dämpning att de inte reagerar för en störningscykel på 15-20 sekunder?
Min ide är att man kunde minska problemen med kakor och sintring bara genom att mata pellets lite oftare.
Vad gäller omställning från en pelletssort till en annan så har ju äntligen vi med enkla fallrörsbrännare nu fördelarna på vår sida. Volymvikt är ett ointressant värde, volymvikten säger ingenting om hur mycket pellets som matas in i brännaren.
Ta bort matningsslangen under drift, mät upp hur många gram pellets det kommer under 6 minuter.
Gör samma sak när den nya pelletssorten är i drift.
Sedan har man en rätt bra anvisning om hur mycket pelletsmatningen ska ställas om
Det är det som är just det fina med vertikalskruven, som är doserbar och kan ge väldigt låga mängder pelllets. Då också mata jämt, samt så störs den inte av spån, som till största delen orsakar ojämn matning. Så här har du en klar förbättring för fallrörsbrännare, men det är inte många som har testat detta så därför är det väl inte många som kan uttala sig här på forumet om detta. Säger man något om den så blir man bemött negativt, ivart fall förut, ingen trodde på funktionen när jag i en annan tråd föklarade detta om denna skruv.
Nu finns det dock många företag som testat den och fått upp ögonen för tekniken, så kanske den finns i stora mängder inom några år på marknaden till dessa brännare mm.
Jag tror säkert Rol-bi skruven är en bra lösning. Det hela är väl en prisfråga vad folk vill betala.Karla1 skrev: Nu finns det dock många företag som testat den och fått upp ögonen för tekniken, så kanske den finns i stora mängder inom några år på marknaden till dessa brännare mm.
Degermans manick kostade 1500:- borde ha blivit en succe, men inte. Nu verkar den omöjlig att få tag på.
Kanske blir det annorlunda om brännare säljs nya direkt med en bra matningslösning som tillval.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tack Torsten/Karla1,
Vertikalskruv kommer på marknaden från flera företag som ni känner väl. Jag vet inte exact när men allt tyder på att skruven kommer att ingå som standard skruv, också till vakuumsystem.
Vertikalskruv kommer på marknaden från flera företag som ni känner väl. Jag vet inte exact när men allt tyder på att skruven kommer att ingå som standard skruv, också till vakuumsystem.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
Om man skall ha verkligt exakt dosering så kommer alltid volymetrisk dosering ge problem. Bästa lösningen är doseringssystem liknade vad vi andvänder i min verksamhet med doserskruv som står på lastceller och styrs av en dator som väger och justerar varvtalet hela tiden.Exakt dosering, enda problemet är priset. Runt 150k för en enhet...MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Om du ska ha jämn dosering på pellets, så är bästa förutsättningen att pelletsen är från fabriken i bra kvalitet i längdförhållande, alltså pelletsen i mängd skall hålla samma storlek. Sedan skall producenten klara av att tillverka sådan pellets som håller kvaliteten, och det finns i dag bara ett företag som håller en hög standard på detta och det är Norsk Pellets som är Svanmärkt och har höga krav på sig jämfört med svensk iso- standard.Håkan S skrev:Om man skall ha verkligt exakt dosering så kommer alltid volymetrisk dosering ge problem. Bästa lösningen är doseringssystem liknade vad vi andvänder i min verksamhet med doserskruv som står på lastceller och styrs av en dator som väger och justerar varvtalet hela tiden.Exakt dosering, enda problemet är priset. Runt 150k för en enhet...MvhHSE.
Det finns ett fåtal mindre tillverkare som även dom kan hålla kvalitet, men oftast brister det sedan i hanteringen vid transport och inblåsning vid bulk som exempel. Samt så krävs en bra skruvmatning som inte maler sönder pelletsen i mindre ojämna fraktioner, därför håller även här Norsk pellets en högre kvalitet, då denna har en högre hållfastighet. Dom har också lyckats bäst med bulkpåfyllningen hos mig, jämfört med andra företag. Bra utbildat folk som vet hur man hanterar utrustningen vid inblåsningen.
Jag har kört olika fabrikat och testat med mina Matene AS samt mina egna doserskruvar och sett detta med egna ögon vad som händer med både dåliga skruvar samt dåligt bränsle. Tyvärr så är det så här marknaden i dagsläget ser ut, men lugn det kommer bättre produkter med tiden. Det gäller att få skruven att dosera med en viss mängd i skruven, då flödar även bränslet lätt, och då blir även doseringen jämn.
Matene AS Vertikalskruv är en av dessa produkter som ger en jämn matning.
Men nog borde det gå att konstruera en viktbaserad matning billigare.Håkan S skrev:Om man skall ha verkligt exakt dosering så kommer alltid volymetrisk dosering ge problem. Bästa lösningen är doseringssystem liknade vad vi andvänder i min verksamhet med doserskruv som står på lastceller och styrs av en dator som väger och justerar varvtalet hela tiden.Exakt dosering, enda problemet är priset. Runt 150k för en enhet...MvhHSE.
Jag tänker mig då batchvägning och inte realtidsvägning.
En elektronisk våg kopplad till en vägningskammare. När vägningskammaren fyllts registrerar PLC:n vikten och pelletsen töms ned i fallröret. PLC:n styr skruven på så sätt att den kompenserar för den ojämna matningen. Kommer det för lite pellets ur skruven och vikten ligger under normala värdet så körs skruven längre tid nästa matning.
Detta i teoriernas värld. Hur öppning och stängning av in- och utloppsluckorna till vägningskammaren skulle lösas för att inte driftsavbrott ska uppstå är väl det största problemet.
Naturligtvis har den alltigenom helt fantastiska Janfire NH brännaren redan löst problemen med volumetrisk dosering.
Om pellets är långa eller korta, breda eller dammiga spelar det ingen roll.
Så här enkelt är det att byta från ett pelletsfabrikat till ett annat:
>Och vi som då faktisk har en brännare som man kan ställa pelletsdata >på då?
>På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) >och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan >problem.
>Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min >Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka >liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan >gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Hur man lyckats ordna gravimetrisk dosering på NH brännaren kan man fundera över. Något med kärnspinnresonansmätning i realtid? Bara en vild gissning.

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Kontakta Harry Potter (hairy putter) han kan trolla med allt och alla!abene skrev:Men nog borde det gå att konstruera en viktbaserad matning billigare.Håkan S skrev:Om man skall ha verkligt exakt dosering så kommer alltid volymetrisk dosering ge problem. Bästa lösningen är doseringssystem liknade vad vi andvänder i min verksamhet med doserskruv som står på lastceller och styrs av en dator som väger och justerar varvtalet hela tiden.Exakt dosering, enda problemet är priset. Runt 150k för en enhet...MvhHSE.
Jag tänker mig då batchvägning och inte realtidsvägning.
En elektronisk våg kopplad till en vägningskammare. När vägningskammaren fyllts registrerar PLC:n vikten och pelletsen töms ned i fallröret. PLC:n styr skruven på så sätt att den kompenserar för den ojämna matningen. Kommer det för lite pellets ur skruven och vikten ligger under normala värdet så körs skruven längre tid nästa matning.
Detta i teoriernas värld. Hur öppning och stängning av in- och utloppsluckorna till vägningskammaren skulle lösas för att inte driftsavbrott ska uppstå är väl det största problemet.
Naturligtvis har den alltigenom helt fantastiska Janfire NH brännaren redan löst problemen med volumetrisk dosering.
Om pellets är långa eller korta, breda eller dammiga spelar det ingen roll.
Så här enkelt är det att byta från ett pelletsfabrikat till ett annat:
>Och vi som då faktisk har en brännare som man kan ställa pelletsdata >på då?
>På Janfire NH kan man välja "Volymvikt" i g/L (=kg/m³) >och "Energivärde" i Wh/g (=kWh/kg) varefter den kompenserar utan >problem.
>Själv ska jag snart låta veckoförrådet tömma sig och sedan byta till min >Vestmarka då min "vanliga" pellets är slut och jag har en del Vestmarka >liggande, trimningen blir då att ställa volymvikten till 780g/L och sedan >gå därifrån, jag vet att det fungerar.
Hur man lyckats ordna gravimetrisk dosering på NH brännaren kan man fundera över. Något med kärnspinnresonansmätning i realtid? Bara en vild gissning.

Förstår vad du menar alltså!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.