Offert Thermia Biomatic 20+

patrick
Fröträd

Offert Thermia Biomatic 20+

Inlägg av patrick »

Fick offert från Sofia Allvärme idag.

Thermia Biomatic 20+ med veckoförråd och tillbehör.

Borttagning av gammal panna och oljetank, insattsrör monteras i skorsten.

1 nytt element i duschrum i källare.

89000:- ink moms

Kommer bygga större förråd själv senare.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Glidaren
Gallringsobjekt

Inlägg av Glidaren »

Hej Patrick!
Vad är det för fel på din "gamla" panna?
H/också Tumbabo[/i]
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Glidaren skrev: Vad är det för fel på din "gamla" panna?
Den drar 3 kubik olja per år, det räcker väl :D

Och troligen rätt kass verkningsgrad.

Att bara byta brännare känns som att sätta in en ferrarimotor i en rostig amazon.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

Låter ju ganska ok..
min gick ju på 80 tusen.. fast då utan insatts rör.. ligger nog runt där i krokarna i stockholm..

Dock så var det den billigaste offerten jag fick in.. :?

forsätter det så här så kommer Thermia bli marknadsledande i Stockholm..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Danne
Prima virke

Re: Offert Thermia Biomatic 20+

Inlägg av Danne »

patrick skrev:Fick offert från Sofia Allvärme idag.

.
Samma här. Han var hos mig efter att ha varit i Tumba 18/3 :!:

Min offert gällde en Thermia 15D och 6 m skruv, montering i befintlig panna ERYL DP -64 :shock: :shock: :shock:
Faktum är att ingen av de försäljare jag varit i kontakt med har rekommenderat byte av panna vilket förvånar mig, det är nog ingen Amazon utan en förklädd Rolls Royce.
Offerten då, jo 35 000:- vill dom ha för ovanstående + en bulkkoppling, dammfilter och en dämpmatta. :(
Meter
Späd planta

Inlägg av Meter »

Danne!
Var rädd om din ERYL, jag hade en sådan i mitt förra hus och eldade med en BIONA, en underbar kombination, relativt lättsotad och rymde mycket aska. Om jag hade ett pannrum med bättre planlösning och rymligare källartrapp skulle jag leta upp en ERYL och välta ut CTC:n.
Glidaren
Gallringsobjekt

Inlägg av Glidaren »

Nära 100 bananer för en pelletsanläggning! Tyvärr verklighet men ändå
orimligt! :shock: Nu börjar det närma sig kostnader liknande bergvärmeinstallation. :oops:
Pellets är ju inte gratis om än betydligt billigare jämfört med olja....
Har spånat på i stort sett alla uppvärmningsalternativ men eftersom jag bor där det finns restriktioner går några intressanta val bort. (Vattenskyddat område)
Var inne på ved ett tag men en bra komplett anläggning hamnade på drygt 70´. Lagra 20-25 kubik ved + allt arbete. :?
Pelletshantering innebär också en hel del engagemang men inte som ved.
Olja är grymt som uppvärmning. Bra effekt och inget arbete. Dyrt! Näh!

Tycker mest att du kan ta det i etapper. Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Glidaren skrev: Har spånat på i stort sett alla uppvärmningsalternativ men eftersom jag bor där det finns restriktioner går några intressanta val bort. (Vattenskyddat område)
Då är vi nästan grannar då :)
Glidaren skrev: Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
Pannan var utdömd redan innan vi köpte huset, så pannbytet är inräknat i hus priset.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

patrick skrev:
Glidaren skrev: Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
Pannan var utdömd redan innan vi köpte huset, så pannbytet är inräknat i hus priset.
Min panna var också utdömd, det skrevs in i köpekontraktet på huset att pannan behöver bytas.
Det var 7 år sedan och den har fungerat utan minsta problem sedan dess. Idag skulle jag kunna sälja den om jag ville.

Om din panna är utdömd bara för att den är gammal skulle jag fundera en gång till på bytet.
Hussäljare vill ju alltid gardera sig mot dolda fel och tar upp alla eventuella problem i kontraktet för att ha ryggen fri.

Jag har ju ingen aning om i vilket skick din panna är jag vill bara dela med mig av min erfarenhet.

Lycka till hur du än gör.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Frågan är hur bra verkningsgrad man kommer upp i med en gammal panna, är skillnaden tillräckligt stor så talar ju både ekonomi och bekvämlighet för att byta hela rasket.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

ABSO skrev:Frågan är hur bra verkningsgrad man kommer upp i med en gammal panna, är skillnaden tillräckligt stor så talar ju både ekonomi och bekvämlighet för att byta hela rasket.
Visst. Dräller det av pengar i byrålådorna så är det väl bara att slå till...
Jag kör själv efter principen att byta en pryl åt gången. Oljebrännaren ersatt ev en pelletsbrännare halverar energikostnaden (grovt räknat). Kör med befintlig panna i ett par år så är ju brännaren betald och fungerar som sparbössa för ett kommande pannbyte.

Min panna är långt från optimal ur verkningsgradssynpunkt. Däremot är den betald... :D
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag valde att byta panna fast den som satt fungerade men schunten är stum
jag tog beslutet att den inte va vettig å ha kvar, det va en ASJ tillverkad -56
den är ju knappt isolerad å troligen kunde jag inte få mera än max 60% verkningsgrad med pellets i den.
men om nån vill ha den så är det bara å komma å hämta den
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Magnus skrev:Visst. Dräller det av pengar i byrålådorna så är det väl bara att slå till...
Fast frågan är om det behöver drälla, kan du klämma in pannan i bottenlånet blir det inte speciellt många extra dinarer per år i räntekostnad för en ny panna jmf. med att stoppa in en brännare. 25000 extra i lån och 5% ränta ger en räntekostnad på 875 kronor efter skattereduktion. 20% bättre verkningsgrad på 30000 kwH pellets ger 2700 per år i besparing.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

När man har instalerat en ny panna kan man ju ta dit banken och omvärdera huset. För att få upp botten lånet lite. Verkar som det ofta snålas i pannrummet men kök badrum och bilar får kosta hur mycket som helst :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

ABSO skrev: Fast frågan är om det behöver drälla, kan du klämma in pannan i bottenlånet blir det inte speciellt många extra dinarer per år i räntekostnad för en ny panna jmf. med att stoppa in en brännare. 25000 extra i lån och 5% ränta ger en räntekostnad på 875 kronor efter skattereduktion. 20% bättre verkningsgrad på 30000 kwH pellets ger 2700 per år i besparing.
Precis, årskostnaden för pannan blir runt 3500:- för oss, så vi kommer ändå spara runt 10000:- per år genom att byta.
Skriv svar