Offert Thermia Biomatic 20+
Offert Thermia Biomatic 20+
Fick offert från Sofia Allvärme idag.
Thermia Biomatic 20+ med veckoförråd och tillbehör.
Borttagning av gammal panna och oljetank, insattsrör monteras i skorsten.
1 nytt element i duschrum i källare.
89000:- ink moms
Kommer bygga större förråd själv senare.
Thermia Biomatic 20+ med veckoförråd och tillbehör.
Borttagning av gammal panna och oljetank, insattsrör monteras i skorsten.
1 nytt element i duschrum i källare.
89000:- ink moms
Kommer bygga större förråd själv senare.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Hejsan..
Låter ju ganska ok..
min gick ju på 80 tusen.. fast då utan insatts rör.. ligger nog runt där i krokarna i stockholm..
Dock så var det den billigaste offerten jag fick in..
forsätter det så här så kommer Thermia bli marknadsledande i Stockholm..
Låter ju ganska ok..
min gick ju på 80 tusen.. fast då utan insatts rör.. ligger nog runt där i krokarna i stockholm..
Dock så var det den billigaste offerten jag fick in..

forsätter det så här så kommer Thermia bli marknadsledande i Stockholm..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Re: Offert Thermia Biomatic 20+
Samma här. Han var hos mig efter att ha varit i Tumba 18/3patrick skrev:Fick offert från Sofia Allvärme idag.
.

Min offert gällde en Thermia 15D och 6 m skruv, montering i befintlig panna ERYL DP -64

Faktum är att ingen av de försäljare jag varit i kontakt med har rekommenderat byte av panna vilket förvånar mig, det är nog ingen Amazon utan en förklädd Rolls Royce.
Offerten då, jo 35 000:- vill dom ha för ovanstående + en bulkkoppling, dammfilter och en dämpmatta.

Nära 100 bananer för en pelletsanläggning! Tyvärr verklighet men ändå
orimligt!
Nu börjar det närma sig kostnader liknande bergvärmeinstallation.
Pellets är ju inte gratis om än betydligt billigare jämfört med olja....
Har spånat på i stort sett alla uppvärmningsalternativ men eftersom jag bor där det finns restriktioner går några intressanta val bort. (Vattenskyddat område)
Var inne på ved ett tag men en bra komplett anläggning hamnade på drygt 70´. Lagra 20-25 kubik ved + allt arbete.
Pelletshantering innebär också en hel del engagemang men inte som ved.
Olja är grymt som uppvärmning. Bra effekt och inget arbete. Dyrt! Näh!
Tycker mest att du kan ta det i etapper. Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
orimligt!

Pellets är ju inte gratis om än betydligt billigare jämfört med olja....
Har spånat på i stort sett alla uppvärmningsalternativ men eftersom jag bor där det finns restriktioner går några intressanta val bort. (Vattenskyddat område)
Var inne på ved ett tag men en bra komplett anläggning hamnade på drygt 70´. Lagra 20-25 kubik ved + allt arbete.

Pelletshantering innebär också en hel del engagemang men inte som ved.
Olja är grymt som uppvärmning. Bra effekt och inget arbete. Dyrt! Näh!
Tycker mest att du kan ta det i etapper. Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
Då är vi nästan grannar dåGlidaren skrev: Har spånat på i stort sett alla uppvärmningsalternativ men eftersom jag bor där det finns restriktioner går några intressanta val bort. (Vattenskyddat område)

Pannan var utdömd redan innan vi köpte huset, så pannbytet är inräknat i hus priset.Glidaren skrev: Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
Min panna var också utdömd, det skrevs in i köpekontraktet på huset att pannan behöver bytas.patrick skrev:Pannan var utdömd redan innan vi köpte huset, så pannbytet är inräknat i hus priset.Glidaren skrev: Byt inte ut en fungerande panna utan testa med brännarbyte och känn efter ett tag.
Det var 7 år sedan och den har fungerat utan minsta problem sedan dess. Idag skulle jag kunna sälja den om jag ville.
Om din panna är utdömd bara för att den är gammal skulle jag fundera en gång till på bytet.
Hussäljare vill ju alltid gardera sig mot dolda fel och tar upp alla eventuella problem i kontraktet för att ha ryggen fri.
Jag har ju ingen aning om i vilket skick din panna är jag vill bara dela med mig av min erfarenhet.
Lycka till hur du än gör.
Visst. Dräller det av pengar i byrålådorna så är det väl bara att slå till...ABSO skrev:Frågan är hur bra verkningsgrad man kommer upp i med en gammal panna, är skillnaden tillräckligt stor så talar ju både ekonomi och bekvämlighet för att byta hela rasket.
Jag kör själv efter principen att byta en pryl åt gången. Oljebrännaren ersatt ev en pelletsbrännare halverar energikostnaden (grovt räknat). Kör med befintlig panna i ett par år så är ju brännaren betald och fungerar som sparbössa för ett kommande pannbyte.
Min panna är långt från optimal ur verkningsgradssynpunkt. Däremot är den betald...

Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
jag valde att byta panna fast den som satt fungerade men schunten är stum
jag tog beslutet att den inte va vettig å ha kvar, det va en ASJ tillverkad -56
den är ju knappt isolerad å troligen kunde jag inte få mera än max 60% verkningsgrad med pellets i den.
men om nån vill ha den så är det bara å komma å hämta den
jag tog beslutet att den inte va vettig å ha kvar, det va en ASJ tillverkad -56
den är ju knappt isolerad å troligen kunde jag inte få mera än max 60% verkningsgrad med pellets i den.
men om nån vill ha den så är det bara å komma å hämta den
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Fast frågan är om det behöver drälla, kan du klämma in pannan i bottenlånet blir det inte speciellt många extra dinarer per år i räntekostnad för en ny panna jmf. med att stoppa in en brännare. 25000 extra i lån och 5% ränta ger en räntekostnad på 875 kronor efter skattereduktion. 20% bättre verkningsgrad på 30000 kwH pellets ger 2700 per år i besparing.Magnus skrev:Visst. Dräller det av pengar i byrålådorna så är det väl bara att slå till...
-
- Pannrumshärskare!
Precis, årskostnaden för pannan blir runt 3500:- för oss, så vi kommer ändå spara runt 10000:- per år genom att byta.ABSO skrev: Fast frågan är om det behöver drälla, kan du klämma in pannan i bottenlånet blir det inte speciellt många extra dinarer per år i räntekostnad för en ny panna jmf. med att stoppa in en brännare. 25000 extra i lån och 5% ränta ger en räntekostnad på 875 kronor efter skattereduktion. 20% bättre verkningsgrad på 30000 kwH pellets ger 2700 per år i besparing.