Kombipanna Egor Duplomat

Juha
Späd planta

Inlägg av Juha »

MP skrev:Problemet som jag har är direkt det motsatta som du hade Juha.

Får ca: 110 gr.C ut i rökröret från pannan. Kan bara köra pelletsbrännaren på de lägre effekterna, annars löser tempvakten i fallröret ut.
Så det jag behöver är mer effekt i brännaren utan att brännaren går varm.
Kan utflyttning av brännaren med stos hjälpa?
Andra förslag.
Vad har du för brännare monterad i pannan?
Duplomat -64,kmp-px21.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Roslagsbrännaren modell SB1.
Juha
Späd planta

Inlägg av Juha »

svårt att säga vart ditt problem ligger men du kan ju förstås prova att försöka få brännaren lite längre ut.Fick en känsla av att du kanske har lite för dåligt drag,du har inga spjäll som är för stängda eller problem med skorstenen dvs trånga rökgångar?Har du installerat själv,eller har du gjort någon mätning på vad du har för drag?
Duplomat -64,kmp-px21.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Beträffande draget så har vi spället öppet för fullt. Har haft sotaren där som har gått igenom hela rökgasvägen och han säger att det är helt ok med draget i pannan. Men har ej ännu ej mätt upp det exakta värdet, har ingen dragmätare, skall försöka skaffa en.
Brännaren var installerad i oljedelen när huset köptes, tidigare ägare har svarat på våra frågor lite kryptiskt. Han har nog tidigare kört pelletsbrännaren mycket sporadiskt. Så min åsikt är nog att problemet funnits hela tiden.
Har hittat en liten baffelplåt mellan olje och veddelen, har nu tagit bort den och då går brännaren lite längre, men rökgastemperaturen har ej stigit den är fortfarande ca 100-110 grader i rökröret efter spjället.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

Googla lite så hittar du en hel del :roll:
Ps. tillverkaren heter Egor. Ds.
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Skriv svar