Ett hus med öppen (minimalt med väggar) planlösning, innegivare, tveksamt om man har golvvärme i tjock platta.
Om man har värmeflyttare mellan alla rum, innegivare.
Normal hus spelar nog ingen roll om det är inne eller utegivare förutsatt att man placerar innegivare i det rum som har högst värmebehov och för utegivaren hittar den bästa kurvan.
Men man kan nog inte på ett effektivt sätt ta tillvara tillskottsvärme som solinstrålning, mycket folk mm.
För att man ska kunna ta tillvara på tillskottsvärme som solinstrålning, mycket folket mm måste man nog ha termostater på elementen.
Ett hus med dålig isolering kanske man kan få en lägre framledningstemp med innegivare men man måste ha termostater.
Det som icecap beskriver i en tråd är nått liknande innegivare med termostater på varje element men allt styrs med elektronik.
Dessutom håller elektroniken koll på vilket rum som har störst värmebehov för tillfället. Alltså en förbättring gentemot en givare som styr.
Det perfekta system är dyrt att bygga men i det är varje ventil elektronisk styrd med en rumsgivare för varje rum. Dessa rumsstyrningar kopplas ihop i ett nätverk som kommunicerar med shuntstyrningen och resultatet ska vara att det alltid är minst 1 element som har ventilen 100% öppen, behöver det rum mer värme får shunten öka på och shunten styrs efter att minst 1 element SKA vara 100% öppen.
Detta ger lägsta framledningstemperatur, bästa komfort och högsta installationskostnad också tyvärr. Jag har räknat på något liknande till mitt hus och fastän jag byggar styrningen själv kommer enbart de mekaniska grejer att hamna på ca: 18.000:- och det är "lite" mer än jag kan och vill lägga på detta.