Innegivare eller utegivare??

kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Inne/utegivare beror väl på vad man har för hus och värmesystem.
Ett hus med öppen (minimalt med väggar) planlösning, innegivare, tveksamt om man har golvvärme i tjock platta.
Om man har värmeflyttare mellan alla rum, innegivare.

Normal hus spelar nog ingen roll om det är inne eller utegivare förutsatt att man placerar innegivare i det rum som har högst värmebehov och för utegivaren hittar den bästa kurvan.
Men man kan nog inte på ett effektivt sätt ta tillvara tillskottsvärme som solinstrålning, mycket folk mm.

För att man ska kunna ta tillvara på tillskottsvärme som solinstrålning, mycket folket mm måste man nog ha termostater på elementen.

Ett hus med dålig isolering kanske man kan få en lägre framledningstemp med innegivare men man måste ha termostater.

Det som icecap beskriver i en tråd är nått liknande innegivare med termostater på varje element men allt styrs med elektronik.
Dessutom håller elektroniken koll på vilket rum som har störst värmebehov för tillfället. Alltså en förbättring gentemot en givare som styr.
Det perfekta system är dyrt att bygga men i det är varje ventil elektronisk styrd med en rumsgivare för varje rum. Dessa rumsstyrningar kopplas ihop i ett nätverk som kommunicerar med shuntstyrningen och resultatet ska vara att det alltid är minst 1 element som har ventilen 100% öppen, behöver det rum mer värme får shunten öka på och shunten styrs efter att minst 1 element SKA vara 100% öppen.

Detta ger lägsta framledningstemperatur, bästa komfort och högsta installationskostnad också tyvärr. Jag har räknat på något liknande till mitt hus och fastän jag byggar styrningen själv kommer enbart de mekaniska grejer att hamna på ca: 18.000:- och det är "lite" mer än jag kan och vill lägga på detta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

SpeedySwede skrev:
Med en utegivare så måste man ju lik förbaskat låta elementens termostater sköta regleringen
Ja, vad ska man annars ha termostaterna till?? Diskussionen är ju lite befängd. Om inte alla, så i alla fall dom flesta av oss har ju en inomhusgivare i varje rum. Termostaten!! Den fixar kompensationer för olika önskemål om värme i det enskilda rummet. Stänger ner när man är många osv. Sen skapar shunten ett grundbehov för hela huset med utomhustemperaturen som referens. Funkar ypperligt hos mig i alla fall :) Jämn och fin temperatur.
Jag har inga termostater på radiatorerna utan endast ventiler, så jag låter innegivaren styra temperaturen, och det fungerar klockrent. Är det för varmt i något rum så stryper man bara radiatorventilen lite, men det har jag aldrig behövt göra...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Jag har inga termostater på radiatorerna utan endast ventiler, så jag låter innegivaren styra temperaturen, och det fungerar klockrent. Är det för varmt i något rum så stryper man bara radiatorventilen lite, men det har jag aldrig behövt göra...
Jo, det funkar säkert bra, men det blir ju ett manuellt system. En kall vinterdag kan ju elementen ha stängt ner sig i köket pga att man lagat mat och att spisen genererar extravärme. Samtidigit har man ju troligen ganska stora värmebehov i andra delar av huset. Det kräver ju dels att man har fungerande termostater, samt att shunten har anpassat sig efter utetemperaturen.
Sen kan man ju förmodligen, som skrivits tidigare, bygga ett nätverk med givare som genom någon form av beräkning styr shunten optimalt. Men då har man väl förmodligen gått över ån för att hämta vatten. Åtminstonde i villasamanhang.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har man termostat på elementen är utegivaren nog det rätta, har man "bara" ventiler är det en välplacerat innegivare som behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

hoppar in och frågar lite om man ska köpa shuntautomatik så vilka är bra och mindre bra?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

SpeedySwede skrev:
Jo, det funkar säkert bra, men det blir ju ett manuellt system. En kall vinterdag kan ju elementen ha stängt ner sig i köket pga att man lagat mat och att spisen genererar extravärme. Samtidigit har man ju troligen ganska stora värmebehov i andra delar av huset. Det kräver ju dels att man har fungerande termostater, samt att shunten har anpassat sig efter utetemperaturen.
Om nu elementen skulle stänga ner sig i köket bara för att man lagar mat, och resterande huset behöver mer värme, då sitter ju innegivaren helt fel. Placerar man innegivaren centralt i huset, borta från solvärme och andra värmegenererande saker så fungerar det klockrent. Själv har jag små strypventiler, inte termostater, på mina radiatorer. Dem har jag justerat in så att hela mitt system får lika mycket flöde i radiatorerna, oavsett storlek.

Här är lite info: http://www.termoventiler.se/default.asp ... 7&u1_ID=55
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tror det är svårt att få det optimala , skulle man få det skulle
skulle det nog kosta en bra slant :roll: För min del tror jag
inte det skulle funka med inomhusgivare . Har 1 1/2 plans villa
med källare . Allt värms upp till c:a 23 grader. Så den naturliga
placeringen skulle ju med en inomhusgivare enl min mening bli
källaren. Men sedan blir det lite mer folk där nere i bland ,
ungdomar som lanar mm mm. Nää tror nog att jag kör efter
tempen ute. Kanske inte det optimala , men det passar mig
bäst .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Alla verkar ju nöjda med sina system, jag med, så det spelar kanske inte någon roll vad man har, åtminstone om de är rätt utförda.

En nackdel med utegivare, som jag har, är att på natten sjunker i allmänhet utetemperaturen (året runt). Då shuntas mer värme ut i slingan vilket faktiskt är lite onödigt. För att justera för det bör nattsänkning vara aktiverad.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

ok så då kan man tex köpa ett danfors system? någon som har det nyare digitala? funkar det bra?
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Reidar
Gallringsobjekt

Inlägg av Reidar »

Byggsmén skrev:
Micke C skrev:Jag har lite svårt att förstå att de flesta kategoriskt avfärdar utegivare. Hade det varit en sådan dålig lösning skulle de väl knappast existera på marknaden?
Största vinsten med utegivare och dess system har man på stora fastigheter med lite mer tröga system. En villa upp till 200m² har ingen vinning på utegivarsystem. Radiatorerna hinner värma upp ytan även vid tvära tempkast. Därför så på mindre fastigheter/villor så är faktiskt innegivare klart mycket bättre.
Läs gärna även detta: http://www.termoventiler.se/upload/doku ... _o_Ron.pdf
Jag tycker att den som säger att det är en dramatisk skillnad mellan innegivare och utegivare överdriver. Båda systemen ger bra värmekomfort när de är rätt inställda. Båda systemen kan i undantagsfall störas på olika sätt. Jag har själv utegivare på en normalstor måttligt isolerad villa och tycker att det fungerar utmärkt. Blåst stör inte märkbart, däremot kan vårsol i kallt väder göra att instrålningen genom fönstren höjer temperaturen i de södervända rummen samtidigt som värmen från pannan matar på.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Hmmm...... då drar jag nya slutsatser:

Innegivare reglerar temperaturen inne (via shunten)! Ganska logiskt :o

Utegivare reglerar shunten. Därefter får elementens termostater reglera temperaturen inne. Detta låter inte lika logiskt. Vad har man för nytta av en utegivare då?
Har man dragit alla värmeledningar på utsidan av huset så kan det ju vara en viss vinst med att hålla så låg temperatur som möjligt ut från shunten.
Men till slut så är det ju ändå innetemperaturen som skall regleras.....
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Citat från Termoventiler AB.
ThermOmatic ERA har reglerteknik med enbart
framledningsgivare och inomhusgivare, vilket gör att
önskad inomhustemperatur hålls inom 1°C, oavsett
om det utomhus
— är +15°C eller –20°C
— blåser kall nordan
— är fuktigt och råkallt
— är vårsolen som värmer
http://www.termoventiler.se/default.asp ... &u2_ID=156
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

ThermOmatic ERA har reglerteknik med enbart
framledningsgivare och inomhusgivare, vilket gör att
önskad inomhustemperatur hålls inom 1°C, oavsett
om det utomhus
Ett perfekt sätt att reglera om man vill ha exakt sammat temperatur i hela hulset. Samt att man lyckas hitta en placering av innegivaren som inte påverkas av solsken, vädringsfönster, ett barn som lämnar ytterdörren på glänt, braskaminen, spisen osv. Detta lyckades i alla fall inte jag med......Sen hävdar jag envist men bestämt att det är temperaturen utomhus som skapar värmebehovet :roll:
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kan nog bara hålla med ovanst . Som nämnts innan , visst
med öppen planlösning , skulle det nog funka med inomhus
givare . Men för att kunna reglera värmen som man vill ha
den i olika rum , om man inte har så öppen planlösning .
Så är det nog termostater som gäller i båda fall. Sedan
att det finns dom som lyckas få till det , är inget jag betvivlar
Huvudsaken är att dom är nöjda. Men det skulle aldrig funka
hos mig med inomhusgivare .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

wepe skrev:Kan nog bara hålla med ovanst . Som nämnts innan , visst
med öppen planlösning , skulle det nog funka med inomhus
givare . Men för att kunna reglera värmen som man vill ha
den i olika rum , om man inte har så öppen planlösning .
Så är det nog termostater som gäller i båda fall. Sedan
att det finns dom som lyckas få till det , är inget jag betvivlar
Huvudsaken är att dom är nöjda. Men det skulle aldrig funka
hos mig med inomhusgivare .

Wepe
Du får ta fram tigersågen alt (elmotorsågen) och släggan och öppna upp lite Wepe...låt fantasin flöda.. :)
Eventuella tavlor hängs upp i källarplan...(Angående väggar) :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar