Är på jakt efter en liten flismaskin, allt jag hittar på nätet är typ traktor storlek. Den typ som finns för trägård känns som en storlek förliten, finns det inget däremellan?
Jag har två tankar med detta.
Att kunna ta hand om även riset.
Att fylla vedilägget till max.(mellan varje lager)
Ni som eldar vet ju hur mycket skit det blir efter klyvningen tex. Jag sparade allt skit som låg och skräpade när vi klyvde 20kbm(travat) i somras och det blev i runda slängar en hög på 2 kbm.
Det vore snyggt att ha en liten maskin som man bara kunde ösa ner allt i och få ut flisstorlek.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Wodda skrev:
Jag sparade allt skit som låg och skräpade när vi klyvde 20kbm(travat) i somras och det blev i runda slängar en hög på 2 kbm.
En kompis brukar elda hela sommaren (3-4 mån) bara på skräpet från klyvningen men de är klart att om du kunde ta rätt på kvistar mm o göra flis av de o fylla ut mellan klabbarna i pannan så bör du ju få ut mer från varje brasa oxå..
Det bör ju Orlan klara fint enligt reklamen iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda skrev:
Jag sparade allt skit som låg och skräpade när vi klyvde 20kbm(travat) i somras och det blev i runda slängar en hög på 2 kbm.
En kompis brukar elda hela sommaren (3-4 mån) bara på skräpet från klyvningen men de är klart att om du kunde ta rätt på kvistar mm o göra flis av de o fylla ut mellan klabbarna i pannan så bör du ju få ut mer från varje brasa oxå..
Det bör ju Orlan klara fint enligt reklamen iaf
Och det gör den oxå.
Sista tiden har jag faktiskt bara kört startbrasa,fullt ilägg + när glöden infunnit sig 5-6 klabbar + en hink(30l)+ några klabbar +30l.
Fyller så gott som tankarna från ca 50° i toppen.