Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Fredde skrev:
ronald skrev:Nu får vi hålla i "brallorna" lite här.... 70000-80000 kr?
54000 kr för värstingen biomatic 20+ har jag fått ett pris på..
Men som sagt pruta av bara h..lvete.....så :)
Finns ju billigare alternative...effekta 200...från 23000-30000 kr...för nu var det ju prutläge som sagt?Obs! Priserna oprutade :wink:

Mvh ronald
54000kr, är det inkklusive expansionskärl, shuntstyrning, bulkförråd och påfyllningsrör + då allt arbeter för att installera sakerna. Ok, 70-80 kanske är i överkant men nog har det skrivit om dessa priser på detta forum förr. Men du har rätt i att det är prutläga.

Hur som helst är det ju så att skillnaden mellan pellets och andra uppvärmings allternativ blivit mindre och mindre.
54000 panna brännare + shuntstyrning (inget förråd)
Inga problem Fredde att komma upp i ....
70000-80000 kr kan man nog ge till och med 120000-170000 kr för värstingarnas värsting men det fanns alternativ neråt focuspannan +brännare 30000 kr som sagt glöm inte att pruta :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare

Inlägg av André »

Basshunter skrev:
André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris.. :wink:
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Varför är marknaden död? Jag tänkte byta till pellets från flis - gör jag fel?
Pga att pelletsen stigit så kraftigt, Direkt elen ökat har pelletsen hakat på så därför väljer dom flesta VP (berg/jord) idag..

Pellets är ungeför 20 öre/kWh dyrare än VP i en standard installation för VP, Ordentligt optimerad VP är driftskostnaden hälften av pellets el ca 20 öre/kWh med elpris på 1,20/kWh...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:
Fredde skrev:
ronald skrev:Nu får vi hålla i "brallorna" lite här.... 70000-80000 kr?
54000 kr för värstingen biomatic 20+ har jag fått ett pris på..
Men som sagt pruta av bara h..lvete.....så :)
Finns ju billigare alternative...effekta 200...från 23000-30000 kr...för nu var det ju prutläge som sagt?Obs! Priserna oprutade :wink:

Mvh ronald
54000kr, är det inkklusive expansionskärl, shuntstyrning, bulkförråd och påfyllningsrör + då allt arbeter för att installera sakerna. Ok, 70-80 kanske är i överkant men nog har det skrivit om dessa priser på detta forum förr. Men du har rätt i att det är prutläga.

Hur som helst är det ju så att skillnaden mellan pellets och andra uppvärmings allternativ blivit mindre och mindre.
54000 panna brännare + shuntstyrning (inget förråd)
Inga problem Fredde att komma upp i ....
70000-80000 kr kan man nog ge till och med 120000-170000 kr för värstingarnas värsting men det fanns alternativ neråt focuspannan +brännare 30000 kr som sagt glöm inte att pruta :wink:

Mvh ronald
Tja 10-15% rabbat på 54000:- är det hyfsat pris, Borde ju bli ändå lägre pris/mer rabbat framåt sommaren om lagren är fulla nu... :roll:
Tror inte dom vill ligga på massor av pannor/brännare i lager över sommaren då ändå ingen byter då, Alla väntar ju tills det blir kallt igen..

Om du tar t.ex en Biomatic 20+ inkl shuntstyrning så blir det inte mycket man tjänar på att välja en separat panna/brännare/shuntstyrning från olika håll...

Det stod inget i prislistan som kompisen fick vad spaksotningen kostade.. :?
Med spaksotning o en förbrukning på 5-6 ton/år så behöver man inte sota/tömma asklådan nånting, Bara dra i spaken för sotning o ask komprimeringen manuellt om man har sotaren på besök 2 ggr/år..
Iof om pannan är rätt justerad så har inte rökgastempen ökat med 50° efter 3 tons förbrukning ändå så spaksotningen kanske är onödig kostnad.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Kommentar till det tråden handlar om: Obefintlig försäljning av pelletsutrustning.

Marknaden är tydeligen död i Sverige. Flere svenske producenter forsöker sig på Norge men marknaden har alltid varit död här. Det finns inte mer än ca. 30 pelletspannor för villa i Oslo-området vad jag vet.

Konsekvensen är inte bra. Lönsamheten kan bli negativ och konkurser kan komma hos producenter. Installatörer kommer också att drabbas så att dom måste göra nånting annat. Då försvinner kompetencen i flera led.

Hur är det med er installatörer? Hur är lönsamheten hos er för tilfället??
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Eldar ni med olja i Norge eller vad använder ni?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Jag funderade avigt och rätt mellan l/v eller pellets när vi skulle byta ut den trasiga oljepannan och valet föll på pellets med reservation för en vp. Pannan vi köpte var en ecoflex eftersom den skulle vara lätt att docka med ctc's EcoAir.
Som det ser ut nu ska vi koppla på en EcoAir till (förhoppningsvis) nästa sommar.
Hade lite flyt för ett tag sedan när jag pratade med en som bor i samma område som sa att han skulle ansluta sig till fjärrvärmen som ska in i området till nästa vår och han har en 3 år gammal EcoAir som jag fick köpa för 10 000:- när han skulle byta.
Pannan och kompisinstallation gav jag runt 60 000:- för. Om det blir läge att köpa pannor billigt framöver tycker jag helt klart man ska titta på alternativen som finns att koppla ihop med vp.
"hängslen och livrem"
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Andreas Hansson skrev:Eldar ni med olja i Norge eller vad använder ni?
Vi eldar huvudsakeligen med direkt el. från vattenkraft. Det finns ca. 300.000 olje eller parafinvärmesystem. Det finns ca. 5.000 pelletskaminer och kanske 100-200 pelletspannor för villa i Norge.
Det talas aldrig i media om pelletspannor, endast om pelletskaminer.

Vi ligger tyvärr långt bakom Sverige inom bioenergi. Statoil har nyligen beslutat gå ut av sin pelletsverksamhet pga dårlig lönsamhet, det gäller i S, DK och Norge. Dom flesta pelletsfabriker i Norge har antingen brunnit eller gått konkurs en eller flera gånger. Vi producerar 1/15-del av vad Sverige producerar och ca. 80% av vår pelletsproduktion exporteras till Sverige. Vi använder ca. 20.000 ton/år, kanske nu 30.000 tonn, det mesta till stora anläggningar. Det är 1/75 del av svensk förbrukning.

Man kan få köpt Norsk brunpellets i bulk men man måste hämta den själv. I principet betyder detta att bulkpriset blir nästan dubbla av småsäck inkl. transport. Jag beställde bulkleverans till 3 bulkförråd för en månad sedan hos Statoil. Har inte fått pelletsleverans än. Finns inga andra som kan levera i huvudstadsregionen men en ny fabrik ca. 24 mil undan startar upp nu efter brand i 2006.

Sådan är situationen i Norge. Jag kallar det PELLETSKRIS!

Jag tror svensk branch är på väg in i en pelletskris om inte myndigheterna vågar öka el och oljepris ännu mer. Det måste göras omedelbart.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar