Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare

Inlägg av André »

Om man måste byta panna så är det läge för bra pris.. :wink:
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kanske ska lägga ut en köpes annons på en eurofire?

Bra o ha :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
PPG
Entusiast!

Re: Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare

Inlägg av PPG »

André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris.. :wink:
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.

Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Andreas Hansson skrev:Man kanske ska lägga ut en köpes annons på en eurofire?

Bra o ha :)
Ta två på en gång så får du mängdrabatt. :lol:
Ska du mätta Innovans enorma värmetörst så går det nog åt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PPG skrev:
Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.

Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump :)
Har inte märkt att det tar tid att få vv med pannor som har vvx men därimot så har/ger dom mer vv än med slinga.. :wink:

Sen vad de har med att marknaden för pelletspannor/brännare är död att göra vet jag inte.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

André skrev:
PPG skrev:

Har inte märkt att det tar tid att få vv med pannor som har vvx men därimot så har/ger dom mer vv än med slinga.. :wink:

Sen vad de har med att marknaden för pelletspannor/brännare är död att göra vet jag inte.. :roll:
Ja, svårt att veta. Men vet jag flesta gör helst betterislinga ger snabbt varmtvatten. Ariterm pannan har svårt åtkompligt byte plattvärmeväxlare vid pannfront hörnsidan.

Det kommer öka och favoritmärke Janfire pelletspannan, Effecta pellets 220 och Ulma pelletspannan har batterislinga med hög verkningsgrad samt aut spaksotning.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

PPG skrev: batterislinga med hög verkningsgrad samt aut spaksotning.
Min mulltoa hade spaksotning redan på 80-talet så det är inget nytt.
Nu går såna maskiner på el.

Skriv in i profilen vad du har för panna och brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Torsten skrev:
PPG skrev: batterislinga med hög verkningsgrad samt aut spaksotning.
Min mulltoa hade spaksotning redan på 80-talet så det är inget nytt.
Nu går såna maskiner på el.

Skriv in i profilen vad du har för panna och brännare.
Nuvarande har en gammal CTC TOTAL 1983 och ska byta ny panna snart sommar 2008. Tänker och kolla välja tror på Janfire Integral eller kanske Ulma Pelletspanna med integrerad. Jag ska koncentrerad bestämma senare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo nån ting är på gång helt klart prismässigt(Jag la ut lite intressemail för pannor till återförsäljare...Får tillbaka flera svar från samma återförsäljare flera gånger med info...så det är nog lite pannor i lager så att säga....Men än så länge håller gamlingen....Men rätt pris vid rätt tillfälle så...... :wink: Lär det snabbare än för Rod Stewart :roll:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

PPG skrev:
Ja, svårt att veta. Men vet jag flesta gör helst betterislinga ger snabbt varmtvatten. Ariterm pannan har svårt åtkompligt byte plattvärmeväxlare vid pannfront hörnsidan.
Som att det vore lättare att komma åt vv slingan i en panna med slinga då??

Vad ska du komma åt den för, Har man kalkrikt vatten ska man inte ha vare sej slinga el vvx utan då är det förrådsberedare man ska ha..
Vad jag sett hos kompisen som kör biomatic är att tiden det tar för vv att nå kran är istort tiden det tar för vattnet att gå genom rören från pannan till kran, Gäller även ecoflexen som en annan kompis har..
Tar då inget längre tid än hos mej om man har samma avstånd till kran, Jag har förrådsberedare..
Har en känsla av att du hört nån som hört nån som sa att det är så, Kompis kompis.. :roll:
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

PPG skrev:

SKIT SNACK! :twisted:
Värmen kommer direkt! Jag lovar! Jag har känt på röret ut ur pannan när någon börjar tappa varmvatten, röret blir hett direkt! :D
Det går betydligt fortare för mig att få varmvatten i kran, än mina föräldrar.... Och dom har 300 liter elektrisk varmvattenberedare.... :shock:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

André skrev:
PPG skrev:
Som att det vore lättare att komma åt vv slingan i en panna med slinga då??

Vad ska du komma åt den för, Har man kalkrikt vatten ska man inte ha vare sej slinga el vvx utan då är det förrådsberedare man ska ha..
Vad jag sett hos kompisen som kör biomatic är att tiden det tar för vv att nå kran är istort tiden det tar för vattnet att gå genom rören från pannan till kran, Gäller även ecoflexen som en annan kompis har..
Tar då inget längre tid än hos mej om man har samma avstånd till kran, Jag har förrådsberedare..
Har en känsla av att du hört nån som hört nån som sa att det är så, Kompis kompis.. :roll:
Batterislinga behövs inte byta ut för den håller många år. Artiterm med plattvärmeväxlare har svårt att byta men det går för det är mkt besvärligt genom trånga utrymme som jag har jobbat. Jag skriver nästa Becker ni kan läsa.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Becker skrev:
PPG skrev:

Värmen kommer direkt! Jag lovar! Jag har känt på röret ut ur pannan när någon börjar tappa varmvatten, röret blir hett direkt! :D
Det går betydligt fortare för mig att få varmvatten i kran, än mina föräldrar.... Och dom har 300 liter elektrisk varmvattenberedare.... :shock:
Jag har jobbat byte värmepannan på CTC 1100 och Ariterm Biomatic dom är säger att varmvatten kran öppnar dröjer länge kallvatten innan laddpump kommer blir varmtvatten. Dom har haft gamla pannor med batterislinga och det var kort tid kallvatten då kom snabbt varmvatten kommer. Men försent dom ganska missnöjd med plattvärmeväxklare dom visst inte vill ha batterislinga med ny panna. För service killarna direkt byte ny panna utan fråga hur tid dröjd kom fram varmvatten och har problem plattvärmeväxlare går bara 2 år byte gick på garanti.

Har testat batterislinga att öppna kran hur länge kom varmvatten cirka 15 sek. Plattvärmeväxlare cirka 45 sek till 1 minuter.

Det är upp er vad tyck om olika alternativ. Jag besrivning få veta personliga läsning om hur är bra teknik och system
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Du är välkommen ner till våran firma så skall jag visa hur man plockar ut både ett kambatteri och växlare på pannor. Nä, skämt och sido, vi gör det med antingen skärbrännare eller hydraulisk sax. Men oavsett så har jag inte sett någon panna med kambatteri, förutom Focuspannor, som det går att byta på. De brukar vara fast i behållaren i pannan.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

PPG skrev:
Becker skrev:
PPG skrev: Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.

Jag har jobbat byte värmepannan på CTC 1100 och Ariterm Biomatic dom är säger att varmvatten kran öppnar dröjer länge kallvatten innan laddpump kommer blir varmtvatten. Dom har haft gamla pannor med batterislinga och det var kort tid kallvatten då kom snabbt varmvatten kommer. Men försent dom ganska missnöjd med plattvärmeväxklare dom visst inte vill ha batterislinga med ny panna. För service killarna direkt byte ny panna utan fråga hur tid dröjd kom fram varmvatten och har problem plattvärmeväxlare går bara 2 år byte gick på garanti.

Har testat batterislinga att öppna kran hur länge kom varmvatten cirka 15 sek. Plattvärmeväxlare cirka 45 sek till 1 minuter.

Det är upp er vad tyck om olika alternativ. Jag besrivning få veta personliga läsning om hur är bra teknik och system
Om det skulle ta upp till en minut för en växlare att generera varmtvatten har jag mycket svårt att tro. Då är det något annat fel som ligger till last.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar