Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Har inte märkt att det tar tid att få vv med pannor som har vvx men därimot så har/ger dom mer vv än med slinga..PPG skrev:Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump
Ja, svårt att veta. Men vet jag flesta gör helst betterislinga ger snabbt varmtvatten. Ariterm pannan har svårt åtkompligt byte plattvärmeväxlare vid pannfront hörnsidan.André skrev:Har inte märkt att det tar tid att få vv med pannor som har vvx men därimot så har/ger dom mer vv än med slinga..PPG skrev:Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump![]()
Sen vad de har med att marknaden för pelletspannor/brännare är död att göra vet jag inte..
Min mulltoa hade spaksotning redan på 80-talet så det är inget nytt.PPG skrev: batterislinga med hög verkningsgrad samt aut spaksotning.
Nuvarande har en gammal CTC TOTAL 1983 och ska byta ny panna snart sommar 2008. Tänker och kolla välja tror på Janfire Integral eller kanske Ulma Pelletspanna med integrerad. Jag ska koncentrerad bestämma senare.Torsten skrev:Min mulltoa hade spaksotning redan på 80-talet så det är inget nytt.PPG skrev: batterislinga med hög verkningsgrad samt aut spaksotning.
Nu går såna maskiner på el.
Skriv in i profilen vad du har för panna och brännare.
Som att det vore lättare att komma åt vv slingan i en panna med slinga då??PPG skrev:
Ja, svårt att veta. Men vet jag flesta gör helst betterislinga ger snabbt varmtvatten. Ariterm pannan har svårt åtkompligt byte plattvärmeväxlare vid pannfront hörnsidan.
SKIT SNACK!PPG skrev:Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump
Batterislinga behövs inte byta ut för den håller många år. Artiterm med plattvärmeväxlare har svårt att byta men det går för det är mkt besvärligt genom trånga utrymme som jag har jobbat. Jag skriver nästa Becker ni kan läsa.André skrev:Som att det vore lättare att komma åt vv slingan i en panna med slinga då??PPG skrev:
Ja, svårt att veta. Men vet jag flesta gör helst betterislinga ger snabbt varmtvatten. Ariterm pannan har svårt åtkompligt byte plattvärmeväxlare vid pannfront hörnsidan.
Vad ska du komma åt den för, Har man kalkrikt vatten ska man inte ha vare sej slinga el vvx utan då är det förrådsberedare man ska ha..
Vad jag sett hos kompisen som kör biomatic är att tiden det tar för vv att nå kran är istort tiden det tar för vattnet att gå genom rören från pannan till kran, Gäller även ecoflexen som en annan kompis har..
Tar då inget längre tid än hos mej om man har samma avstånd till kran, Jag har förrådsberedare..
Har en känsla av att du hört nån som hört nån som sa att det är så, Kompis kompis..
Jag har jobbat byte värmepannan på CTC 1100 och Ariterm Biomatic dom är säger att varmvatten kran öppnar dröjer länge kallvatten innan laddpump kommer blir varmtvatten. Dom har haft gamla pannor med batterislinga och det var kort tid kallvatten då kom snabbt varmvatten kommer. Men försent dom ganska missnöjd med plattvärmeväxklare dom visst inte vill ha batterislinga med ny panna. För service killarna direkt byte ny panna utan fråga hur tid dröjd kom fram varmvatten och har problem plattvärmeväxlare går bara 2 år byte gick på garanti.Becker skrev:SKIT SNACK!PPG skrev:Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Annan pannmärke har genomströmning (batterislinga) ger snabbt tappvarmvatten utan laddpump![]()
Värmen kommer direkt! Jag lovar! Jag har känt på röret ut ur pannan när någon börjar tappa varmvatten, röret blir hett direkt!![]()
Det går betydligt fortare för mig att få varmvatten i kran, än mina föräldrar.... Och dom har 300 liter elektrisk varmvattenberedare....
Om det skulle ta upp till en minut för en växlare att generera varmtvatten har jag mycket svårt att tro. Då är det något annat fel som ligger till last.PPG skrev:Jag har jobbat byte värmepannan på CTC 1100 och Ariterm Biomatic dom är säger att varmvatten kran öppnar dröjer länge kallvatten innan laddpump kommer blir varmtvatten. Dom har haft gamla pannor med batterislinga och det var kort tid kallvatten då kom snabbt varmvatten kommer. Men försent dom ganska missnöjd med plattvärmeväxklare dom visst inte vill ha batterislinga med ny panna. För service killarna direkt byte ny panna utan fråga hur tid dröjd kom fram varmvatten och har problem plattvärmeväxlare går bara 2 år byte gick på garanti.Becker skrev:SKIT SNACK!PPG skrev: Kanske t,ex plattvärmeväxlare kan vara problem att ta tappvarmvatten dröjs länge tid innan kommer varmvatten ut för att flödegivare ger start laddpump cirukulerar.
Värmen kommer direkt! Jag lovar! Jag har känt på röret ut ur pannan när någon börjar tappa varmvatten, röret blir hett direkt!![]()
Det går betydligt fortare för mig att få varmvatten i kran, än mina föräldrar.... Och dom har 300 liter elektrisk varmvattenberedare....
Har testat batterislinga att öppna kran hur länge kom varmvatten cirka 15 sek. Plattvärmeväxlare cirka 45 sek till 1 minuter.
Det är upp er vad tyck om olika alternativ. Jag besrivning få veta personliga läsning om hur är bra teknik och system