Jamen sitt inte där uppe och håll på det då! Skicka ner lite vet ja`!ronald skrev:Ja du skulle ha haft pellets från norrland pellabella![]()
![]()
Mvh ronald

Du skrev ju att du hade ett MAFA förråd.Pellabella skrev:Ja alltså den är inställd på plåt för det är en plåtskruv. Men den går kanske bättre på plast!Ha ha det är ju egentligen bara att testa! Man vet ju aldrig
![]()
Jag tycker det är ganska mycket spån faktiskt - är ganska besviken på kvaliten på pelletsen. Väldigt olika långa bitar.
Eftersom jag skrev mitt inlägg som jag gjorde, så är jag inte riktigt lika övertygad om att så är fallet..micke_932 skrev:Frågan har ju redan besvarats, det är en plåtskruv, att det är ett mafa förråd har väl inget med skruven att göra.
Startdosen är ca 2 dl (ca 100 gr) - absolut inte mer. Går inte att få upp den mer.ronald skrev:låt turbulatorerna vara.....
När du fick upp startdosen och fick rödlåga som du sa skulle du istället ökat fläkten istället för minskat matningen igen så den inte börjar missa igen Vad har du nu för startdos?
Rökgasen temp är ju viktigast typ 80 cm ner i skorstenen skall väl ligga på 70-80 C där för annars är det kondensrisk
Mvh ronald
Är din silo/skruv den som levereras i Värmebaronens pelletspaket, tillsammans med Viking Bio? För jag har aldrig sett något annat än med plaströr i deras paket. Därav min förnyade fråga.Pellabella skrev:Hej "GoForIt Pellets"
Jodå, det är verkligen en plåtskruv. Men det verkar som om många andra har plast?
Men efter allt prat om plast eller plåt så kollade jag med en magnet på röret ....... och den sitter kvar!
Precis samma utseende på rostret hade jag efter att jag bytte brännarör/gavel senaste gången. Problemet tycks dock vara avlöst med en förändrad vinkel på fallröret. Jag hade tidigare fallröret ställt som kl 8 (om man tänker rakt mot pannan som kl. 12) men har nu justerat till kl 6, och då fungerar det bättre.Pellabella skrev:Sen tog jag ut rostret och rengjorde det igen (suck!) En sak jag har lagt märke till är att rostret blir igensatt väldigt fort. Inte hela rostret utan i den delen som är närmast den lilla vipp-luckan och fram till mitten ungefär.
Jag förutsätter fortfarande att vi har samma silo/matarskruv, och då räcker det inte med att borra hål i bottenpluggen (jag har testat) utan det måste också till i själva rördelen. Jag har 80 st 6 mm hål i vårt rör.Pellabella skrev:Nästa gång pelletsen börjar ta slut i förrådet ska vi rensa skruven igen och borra hål i locket där ner för att se om det gör någon skillnad.
Ja en bild hade ju vart bra men jag har bara telefonen och den tar inga bra bilder tyvärr. Få se om jag kanske kan låna någon kamera för en bild säger ju ganska mycket mer än ord.GoForIt Pellets skrev:
Är din silo/skruv den som levereras i Värmebaronens pelletspaket, tillsammans med Viking Bio? För jag har aldrig sett något annat än med plaströr i deras paket. Därav min förnyade fråga.
Precis samma utseende på rostret hade jag efter att jag bytte brännarör/gavel senaste gången. Problemet tycks dock vara avlöst med en förändrad vinkel på fallröret. Jag hade tidigare fallröret ställt som kl 8 (om man tänker rakt mot pannan som kl. 12) men har nu justerat till kl 6, och då fungerar det bättre.
Har du ingen möjlighet att ta en bild förresten, så vi kan se din anläggning?
Våra skruvar liknar varandra men skillnaden ser man en bit ner från själva motorn. Dvs du har metall där uppe och sen blir det plast strax innan mitten?GoForIt Pellets skrev:Så här ser förresten vår lösning ut:
(Bilden tagen före justering av fallrörets vinkel)
Spåndränering
Ingensatt roster (beklagar dålig bildkvalité) efter bara cirka 30 kg förbränd pellets, där nästan hela ytan är igensatt, utom en mindre del längst fram på rostret.