Öka startdosen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

ronald skrev:Ja du skulle ha haft pellets från norrland pellabella :wink: :wink:

Mvh ronald
Jamen sitt inte där uppe och håll på det då! Skicka ner lite vet ja`! :D
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja själv köpte jag för 18000 kr i sept (3 års förbrukning )för jag älskar norrlandspellets.....FAST den är bara min...MIN :bounce:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pellabella skrev:Ja alltså den är inställd på plåt för det är en plåtskruv. Men den går kanske bättre på plast! :D Ha ha det är ju egentligen bara att testa! Man vet ju aldrig :)

Jag tycker det är ganska mycket spån faktiskt - är ganska besviken på kvaliten på pelletsen. Väldigt olika långa bitar.
Du skrev ju att du hade ett MAFA förråd.
Det har vi också, och själva matarröret är ju av plast och inställningen på brännaren skall vara just plaströr.

Har du haft rent silon, tagit ur bottenproppen och dammsugit ur spån nyligen? Vår brännre är väldigt känslig för spån, och det ger också precis de fenomen du beskriver..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Frågan har ju redan besvarats, det är en plåtskruv, att det är ett mafa förråd har väl inget med skruven att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

micke_932 skrev:Frågan har ju redan besvarats, det är en plåtskruv, att det är ett mafa förråd har väl inget med skruven att göra.
Eftersom jag skrev mitt inlägg som jag gjorde, så är jag inte riktigt lika övertygad om att så är fallet..
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Hej "GoForIt Pellets" :)

Jodå, det är verkligen en plåtskruv. Men det verkar som om många andra har plast?

Men efter allt prat om plast eller plåt så kollade jag med en magnet på röret ....... och den sitter kvar! :)

Övrigt: Tillbringade ytterliggare en kväll i pannrummet :roll: - satt och provade olika vinklar på skruven och hittade ett läge där jag tror det funkar bäst. Det är dock lite lägre än vad VB rekommenderar i sin bruksanvisning men i nuläget har jag beslutat mig för att strunta i det och utgå från vad som funkar bäst.

Sen tog jag ut rostret och rengjorde det igen (suck!) En sak jag har lagt märke till är att rostret blir igensatt väldigt fort. Inte hela rostret utan i den delen som är närmast den lilla vipp-luckan och fram till mitten ungefär.

Sen startade jag igen och den tände utan problem och gick hela programmet utan problem. Lågan var ganska röd dock så jag gissade att det kanske kom för mycket pellets nu i och med att jag sänkt skruven.

Jag sänkte doseringen och justerade med luften och fick till sist en riktigt fin ljusgul låga. Rökgaserna var i lågeffekt ca 120-130 och gick upp till ca 160 vid hög effekt. Är det för lågt tycker ni? Pannan sotades för två dagar sedan eller nåt.

Om det är för lågt ska jag då öka bränslet lite igen trots att jag fått till lågan så fint nu (osynlig skorstensrök också) eller kan man prova nåt annat - t ex korta av någon turbolator?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

låt turbulatorerna vara.....
När du fick upp startdosen och fick rödlåga som du sa skulle du istället ökat fläkten istället för minskat matningen igen så den inte börjar missa igen Vad har du nu för startdos?

Rökgasen temp är ju viktigast typ 80 cm ner i skorstenen skall väl ligga på 70-80 C där för annars är det kondensrisk

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

ronald skrev:låt turbulatorerna vara.....
När du fick upp startdosen och fick rödlåga som du sa skulle du istället ökat fläkten istället för minskat matningen igen så den inte börjar missa igen Vad har du nu för startdos?

Rökgasen temp är ju viktigast typ 80 cm ner i skorstenen skall väl ligga på 70-80 C där för annars är det kondensrisk

Mvh ronald
Startdosen är ca 2 dl (ca 100 gr) - absolut inte mer. Går inte att få upp den mer.

Jag vet inte om du missuppfattade mig eller tvärtom :) Jag minskade inte på startdosen utan på driftdosen.

I början är väl alltid lågan lite rödaktig? Det står ju i bruksanvisningen att lågan ska vara ljusgul efter några minuters gång så jag kollade inte av den förrän den gått (i driftfasen alltså) 4-5 minuter och då var den fortfarande rätt så rödaktig.

Ja hur som helst så har den nu gått jättebra ända sedan sent i går kväll. Lågan har fortfarande bra färg men jag tycker att den möjligen har mörknat något. Det skulle inte förvåna mig om brännaren inom en snar framtid börjar få problem igen vid start.

Kan det vara så att det verkligen är spånet som ställer till det? Jag tänker så här: När jag rengör rostret så funkar det jättefint men efter bara någon dag så täpps rostret till av spånet (?) och luften blir sämre (= rödare låga) och till slut får den svårt att tända?

Nästa gång pelletsen börjar ta slut i förrådet ska vi rensa skruven igen och borra hål i locket där ner för att se om det gör någon skillnad.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det var jag som missförstog OK 2 dl startdos.......Bara det funkar så? perfekt,,super :)
Driftfasen rödaktig låga =öka lite fläkt till gulvit låga för då får du upp rökgaserna på köpet ...om du var orolig för kondens i skorstenen?

Sen kan lågan variera om man har ojämn matning...

Mvh ronald
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Pellabella skrev:Hej "GoForIt Pellets" :)

Jodå, det är verkligen en plåtskruv. Men det verkar som om många andra har plast?

Men efter allt prat om plast eller plåt så kollade jag med en magnet på röret ....... och den sitter kvar! :)
Är din silo/skruv den som levereras i Värmebaronens pelletspaket, tillsammans med Viking Bio? För jag har aldrig sett något annat än med plaströr i deras paket. Därav min förnyade fråga.
Pellabella skrev:Sen tog jag ut rostret och rengjorde det igen (suck!) En sak jag har lagt märke till är att rostret blir igensatt väldigt fort. Inte hela rostret utan i den delen som är närmast den lilla vipp-luckan och fram till mitten ungefär.
Precis samma utseende på rostret hade jag efter att jag bytte brännarör/gavel senaste gången. Problemet tycks dock vara avlöst med en förändrad vinkel på fallröret. Jag hade tidigare fallröret ställt som kl 8 (om man tänker rakt mot pannan som kl. 12) men har nu justerat till kl 6, och då fungerar det bättre.

Har du ingen möjlighet att ta en bild förresten, så vi kan se din anläggning?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Pellabella skrev:Nästa gång pelletsen börjar ta slut i förrådet ska vi rensa skruven igen och borra hål i locket där ner för att se om det gör någon skillnad.
Jag förutsätter fortfarande att vi har samma silo/matarskruv, och då räcker det inte med att borra hål i bottenpluggen (jag har testat) utan det måste också till i själva rördelen. Jag har 80 st 6 mm hål i vårt rör.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Så här ser förresten vår lösning ut:
Bild
(Bilden tagen före justering av fallrörets vinkel)
Bild
Spåndränering
Bild
Ingensatt roster (beklagar dålig bildkvalité) efter bara cirka 30 kg förbränd pellets, där nästan hela ytan är igensatt, utom en mindre del längst fram på rostret.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Och så två nytagna bilder från idag som beskriver förändringen:
Bild
Bild
Senast redigerad av GoForIt Pellets den lör 02 feb, 2008 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev:
Är din silo/skruv den som levereras i Värmebaronens pelletspaket, tillsammans med Viking Bio? För jag har aldrig sett något annat än med plaströr i deras paket. Därav min förnyade fråga.

Precis samma utseende på rostret hade jag efter att jag bytte brännarör/gavel senaste gången. Problemet tycks dock vara avlöst med en förändrad vinkel på fallröret. Jag hade tidigare fallröret ställt som kl 8 (om man tänker rakt mot pannan som kl. 12) men har nu justerat till kl 6, och då fungerar det bättre.

Har du ingen möjlighet att ta en bild förresten, så vi kan se din anläggning?
Ja en bild hade ju vart bra men jag har bara telefonen och den tar inga bra bilder tyvärr. Få se om jag kanske kan låna någon kamera för en bild säger ju ganska mycket mer än ord. :)

Du jag vet inte riktigt hur det ligger till med vad som beställdes när vi skulle ha värmeanläggningen. Låter knäppt kanske men jag satte mig aldrig in i det speciellt mycket då. Vet bara att det var vår installatör som ordnade allt.

Hmmmm......... jaså ditt roster såg också ut så? Ja vi har ju också bytt brännarröret - om det nu kan ha något med det att göra?

Fallröret - är det det som sitter på själva brännaren? Där man kopplar på slangen från skruven?

I så fall har vi vårt fallrör ungefär kl 16! Men vad kan det ha för betydelse?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev:Så här ser förresten vår lösning ut:
Bild
(Bilden tagen före justering av fallrörets vinkel)
Bild
Spåndränering
Bild
Ingensatt roster (beklagar dålig bildkvalité) efter bara cirka 30 kg förbränd pellets, där nästan hela ytan är igensatt, utom en mindre del längst fram på rostret.
Våra skruvar liknar varandra men skillnaden ser man en bit ner från själva motorn. Dvs du har metall där uppe och sen blir det plast strax innan mitten?

Vårt rör är helt slätt och svart uppifrån och ned och plåt hela vägen.

Jaha, då räcker det kanske inte att borra i bara locket? Varför kan saker och ting aldrig vara enkla? :scratch:

Men du, en sak jag tänker på när jag ser dina bilder är att din pellets ramlar nästan rakt ner från skruven till brännarröret eller hur?

Vi har däremot en ganska knepig vinkel (fan att jag inte har bilder!).

Plastslangen sitter så till att den måste vara lite böjd och jag har märkt att pelletsen visserligen rullar ner i brännarröret utan att fastna på vägen men det samlas en del spån i böjen på slangen. Kanske det kan vara så att det ibland lossnar och så drösar det ner en större mängd spån på en gång som ställer till det?

Det är kanske bättre att det spån som finns trillar ner i brännaren i en jämn

liten ström än att det ibland lossnar stora mängder? Hi hi vart det luddigt nu? :) Hoppas någon fattar vad jag menar?

Jag kan förresten inte se dina nya bilder.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Skriv svar