Ja du, börjar inse att vi alldeles för mycket överlämnat åt andra att ha kunskap om vilka förhållanden vi har när det gäller skorsten, inställningar etc. Själva har vi inte varit speciellt insatta.GoForIt Pellets skrev:Inställningen för högt drag skall, som sagts tidigare inte påverka andra inställningar.
Vad har du för skorsten?
Vi har ett 7 meter långt, 110 mm stålrör som ger ett rejält drag.
Våran brännare går också väldigt dåligt om funktionen för högt drag inte är inkopplad.
Vad kör du för pellets? Mycket spån?
Vi har problem med mycket spån (bulkpellets via 20 meter slang) så jag har borrat hål för dränering i botten av plaströret från silon. Jag upplever att mycket spån i pelletsen hade en "släckande" effekt vid uppstart, precis som du beskriver.
Men efter lite diskuterande här hemma nu i kväll så kom vi fram till att huset är ganska högt och skorstenen säkert är mer än 8 meter i alla fall. Ska kolla lite mer noggrannt sedan.
Vi köper säckar av märket Neova och visst finns det spån i det. Men om det räknas som mycket eller lite vet jag faktiskt inte.
Just nu verkar det funka bra. Den tänder utan problem varje gång och sedan jag skruvat ner driftdoseringen så har den också slutat att starta om. Jag tror lågan har bra färg men det är verkligen ursvårt att se ordentligt. Det där lilla runda glaset på pannluckan ser man ju inget i för det blir skitigt fort och dessutom sitter vårt fallrör vänt åt höger (från mitt håll) så det skymmer en hel del.
Nu håller jag förstås alla tummar och tår för att den ska fortsätta att gå - man vågar sig knappt ner för att kolla för man blir lika tokig varje gång man ser den där förbaskade röda blinkningen!