Öka startdosen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

GoForIt Pellets skrev:Inställningen för högt drag skall, som sagts tidigare inte påverka andra inställningar.

Vad har du för skorsten?
Vi har ett 7 meter långt, 110 mm stålrör som ger ett rejält drag.
Våran brännare går också väldigt dåligt om funktionen för högt drag inte är inkopplad.

Vad kör du för pellets? Mycket spån?
Vi har problem med mycket spån (bulkpellets via 20 meter slang) så jag har borrat hål för dränering i botten av plaströret från silon. Jag upplever att mycket spån i pelletsen hade en "släckande" effekt vid uppstart, precis som du beskriver.
Ja du, börjar inse att vi alldeles för mycket överlämnat åt andra att ha kunskap om vilka förhållanden vi har när det gäller skorsten, inställningar etc. Själva har vi inte varit speciellt insatta.

Men efter lite diskuterande här hemma nu i kväll så kom vi fram till att huset är ganska högt och skorstenen säkert är mer än 8 meter i alla fall. Ska kolla lite mer noggrannt sedan.

Vi köper säckar av märket Neova och visst finns det spån i det. Men om det räknas som mycket eller lite vet jag faktiskt inte.

Just nu verkar det funka bra. Den tänder utan problem varje gång och sedan jag skruvat ner driftdoseringen så har den också slutat att starta om. Jag tror lågan har bra färg men det är verkligen ursvårt att se ordentligt. Det där lilla runda glaset på pannluckan ser man ju inget i för det blir skitigt fort och dessutom sitter vårt fallrör vänt åt höger (från mitt håll) så det skymmer en hel del.

Nu håller jag förstås alla tummar och tår för att den ska fortsätta att gå - man vågar sig knappt ner för att kolla för man blir lika tokig varje gång man ser den där förbaskade röda blinkningen! :)
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Pellabella
Entusiast!

Uppdatering ........

Inlägg av Pellabella »

Jag trodde det ordnat sig i och med att jag satte över till "högt drag". Jag laborerade också hit och dit med "driftdoseringen" och "startdoseringen".
Och visst - ibland gick det, men oftare gick det inte. :(

Det som jag hela tiden undrade över var att när jag testade hur mycket pellets som kom ut efter 3,5 varv på skruven så kom det endast ca 1 dl. Jag vägde det också och det vägde aldrig över 50-60 gram!

Så till slut, i stället för att sparka brännaren rätt ut genom källarfönstret, så ringde jag VB i går. Berättade bl a att det bara kom ut ca 1 dl på 50-60 gram på 3,5 varv!

Det första han frågade var om skruvens lutning. Jag berättade att jag sänkt den lite för den hade nog varit lite hög. Men jag var förstås inte säker på att jag verkligen fått den rätt - försökte räkna ut graderna med en pytteliten gradskiva :oops: :D

Han sa att det var mycket viktigt att skruven lutade rätt. Sen sa han till mig att kolla i bruksanvisningen för där var en bra bild med de rätta måtten. Herregud! Hur har jag kunnat missa det så mycket och noga som jag läst den!?

Nu ska ni få höra: Min skruv är 1.5 meter lång och då ska det ju vara 750 mm nerifrån och upp till mynningen där pelletsen spottar ut från skruven - alltså där plastslangen som går till brännaren sitter.

Trots att jag flyttat ner skruven så var den fortfarande alldeles för hög. Jag hade gjort en markering med tejp i den kedjering som den hade suttit i från början och hjälp! :shock: Skruven hade varit hela 15 cm för hög. Och det är alltså vår "duktige" installatör som riggat upp det hela. :(

Jag fattar inte att den periodvis har kunnat gå? Men vi har haft mycket strul hela tiden och långa perioder har vi kört med el i stället.

Så nu har jag sänkt skruven och låtit den köra igenom en lång stund för att rätt dosering ska komma ut. Sen sotade jag och rengjorde rostret noga och satte tillbaks det efter konstens alla regler.

Ställde också in alla doseringar dvs startdos, driftdos och luft efter bruksanvisningens grundinställningar igen. Ville liksom börja om från början :)

Så här uppför den sig nu: Den tänder utan problem och lampan för "låga" visar fast sken. Men innan "låg effekt"- lampan börjar komma igång så avbryter den och lampan för "låga" börjar blinka igen och brännaren får tända ny låga.

Detta brukar den lyckas med och till slut blir det en stabil låga och den kommer in i driftfasen och går oftast hela programmet ut. Men ibland startar den om en gång till och sen går den.

Någon gång har den avbrutit sig mitt i lågeffekt-driften och startat om.

Vad beror nu detta på då? Är det stardosen som är lite för liten eller är det driftdosen kanske? Eller en kombination av båda?

Angående pelletsdoseringen: I och med att jag sänkte skruven så kommer det nu ut mer pellets efter 3.5 varv än vad det gjorde tidigare. Men kan det ändå vara för lite? Satt en lång stund i går och mätte/vägde och nu kommer det ca 80-90 gram i stället för 50-60. Blir ca 1.5 dl lite drygt. Har ju läst här på forumet att vissa får ut mer, men det är kanske andra skruvar? ........och ja, jag har den rätt inställd på "plåtskruv". :)

Kan det vara så att jag måste sänka ytterligare? Någon här skrev att VB:s rekommendationer om lutning inte var den bästa utan denna skruven skulle behöva vara lägre.

Kan tillägga att rökgasen nu blir ca 150-160 grader i låg effekt och går upp till ca 180-190 som högst vid högeffekt. Det är väl bra?

Please help me! För nu känns det ändå som om jag är på rätt väg :D
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Försök att få startdosen 2.5-3 dl (då missar inte starterna!)
Rökgaserna är perfekta :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
thias
Prima virke

Re: Uppdatering ........

Inlägg av thias »

Pellabella skrev:Har ju läst här på forumet att vissa får ut mer, men det är kanske andra skruvar? ........och ja, jag har den rätt inställd på "plåtskruv". :)

Har ni verkligen en plåtskruv? Är röret som skruven går i verkligen av plåt? Alla installationer jag sett och vet om har plast rör och då skall inställningen vara för plastskruv.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Pellabella
Entusiast!

Re: Uppdatering ........

Inlägg av Pellabella »

thias skrev:
Pellabella skrev:Har ju läst här på forumet att vissa får ut mer, men det är kanske andra skruvar? ........och ja, jag har den rätt inställd på "plåtskruv". :)

Har ni verkligen en plåtskruv? Är röret som skruven går i verkligen av plåt? Alla installationer jag sett och vet om har plast rör och då skall inställningen vara för plastskruv.

Ja absolut är det plåt. Men du gjorde mig väldigt osäker minsann! :)

Gick ner och knackade på det och skrapade lite så det kom fram lite metall. man vet ju aldrig för plast kan ju kännas hårt det också :)

Men nog är det metall alltid. Svartlackerad metall.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

ronald skrev:Försök att få startdosen 2.5-3 dl (då missar inte starterna!)

Mvh ronald
Tack för tipset. Jag ökade lite och nu har den gått smärtfritt sedan 10 tiden i morse :) ......... men som sagt, man ska inte ropa "hej" för tidigt......
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

ronald skrev:Försök att få startdosen 2.5-3 dl (då missar inte starterna!)

Mvh ronald
Jaha nu är jag här igen och tjatar om mina startdoser! :)

Det här med en startdos på 2,5 - 3 dl som du och andra här på forumet menar är nödvändigt, det går bara inte att få till! Jag har nu skruvat upp den där startdos-skruven tills det absolut inte går mer men jag får bara ut strax under 2 dl och det väger ca 100 gram.

Skruven går exakt 3.75 varv - alltså nästan 4 - men lik förbannat kommer det inte riktigt upp till 2 dl! :(

Kan det möjligtvis vara lutningen på skruven som ändå är fel?

Förresten, hur långt ner ska skruven vara nedstucken i den där "grunkan" som sitter under mitt veckoförråd? Ska spetsen på skruven gå ända ner till locket eller måste den vara en bit ifrån? Hur i så fall?

Läget just nu är att det blir låga men bara kort därefter avbryts lågan och det blir omstart igen. Detta kan hända 1 eller ibland 2 gånger och sen blir det fart på lågan och den går kanon hela programmet.

Sen undrar jag: Ska pelletsen verkligen ha så olika stora bitar? Vissa bitar är ganska långa men massor är bara små bitar på 1/2 cm. Detta måste väl påverka matningen?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vad har du för förråd?
Jag har ett plåtveckoförråd kmp ..skruven i botten kan bara hamna på ett ställe så att säga....
Senast redigerad av ronald den fre 01 feb, 2008 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Det heter Mafa tror jag. Det minsta - får väl plats ca 10-12 säckar om man fyller på bra
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Mycket mysko det är ju ett standardveckoförråd bra förråd alltså hmm...
Du har testat det där med plåtskruvinställn som nån pratade om och testat (plast) om det kommer mer pellets???Jag har ju själv px-21 så jag vet inte så mycket om dom inställningarna plåt-plast ..men farsan morsan har samma brännare som du med mafa förråd (fast utan problem)...
Njaa det måste nog vara lutningen?.....du får inte extremt mycket spån när du väger startdosen?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pellabella skrev: Sen undrar jag: Ska pelletsen verkligen ha så olika stora bitar? Vissa bitar är ganska långa men massor är bara små bitar på 1/2 cm. Detta måste väl påverka matningen?
Jo det påverkar matningen rätt mycket. Med Byggmax Rindi pellets får jag ca 15% mer pellets till brännarn än med Vida pellets om allting annat är lika. Rindi är rätt jämnlånga, Vida är olika långa, en del riktigt långa.
Jag fick såga upp en större öppning till skruven i förrådet för att få Vida att fungera. Skruven ska nog vara nedstucken så långt det går i förrådet och viktigt är att öppningen i skruvens rör där pellets ramlar ned är riktad rakt uppåt.
Att brännaren startar bättre vid andra försöket kan ju bero på att det är för lite pellets i startdosen men 2dl verkar ändå rätt normalt.

Att det först blir låga och brännaren sedan startar om kan kanske orsakas av att det optiska ögat som ska upptäcka elden har för låg känslighet inställd eller att ögat inte är riktat rakt mot elden.
Om man kan öka ögats känslighet på någom potentiometer vet jag inte - något för en riktig Viking bio hacker i så fall.

Blåser brännaren ur några minuter efter misslyckad tändning? Om inte så kan det bli smällar när den slänger i ny startdos och tänder igen.

Har du skruven i 40 grader från horisontalplanet så ska det vara en bra lutning. Om lutningen blir mindre så kommer det något mer pellets men skillnaden är nog inte så stor.
Undrar just om inställningen för plastskruv kanske ger fler varv på skruven.
Senast redigerad av Torsten den fre 01 feb, 2008 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Ja alltså den är inställd på plåt för det är en plåtskruv. Men den går kanske bättre på plast! :D Ha ha det är ju egentligen bara att testa! Man vet ju aldrig :)

Jag tycker det är ganska mycket spån faktiskt - är ganska besviken på kvaliten på pelletsen. Väldigt olika långa bitar.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja du skulle ha haft pellets från norrland pellabella :wink: :wink:

Mvh ronald
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Torsten skrev:Jo det påverkar matningen rätt mycket. Med Byggmax Rindi pellets får jag ca 15% mer pellets till brännarn än med Vida pellets om allting annat är lika. Rindi är rätt jämnlånga, Vida är olika långa, en del riktigt långa.
Jag fick såga upp en större öppning till skruven i förrådet för att få Vida att fungera. Skruven ska nog vara nedstucken så långt det går i förrådet och viktigt är att öppningen i skruvens rör där pellets ramlar ned är riktad rakt uppåt.
Att brännaren startar bättre vid andra försöket kan ju bero på att det är för lite pellets i startdosen men 2dl verkar ändå rätt normalt.

Att det först blir låga och brännaren sedan startar om kan kanske orsakas av att det optiska ögat som ska upptäcka elden har för låg känslighet inställd eller att ögat inte är riktat rakt mot elden.
Om man kan öka ögats känslighet på någom potentiometer vet jag inte - något för en riktig Viking bio hacker i så fall.

Blåser brännaren ur några minuter efter misslyckad tändning? Om inte så kan det bli smällar när den slänger i ny startdos och tänder igen.

Har du skruven i 40 grader från horisontalplanet så ska det vara en bra lutning. Om lutningen blir mindre så kommer det något mer pellets men skillnaden är nog inte så stor.
Undrar just om inställningen för plastskruv kanske ger fler varv på skruven.
Hmmm, ska kolla det där med det optiska ögat. Tack för tipset.

Om fläkten blåser ut har jag inte tänkt på men det ska jag också kolla. (Suck! Får tydligen tillbringa ytterligare en kväll i pannrummet! :evil: )

Jo 2 dl borde ju räcka. Jag har provat att leda bort startdosen och hälla i för hand och då har jag hällt i 2 dl eller lite mer och då har det startat bra. Men problemet är att fast att jag har skruvat upp doseringen på fullt så kommer det mindre än 2 dl.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nog kan det räcka med 2 dl (men inte varje gång.)...så då blir det omstart och då blir det slitage på tändelement och mer pellets så försök med 2.5 ialla fall....tror jag

lycka till
Skriv svar