Viking BIO + acc tank. Hur styr man brännaren?

Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hej igen,
kollade med min kompis som har en Viking och han säger att det går att styra brännaren med extern termostat. Det borde alltså vara fullt möjligt att ha två termostater, en uppe och en nere och koppla dessa så att man startar på övre och stoppar på nedre.

Sen är ju frågan om det är bra eller dåligt för brännaren med riktigt långa gångtider också?

Det här med överhettningssyddet (dubbeltermostaten) går det inte att helt enkelt testa att köra upp pannan nära 100 grader och sen vrida ner tills det löser?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Undrar om jag missat något

är inte en termostat o temperaturgivare samma sak de har väl i alla fall samma funktion

för mig är en termometer något som mäter temperatur med,är i princip ovesäntlig för styrning av själva brännaren

Styr du i nuläget brännaren från dubbeltermostatet i pannan

Finns det ytteligare en styrfunktion från brännaren!!
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

är inte en termostat o temperaturgivare samma sak de har väl i alla fall samma funktion
vad jag menare med temperaturgivare är att den skickar ett mätvärde till brännaren på hur många grader pannvattnet (eller tankvattnet i detta fall) håller, och att sedan själva brännaren tittar på mätvärdet för att veta om den ska starta/stoppa.
En termostat däremot skickar bara en signal till brännaren när den ska gå.
Man får då ställa start/stopp-temp på termostaten eller termostaterna om man har två.

hoppas jag uttryckt mig klart :D
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Förstår exakt vad du menar o hur det funkar

jag har tidigare hävdat att när man har tank styrs brännaren från denna med ett termostat uppe o ett nere( till o frånslag)

om man sedan kan blanda in brännarens styrning i detta verkar osannolikt
den funktionen är väl avsedd för körning utan tank

Dubbeltermostatet på pannan har ett överhettningsskydd 95 gr som ej går att ändra o ett drifttermostat, (ställbart)
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar