Viking BIO + acc tank. Hur styr man brännaren?

xterm
Gallringsobjekt

Viking BIO + acc tank. Hur styr man brännaren?

Inlägg av xterm »

Hej hej alla.

Här kommer en rookie.

Min installation
-----------------
Nibe Vedex 1000
Viking BIO
Ack tank 750l (110l beredare)
laddomat 21
------------------

Bakgrund
Jag installerade en Vedex1000 + ack tank (750l / 110l beredare) för ca 6 månader sedan. Jag fick lite ved på köpet när jag köpte huset och den räckte längre än väntat men nu har jag precis fått en Viking BIO installerad.

Brännaren köpte jag på nätet och har letat med ljus och lykta efter en installatör. Jag hörde mig för på en hel del ställen om hur brännaren skulle kunna läsa av temperaturen då pannan inte har någon inbygd termostat för detta ändamål.

Värmebaronen tipsade om att det fans en extra temperaturgivare så jag köpte en sådan. Sen fick jag veta att detta inte räckte då jag var tvungen att säkra upp eventualliteten att brännaren av någon anledning inte skulle kunna läsa av temperaturen från givaren och skaffade därför en dubbeltermostat som Nibe tipsade om att man kunde sätta på det stigarrör som jag inte använder (igenpluggat innan brännaren installerades)

Nåväl. När installatören kom idag så tyckte han inte att den extra temperaturgivaren var ett bra alternativ utan ville i stället använda dubbeltermostaten för att styra brännaren.

Nu till dilemmat
Att läsa av temperaturen i pannan är ju igentligen inte riktigt rätt. Jag vill ju att brännaren skall gå igång när det börjar bli dåligt med varmt vatten i acktanken (beredaren).

Arbetstemperaturen på pannan ligger ju mellan 85-90 grader och detta innebär ju att ja måste ställa dubbeltermostaten på ett värde över denna. Jag tycker det känns lite onödigt att hålla vattnet i ack tanken på denna temperatur när det är -2 grader ute. Dessutom sjunker ju temperaturen ganska fort i pannan vilket startar brännaren igen. Då ack tanken fortfarande är 80 grader i botten så medför detta att pelletsbrännaren värmer upp pannan till 80 grader, laddomaten startar och temperaturen i pannan stiger till 90 och så stängs allt av igen. Med andra ord så eldar jag bara för att hålla pannan varm.

Detta kan väl inte vara rätt?

Nästa dilemma är ju att den här extra temperaturgivaren inte passar på något dykrör (heter det så där termometrarna sitter?) i ack tanken, eller någon annanstans heller.

Så är det någon vänligt sinnad person här som kan hjälpa mig komma på hur jag skall styra brännaren?

Är nästan beredd att ge upp det här *suck*
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har en sådan här

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 003297.htm
Monterad mitt på en 500 liers acctank med 200 liters vv-beredare.
Jag har gjort ett fäste som med hjälp av en fjäder håller givaren mot acktankens mantelyta.

Inställd på: 75 g och max hysteres
Startfördröjning på brännaren: ca 1 tim
Mäter temperaturen i acktankens topp och tempen ligger på: start 70 och stopp 80 g.
Brännaren gör 4 starter/dygn med en sammanlagd brinntid på 6,5 - 8.5 tim beroende på utomhustemp (medel senste 10 dagarna=1,6 plus)

Jag tappar dagligen i ett hyfsat stort hörnbadkar som rymmer 275 liter utan problem.

Anledningen till startfördröjning är att tempen i vv-beredaren ska komma
upp lite när man tappat mycket vv innan pannan startar, annars kyler den tanken snabbt igen och brännaren måste göra ytterligare en start
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kör man sin brännare mot acktank där VV-tillverkas och värme till radiatorer hämtas så skall start och stopp givare (termostat) sitta i acktanken medans max givaren (stopp vid för hög temperatur) skall sitta i pannan.

Sitter start/stopp givaren i pannan så blir det många start/stopp på brännaren, man utnyttjar inte vinsten med långa gångtider på brännaren samt att man utnyttjar inte värmebufferten i acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Jag tackar och bockar för utförliga svar. Skall ringa installatören som får komma och ändra lite tror jag. Det känns inget bra som det är nu.

Roli skrev:Kör man sin brännare mot acktank där VV-tillverkas och värme till radiatorer hämtas så skall start och stopp givare (termostat) sitta i acktanken medans max givaren (stopp vid för hög temperatur) skall sitta i pannan.

Sitter start/stopp givaren i pannan så blir det många start/stopp på brännaren, man utnyttjar inte vinsten med långa gångtider på brännaren samt att man utnyttjar inte värmebufferten i acktanken.
Precis så är det hos mig. Nu går brännaren igång 1 tång i timmen. går i 20 minuter på låg effekt och 6 minuter på hög sen stänger den av sig.

Jag har en sådan här: http://www.dinvvsbutik.se/panntempgivar ... 10558.html

Den borde då sitta på acc-tanken. Frågan är hur? Skall jag lossa på isoleringen och försöka fästa givaren direkt på tanken? frågan är hur jag skall få fast den. Skall jag byta ut en av de två termometrarna på tanken? (Vill jag egentligen inte göra för då ser jag ju inte bottentempen tex).

Jag har en sådan här: http://www.dinvvsbutik.se/dubbeltermost ... 70398.html i det stigarröret som inte används på pannan. Dock verkar det vara lite konstigt med detta. För att få brännaren att stanna när pannan stiger över arbetstemperatur (över 85 grader) så måste jag ställa givaren på termostaten på runt 65. Det känns väldigt osäkert att använda denna som överhetningsskydd om den inte stämmer bättre än så. Är den felmonterad eller är den inte lämpad för ovanstående?

Återigen! Tack för båda svaren. De gav mycket!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har du inga lediga röranslutningar i acktanken som du kan montera ett dykrör i ??

Angående din dubbeltermostat i pannan: Den ena termostaten är då max termostat, ej möjlig att justera medans den andra termostaten är ställbar för start och stopp. Att den inte verkar ge rätt värden kan det bero på att det är dålig värmeöverföring mellan dykrör och givare ??? Fanns ingen bild på länken som du visade så jag vet inte hur givaren ser ut på just din termostat.
Sitter dykröret som du använder monterat i lod eller våg. Om det är lodrätt monterat så kan du öka värmeöverföringen med att t.ex fylla lite olja i dykröret som hjälper till att för över värmen från dykrör till givare. Är det monterat vågrätt så fungerar inte oljan... utan du får då använda lite värmeledande pasta. Kostar en del men är i detta fallet nog det enda som kan hjälpa. Det går med pastan även i det första montagefallet men olja är nog billigare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej Exterm

Termostaternas placering har jag löst så här,tillslagstermostatet sitter i ovankant på tanken som är en strömnäs där ett hål har sågats upp ca 200x200 mm , dyktemostatet har moteratsi ett kopparrör som lödats på en kopparplåt som formats efter tanken alltsammans är sedan fäst på en plåt som täcker det uppsågade,på så sätt trycks enhetten mot tanken

frånslaget kan man antingen ha i ett dubbeltemostat,med överhettning o drifttermostat monterat i pannan

har även provat med frånslaget på returen från tanken med anliggningstermostat,båda allternativen funkar utmärkt

Tillslaget är ställt på 60 gr ,frånslaget om det är i pannan på ca 75 gr
Är frånslaget på returen från tanken är det ställt på 40 gr

Finns det dyk på tanken på rätt ställe är det natuligt bäst att montera termostaterna där

Att ditt nuvarande överhettningsskyd ej funkar,beror troligen att det sitter för långt i från pannan det bör sitta i ett dyk direkt i pannan

har kanske någon bild på tankmonteringen

Oj det blev en hel uppsats,men lite tangentövning skadar alldig
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Tack för alla välskrivna svar. Jag har tagit till mig alltsammans. Väljer att kommentera det sista då det är lite så jag resonerar också
Tutte Gustav skrev:Hej Exterm

Termostaternas placering har jag löst så här,tillslagstermostatet sitter i ovankant på tanken som är en strömnäs där ett hål har sågats upp ca 200x200 mm , dyktemostatet har moteratsi ett kopparrör som lödats på en kopparplåt som formats efter tanken alltsammans är sedan fäst på en plåt som täcker det uppsågade,på så sätt trycks enhetten mot tanken

...
Ovan nämnda lösning låter som den bästa. Dock har jag inte riktigt orken att beställa hem ännu mer grejjer utan bestämde mig för att leka med det jag har först.

Igår gjorde jag därför följande. Dubbeltermostaten lät jag sitta kvar i stigarröret på pannan, kopplad till brännaren. Sen kopplade jag in den extra temperaturgivaren och skruvade bort den nedre termometern på ack-tanken. Sen petade jag in mätaren där och petade därefter in en skruvmejsel för att hålla mätaren på plats (den är ju betydligt mindre i diameter än kroppen på termometern som satt där innan.

Jag skruvade ner temperaturinställningen på brännaren till botten (gissar på 40-50 grader) sen satte jag dubbeltermostaten på ca 70 grader (den mäter helt tokigt) vilket borde borga för att den inte löser ut före den extra temperaturgivaren. Brännaren satte igång och jag tände pipan och sköt fram pallen.

De första 20 minutrarna går brännaren på låg effekt. Därefter går den upp i hög i 20 min och när klockan på laddomaten som mäter returvattnet på pannan (den ända klocka jag nu kan gå på i botten på pannan) visade på 40 grader så slog brännaren snällt av sig.

Nu känns det mycket bättre. Frågan är hur lång tid brännaren sedan är avslagen (klockan visade på 01:30 så jag hade liksom inte orken att sitta och vänta på det). Men det beror ju snarare på värmeåtgången i huset. 40 min drift låter iaf rimligt tycker jag eller?

Nu återstår bara två saker.

1. Se till att inställningen man gör på dubbeltermostaten verkligen är den samma som termometern i pannan. Har ju fått lite tips här och kommer vidarebefordra dessa till installatören.

2. Tillverka en mer hållbar lösning för temperaturgivarens montering mot ack-tanken. När jag pratade med installatören kom han med förslaget att hon kunde tillverka ett dykrör som har en bättre avpassad dimension för mätaren. Detta tycker jag låter bra.

Sen är det ju lite funderingar kring placering av mätaren. Egentligen har jag bara två hål att välja mellan. Det första sitter ca 50cm upp från botten. Strax under elpatronen (som är placerad rätt långt ner den med, strax under mitten). Det andra sitter ca 30cm upp från botten strax över vattenuttaget till returen på laddomaten.

Spontant känner jag det så att jag bättre kan kontrollera temperaturen i pannan ju närmare mitten den sitter. Nu har jag som sagt temperaturinställningen på brännaren på lägsta och det går ju att justera rätt mycket uppåt. Inställningen nu ger mig ca 40-50 grader i botten på ack-tanken. Fick jag som jag ville skulle jag vilja ha möjligheten att ha det ännu kallare i botten på ack-tanken på tex sommardriften då jag bara vill värma varmvattenberedaren. Men alternativet är då att koppla den extra temperaturmätaren istället för den övre termometern som mäter just varmvattnet. Men jag vill ju väldans gärna se temperaturen på beredaren och då får jag skaffa en anläggningstermometer för detta ändamål istället.

Kanske inte spelar jättestor roll att man mäter i ack-tankens underkant. Det är ju bra att man mäter under elpatronen med så man har koll på att den inte går in och tar över (den är inställd på 30 grader nu). Kanske kör man på elpatronen på sommaren ändå?

Har ni några funderingar på detta? Vart skall man mäta tros?
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Exterm har du tillslaget i pannan på dubbeltermostatet,eller i toppen på tanken ?

Mitt förslag är att den monteras i tanken ganska högt upp

Har jag förstått rätt att beredaren sitter i tanken ?

Går radiatorkretsen från tank eller panna?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Tutte Gustav skrev:Exterm har du tillslaget i pannan på dubbeltermostatet,eller i toppen på tanken ?

Mitt förslag är att den monteras i tanken ganska högt upp

Har jag förstått rätt att beredaren sitter i tanken ?

Går radiatorkretsen från tank eller panna?
Dubbeltermostaten sitter direkt på det uttaget i toppen på pannan som inte används (det andra går till ack-tanken). Dubbeltermostaten är nu bara ett överhättningsskydd om tex laddomaten slutar fungera eller om den extra temperaturgivaren inte kan läsas korrekt.

Det jag funderar på är placering av den extra temperaturgivaren som skall styra av/på på brännaren. Då jag bara kan mäta en punkt så blir det ju lite trixiare.

Beredaren sitter i ack-tanken (i toppen) radiatorvattnet hämtas från mitten av tanken (ungifär). Under denna sitter elpatronen och under den sitter nu den extra temperaturgivaren som styr pelletsbrännaren.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Märkligt att radiatorkretsen går ut så långt ner,nu vet jag ej vad du har för tank. på min Strömsnäs finns det tre anslutningar på fronten ,en ca25 cm från toppen ut till radiatorkretsen, en mitt på retur från radiatorkretsen.en i botten retur till pannan.
Matning från pannan till toppen på tanken

vad jag förstår så har du en dubbeltermostat som styr till o frånslag,med resultat att det blir ganska korta gångtider
är det ställbart mellan till o frånslag,kandet väl funka,annars är det bättre med två termostat som kan justeras var för sig

Förslag tillslag i höjd med utgående radiatorrör ,frånslag i botten eller returen till panna

Sitter överhettningskyddet nära pannan, är det en bit mellan finns risk att den slår ifrån för sent (värmeförlust)
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Tutte Gustav skrev:Märkligt att radiatorkretsen går ut så långt ner,nu vet jag ej vad du har för tank. på min Strömsnäs finns det tre anslutningar på fronten ,en ca25 cm från toppen ut till radiatorkretsen, en mitt på retur från radiatorkretsen.en i botten retur till pannan.
Matning från pannan till toppen på tanken
Tja. Den sitter "en bit ovanför mitten" på pannan. Kanske 40cm ner från toppen av pannan. Returen från radiatorerna går ihop med returen från acktanken i botten på pannan. (länk till ack-tanken jag har: http://www.boroe.com/produkter/prod_bes ... asp?id=tip)
Tutte Gustav skrev: vad jag förstår så har du en dubbeltermostat som styr till o frånslag,med resultat att det blir ganska korta gångtider
är det ställbart mellan till o frånslag,kandet väl funka,annars är det bättre med två termostat som kan justeras var för sig
Nä inte riktigt så. Dubbeltermostaten sitter direkt på pannans stigarrör och är visserligen kopplad till brännaren men styr INTE start och stopp. Om dubbeltermostaten löser ut beror det på att temperaturen i pannan är för hög och resultatet är att brännaren går upp i larm (alla lampor blinkar). Detta är en säkerhetsåtgärd för att pannan inte skall koka om något går fel med laddningen till tanken eller om brännaren inte läser av den extra termometern rätt. Det är den extra termometern som styr till och frånslag. Denna är i dagsläget inkopplad i ack-tanken ungifär 2/3 på acktanken från toppen i ett dykrör (där det förut satt en termometer). Denna givare är kopplad till brännaren som är inställd på att använda denna för start/stopp. Detta ger mig (enligt brännarens instruktionsbok) ett till/från slag på +/- 8 grader från, på brännaren, inställd temperatur.
Tutte Gustav skrev: Förslag tillslag i höjd med utgående radiatorrör ,frånslag i botten eller returen till panna
I höjd med radiatorröret blir knivigare med givaren då det inte finns någon anslutning precis ovanför eller precis under om jag inte fimpar den övre termometern. Detta vill jag igentligen inte göra men om det skulle innebära en klar förbättring så får man ju ge med sig.

Tutte Gustav skrev: Sitter överhettningskyddet nära pannan, är det en bit mellan finns risk att den slår ifrån för sent (värmeförlust)
Dubbeltermostaten sitter med känselkroppen direkt i anslutningen som normalt används för att koppla stigarröret i pannan (alltså där värmen går ut till ack-tank och laddomat. På vedex1000 finns två anslutningar för stigarrör i toppen på pannan. Det ena används idag och det andra var tidigare pluggat. Den mäter dock väldans konstigt. Om jag ställer den på 65 grader på vredet på den så löser den ut när pannan ligger på strax under 90grader. Så jag gissar att den antingen är felkopplad eller har dålig kontakt med pannan (kanske är känselkroppen inte nedstucken tillräckligt långt i pannan eller så går det inte bra att mäta i det uttaget helt enkelt).
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Installatören kommer i mitten av veckan fick jag veta. Är det värt att be honom tillverka två dykrör för temometern. I så fall en i toppen och en 2/3 ner i tanken. På det viset kan jag flytta termometern mellan dessa för sommar/vinter körning. På sommaren så räcker det ju med varmvatten. På vintern vill man ju ha lite mer kräm att ta till om det skulle bli kallt på natten.

Vad tror ni?
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Ja mitten på veckan är ju ofta Fredag :wink: så det kanske inte är för sent med ett inlägg.

Jag är ju också nykomling med prylar liknande dina.
Håller med TutteGustav om att start upptill och stopp nertill (2/3) på tanken vore det bästa om det är möjligt att få till det så.

Men om jag fattar det rätt så har du en givare för temperaturen, inte en termostat. Och den kan då förstås bara sitta på ett ställe.
Om det är så, så tror jag det är bättre att behålla den där den sitter nu, borde kunna bli klent med varmvatten annars.

Går det att justera starttemp och stopptemp separat i brännaren?
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Mats24 skrev:Ja mitten på veckan är ju ofta Fredag :wink: så det kanske inte är för sent med ett inlägg.

Jag är ju också nykomling med prylar liknande dina.
Håller med TutteGustav om att start upptill och stopp nertill (2/3) på tanken vore det bästa om det är möjligt att få till det så.

Men om jag fattar det rätt så har du en givare för temperaturen, inte en termostat. Och den kan då förstås bara sitta på ett ställe.
Om det är så, så tror jag det är bättre att behålla den där den sitter nu, borde kunna bli klent med varmvatten annars.

Går det att justera starttemp och stopptemp separat i brännaren?
yepp, du har aldeles rätt i att jag inte har en termostat (annat än dubbeltermostaten som sköter överhettningsskyddet) utan en temperaturgivare. Jag tror också det är bäst att den sitter 2/3 på tanken.

Tyvärr kan man inte ställa in start/stopp i brännaren separat utan den är ställd +/- 8 grader. Dock kan man ställa in när den skall gå igång. För närvarande är den ställd på minsta möjliga värde vilket är 40 grader. Detta betyder att den går igång när det är 32 grader vid mätpunkten och slår ifrån när det är 48 grader.

Optimalt skulle man vilja ha möjlighet att justera ner tio grader till för de tillfällen då man bara vill ha 80 grader i toppen på pannan men det är ju finlir.

Dock måste jag få till det här med dubbeltermostaten. Som det är nu så ställer jag in den på 70 grader och den slår inte ifrån förens pannan visar 90 grader. Detta gör ju att jag inte litar på att överhettningsskyddet någonsin kommer ge utslag.
xterm
Gallringsobjekt

Inlägg av xterm »

Mats24 skrev:Ja mitten på veckan är ju ofta Fredag :wink: så det kanske inte är för sent med ett inlägg.
Du hade rätt förresten. Fortfarande inte någon installatör på ingående.
Skriv svar