Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vänta bara till sommaren då ska du få se en tank utan skiktning
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ja ni !! Jag har sett förlänge sedan att ingen av er fortfarande inte förstår varken flöden eller laddnings temperaturer. Men den viktigaste är nog att försöka förstå hur man tyder olika linjer på loggning, många förstår inte ens det.

Jag tänker förklara hur man tyder min loggning och använda mig av går dagens eldning.

Kl 21.00 i går var mina acktankar full laddade.

Topp tempen var 105 grader.
Mitt tempen var 100 grader.
Bott tempen var 97 grader. Så här långt är alla med hoppas jag... Inte ens här kommer ni i närheten av mina temperaturer innan pannan kokar eller fläkten bryter vid överhettning..

Wodda har en bra teori om skiktningens betydelse hans teori tänker jag faktiskt använda mig av när jag förklarar det här.

8,5 timmar efter eldning alltså Kl 5.45 dagen efter, då är första skiktet tömt alltså är botten tempen i tankarna urladdade till 40 grader. Fortfarande är det 90 grader i mitten på mina tankar men fortfarande är temperaturen ännu högre i toppen 95 grader nu kanske någon börjar förstå skiktning. Efter ytterligare 6 timmar dalar även mitten skiktet alltså till kl 12.00. Då först börjar även topp tempen i tankarna att dala. skikt nr 3. Efter ytterligare 4 timmar har jag fortfarande 60 grader i toppen på tankarna Kl.16.00.. när jag kommer hem från jobbet dagen efter, Det har iaf varit -13 till -15 grader på natten. Dom som inte förstår det här kan även fortsätta att fråga sätta Ved Profilen. Jag kommer aldrig att ge mig när det gäller Ackumulator teknik.

Jag kan även förklara att Andreas Hansson visar till och med på sin hemsida när hans tankar är full laddade. Då visar han sin slut laddning med att temperaturena visar (80 /80 / 80 ). Om jag hade haft dessa temperaturer som sluteldning då skulle jag inte ens visa min loggning på nätet..Jag skulle inte ens startat denna tråd. Undrar hur hans tankar är ett dygn efter eldning vid - 15 .Han kan aldrig ha 95 grader i toppen efter 5 timmars avslutad eldning när sluttemperaturen var 80 grader från början?? ?? Ändå har han 500 liter mera tankvolym än jag har .. Men jag förstår problemet med hans dåligt isolerade tankar då bör man inte ligga högre i temp. pga att det blir för mycket strålningsförluster då med höga temperaturer i tankarna som Roli skrev. Att jag skriver det här är för att jag vet att ingen på detta forumet kommer att klara mina temperaturer samt skiktning om man inte väljer att åtminståne försöka förstå vad jag skrivit i denna tråd. Jag vill bara hjälpa människor att förstå att det går att få allting bättre. Det är sällan att allt är bra redan från början..

Om någon lyckats med mina temperaturet sam skiktning lägg ut dessa på nätet och visa.. Jag talar om skiktning på en ved anläggning inte på en pelletsanläggning. Sedan kan man diskutera alla missförstånd. Men....

Nu har jag fått Pm från Roli jag tänker själv ringa till honom och reda ut alla felaktig heter och miss förstånd som har blivit i denna tråd.

Att jag valde Roli tycker jag var bra som har varit inblandad i denna tråd dessutom är han en av Moderatorena. Andra moderatorer har inte varit med i diskutioner i denna tråd något nämnvärt.. Då kan vi diskutera samt reda ut alla missförstånd. Mina förklaringar går inte att förstå kanske för att jag är fart blind och hjölper människor hela dagarna med fel kopplade acktankar...

Jag tycker iaf att det är märkligt att ingen på detta forum kan erkänna att ni inte kommer upp i mina temperaturer vid laddning samt att behålla värmen så länge i tankarna efter eldning som jag gör. Då måste någon undra.

Att jag är lika trög som ingjuten golvvärme det är precis det jag vill förklara med denna tråd :lol: :lol: Tröga flöden skall det vara för att lyckas med det här.. Tycker faktiskt själv att det var ett bra svar från Andrè som inte begriper det här..

Ved profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den tor 31 jan, 2008 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Menar du på fullt allvar att du har tre skikt i din panna??

Givetvis är skiktet en skarpt avgränsad gräns mellan varmt och kallt vatten som flyttar sig från botten av tanken uppåt. Ju bättre skiktning desto skarpare är gränsen.

Ju bättre skiktning desto snabbare dip får man om man mäter temperaturen på en godtycklig plats i pannan när skiktningen passerar denna plats. Tiden för denna dip påverkas också av det totala uttaget av värme ur tanken, så ett större uttag ger en hastigare passage av skiktet.

Tittar man på dina kurvor ser man att ca 05:15 börjar temperaturen sjunka i tankens mitt, sedan gör den så ganska linjärt under 11,5 timmar (till kl 16:45) då den laddning som startats 15:45 nått dit. Det anser jag tyder på att din skiktning är obefintlig. Hade den varit bra hade du haft en skarp dip på den blåa kurvan.

[Edit: onödigt hårt ordval, ber om ursäkt]
Senast redigerad av carpelux den tor 31 jan, 2008 20:00, redigerad totalt 2 gång.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Jag kan även förklara att Andreas Hansson visar till och med på sin hemsida när hans panna är full laddad. Då visar han sin slut laddning med att temperaturena visar (80 /80 / 80 ). Om jag hade haft dessa temperaturer som sluteldning då skulle jag stängt av min loggning direkt på nätet..

Ved profilen.
Ja du vedprofilen. Jag kan ta en ny bild till dig om du vill.
Jag måste haft luft i systemet när jag tog bilden.Jag kan få upp botten tempen i ca 95-97 grader nuförtia.
Du vet det där med luft är ju jäkligt svårt att få bort.. Du hade ju själv VÄLDIGA problem med luft i systemet i sommras när vi pratade skiktning.
Nu verkar du ju fått bort den så det ska bli kul att se när du stänger av värmen och din suveräna beredare skapar perfekt skiktning.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:bounce:
Jag kan nog inte beskriva mitt asgarv.......... :lol:
Du e en skön lirare Vedprofilen. Det du skrev ovan tycker jag säger allt.

"Jag kommer aldrig att ge mig när det gäller Ackumulator teknik".

Nä vi märker det! :lol:

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Skicka ett Pm då ! Så kanske även du förstår vad jag menar.
Fattar du inte att jag driver med dig? Du hävdar hela tiden att du ska förklara i PM det som du inte lyckas förklara i det öppna forumet. :lol:

Nu lämnar jag också detta ämne, låt mig bara konstatera att det finns nog bra lösningar i ditt system, men tyvärr är det fortfarande något som är fel. Lyssna på goda råd så får du nog snart rätt på det.

Men jag låter dig hållas i din egen värld, hoppas att du trivs där. Det kommer snart att vara ganska ensamt när du tröttat ut och mobbat bort alla som vågar/orkar ha synpunkter.

:salut:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ok !!!!

Tråden är Av slutad.!!!!!!!!!!!!! Huvudsaken att ni själva är nöjda med era värmesystem.........
Jag tänker iaf att avsluta denna tråd mad att kontakta Moderatorn Roli så att vi tillsammans åtminståne kan avsluta tråden på ett korrekt och ett relevant sätt.

Jag tänker i första hand på dessa läsare på forumet som förstår min förklaring..

Du Shakespeare om du är lika rakryggad som Roli så skicka PM till mig du också. Du törs inte det. Du bara driver med mig skriver du!!!
Driv vidare men inte med mig...

Skicka pm så löser vi våra problem. Jag kan skriva på forumet när jag fått ditt Pm ..Ved profilen...
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

vikket snack om att du får så himla höga temperaturer utan att koka systemet, jag har vid ett flertal tillfällen laddat upp toppen i 120 grader, kanske ofrivilligt, brukar ge mig vid 100 i hela tanken men ibland så slänger man i lite för mycket. och har man 120 i toppen så är det varmt så det räcker i botten med.

O inte fasen kokar det för mig, men sen så har jag ju inte exp kärlet i toppen heller o värmer upp dom 300 litrarna först, sitter i botten
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://img248.imageshack.us/img248/8441/p9300056sq3.jpg

Nu hoppas jag att det inte gör något att jag lägger min egen "ved i profil" endast som en liten pausfågel i tråden så att säga.... :wink: :lol: hoppas jag....

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den lör 02 feb, 2008 11:32, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev::bounce:
Jag kan nog inte beskriva mitt asgarv.......... :lol:
Du e en skön lirare Vedprofilen. Det du skrev ovan tycker jag säger allt.

"Jag kommer aldrig att ge mig när det gäller Ackumulator teknik".

Nä vi märker det! :lol:

:lol: :lol: :lol:

Är som en fd klasskompis till mej, Han sa själv att "jag ger mej inte fast jag har fel"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Det har varit en skojig tråd i varje fall, fått hjärncellerna att jobba och även visst adrenalin att flyta. Synd att den verkar vara över.
.
.
.
.
.

8)
Kan inte hålla mig.
Tror att vi alla är med på hur svårt det är att få skiktning när man måste packa tanken knökfull för att sedan glida in en annan temperatur. Speciellt också när inloppet inte är i den exakta botten vilket betyder att man får en blandning direkt, vilket i sin tur gör att det blir svårare med skiktningen.
Jag ställde en fråga tidigt i tråden om det fanns några idee´r ang returen in i tanken men som sagt.......
Jag tycker att tanktillverkarna borde ha detta i åtanke. kan inte vara svårare än när du blandar Fredags drinken till frugan för då häller du längs kanten och vips så har du skiktning.
Har en gammal tank som jag inte använder där har man t ex alla rör i toppen, vissa av dom går in och viker sedan av längs med ytterkanten och vissa av rören har andra finesser.

:P
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Skulle underlätta mycket om riktiga bilder (foto) på anläggningen visades. Då skulle många frågetecken redas ut. Men vad man förstår av tråden så är väl det inte syftet? :wink:

Visst Finns det några "agent 007" på detta forum!

Ps. min Orlan 40 funkar helt perfekt efter behövliga justeringar..

Over and Out! :jocolor:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev::lol:
Det har varit en skojig tråd i varje fall, fått hjärncellerna att jobba och även visst adrenalin att flyta. Synd att den verkar vara över.
.
.
.
.
.

8)
Kan inte hålla mig.
Tror att vi alla är med på hur svårt det är att få skiktning när man måste packa tanken knökfull för att sedan glida in en annan temperatur. Speciellt också när inloppet inte är i den exakta botten vilket betyder att man får en blandning direkt, vilket i sin tur gör att det blir svårare med skiktningen.
Jag ställde en fråga tidigt i tråden om det fanns några idee´r ang returen in i tanken men som sagt.......
Jag tycker att tanktillverkarna borde ha detta i åtanke. kan inte vara svårare än när du blandar Fredags drinken till frugan för då häller du längs kanten och vips så har du skiktning.
Har en gammal tank som jag inte använder där har man t ex alla rör i toppen, vissa av dom går in och viker sedan av längs med ytterkanten och vissa av rören har andra finesser.

Vill du att tråden skall fortsätta :?:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev::lol:
.
.
.
.
.

8)
Kan inte hålla mig.

Vill du att tråden skall fortsätta :?:
Det kräver dock att du erkänner att du inte har någon bra skiktning från botten och upp.
Annars tror jag att vi ältat allt annat till leda. :wink:
Jag har själv samma problem så(dock inte samma system)...........och det finns säkert en massa smarta lösningar från kloka personer för att komma runt problemet.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Åskar skrev:Skulle underlätta mycket om riktiga bilder (foto) på anläggningen visades. Då skulle många frågetecken redas ut. Men vad man förstår av tråden så är väl det inte syftet? :wink:

Visst Finns det några "agent 007" på detta forum!

Ps. min Orlan 40 funkar helt perfekt efter behövliga justeringar..

Over and Out! :jocolor:
Grattis!
Och jag håller med om att bilder skulle lösa mycket.

"Visst Finns det några "agent 007" på detta forum!!"
Med rätt att döda eller :shock:

:?
Låst