LynxX skrev:En dag bestämde jag mig äntligen för att byta uppvärmning från en gammal CTC panna med oljebrännare. Det var en bra dag - trodde jag.
Året var 2005, sent på hösten. Traskar ner till min lokala återförsäljare och säger:
-Jag vill köpa en pelletspanna. Rekommendera något som fungerar och som uppfyller mitt krav - Lika mycket underhåll som på en oljebrännare och ett badkar fyllt med varmt vatten.
Genast kom vackra brochyrer fram som visade att man inte behöver sota varje vecka och att det sköter sig självt. Varmt och gott med lite underhåll. Billigt? Nä, inte speciellt, men det är det värt tänkte jag.
Så det blev en Integralpanna med spaksotning, NH brännare och ett Pellistore. Snart skulle detta installeras. Skit i bidrag, jag vill ha det gjort nu

)
Väntan startade - installationen blev i mitten på November 2005. När väl installationsdagen kom visade det sig att det var problem med leveransen av NH brännaren. Nåväl, jag fick låna en annan. Problemet tillfälligt löst.
Jag glömmer aldrig nyårsafton 2005/6. Klockan 23.45 tycker jag att det är lite kyligt i huset. Brrr. Går ner i pannrummet och upptäcker att matarskruven tuggat i sig den lilla skyddspåsen som sitter över mellanlagringen. Vem tusan vill vänta på att reparatör kommer mitt i helgerna. Det är ju bara skruven. Sagt och gjort. Isär med skiten och kl 23.58 var det åtgärdat och monterat på det sättet det skall vara. Visade sig vara montörerna som missat lite.. Tja, kanske inte så lite..
Nåväl, bekymmer fortsätter. Spaksotningen var oxå försenad. Ja, jag kan gå ner och rycka i spaken en gång i veckan tills den dyker upp. Då fick jag bra koll på hur saker o ting fungerar samtidigt.
Äntligen levererades den efterlängtade NH brännaren - slutet på Januari 2006..
I väntan på spaksotningen så händer följande...
Efter ett par dagar upptäcker jag att brännaren stannar hela tiden... Servicekille på plats. Jag får påpeka vad det står i manualen och att det inte kan stämma. För litet tempintervall? Jepp, justerat och efter en stund så stannar det igen. Får pilla i menyerna och ändra då rep inte kan dyka upp på ett par dagar. Phu. Han lovar att dyka upp med en ny mjukvara oxå... Tur att han berättade vilka värden det var och att jag själv skrivit upp utgångsvärdena, vilket inte installatören gjort.. hmm
Under Februari inträffar ett antal stopp och småsaker... Vet ej hur många gånger jag fick ringa... Påpekar även att varmvattnet inte räcker till ett standardbadkar... Notera denna tidpunkt för anmärkningen.. Servicekillarna dyker upp igen och flyttar en givare och höjer panntemp till 85 grader. Skall den behöva vara så här hög? Någon som vet?
Även en servicekille fr Janfire dök upp och kollade askskrapningsmotorn - Var tydligen fel typ monterat i ett gäng brännare, så Janfire fick åka ut till alla installationer för att kolla detta. Min var tydligtvis ok. Jag fick äntligen den eftertraktade nya mjukvaran. Nu kanske det kan fungera utan alla småstopp...
Noterade under den här tiden att sladdar som går från alla givare och motorer sitter i samma kontaktstycke. Fantastisk konstruktion

Vad gör man om en givare behöver bytas? Eller värme-elementet för uppstarten???
Hur kan de förresten leverera ett chssie där urtaget för displayen är så dåligt slipat så att om man skulle sticka in ett finger i displayurtaget skulle man kunna skära av det utan problem... fingret alltså. Vad kan då inte hända med sladdarna vid service??
Efter ytterligare en tid stannade pannan igen. Vad var det denna gången då? Jo, askskrapan. Ringde service och de dök upp, snabbt denna gång, och kikade på brännaren.
- Axeln som sitter på askskrapan har gått av...
- Efter ett halvår bara?
- Ja, motorn är ju så stark *mummel* nytt program
Nej, jag har fortfarande inte sett till något nytt program... Betänk att detta var våren 2006..
Servicekillen hade med sig en, snabbt byte. Samtidigt passade några sladdar på att hoppa ut kontakten inne i brännaren.
Han kliade sig i huvudet...
- Löd fast dem var mitt förslag...
- Men det har jag inga vektyg till...
- Det har jag, så jag kilade iväg och hämtade...
Det slutade med att jag fick löda dit dem med Servicekillens överseende. *mummel mummel* Varför kan inte Janfire kontaktera sina prylar på ett sätt som håller...
.. och på kvällen var det stopp igen. Askskrapplåtens brytare hade flyttat på sig. *skruva skruva*
Nu fungerade allt hyffsat bra, förutom att första uppstarten nästan alltid misslyckas. Är det ngn som vet om det skall vara på det viset? Det gör den fortfarande...
Augusti 2006 - Spaksotningen har kommit! Tjo! Äntligen - och så fick jag reda på att moderkortet till den italienskbyggda Integralen var för gammalt... Ytterligare två veckors väntan... Och nu monteras den. Fungerar kanon! ...men varmvattnet då? Och den söndertuggade mellanlagerpåsen? Detta skulle ju oxå fixas..
Fler besök och de mäter varmvattnet som påpekats inte kunna fylla ett badkar. Helt plötsligt börjar de jiddra om konsumentverkets rikttemp på levererat vatten. Jag har sagt att jag vill ha ett fullt badkar med varmt vatten ju

Nåväl, det skall tydligtvis vara så att vattnet skall hålla 40 grader vid en mängd på 200 liter. Det påpekade leverantören massor av ggr. De försökte väl smita undan... Nu visade det sig att vattnet håller 39 grader. Phu.
...men jag väntar fortfarande på att det skall åtgärdas. Är integralen så dålig så att den inte kan leverera denna mängd varmvatten? Det går ju för sjutton inte att ducha 3 personer efter varandra, och då inte överdrivet varmt eller länge. Oduglig panna så sätt...
Efter lång tids väntan på varmare vatten så var det dax för pelletspåfyllning av Pellistoren. Detta var i Augusti i år (2007) Vad händer inte då? Jo, en slang till bäljarna lossar. Gängorna i påsen är helt väck. Tydligen lika bra kvalite på detta som de övriga prylarna. Ringde service och frågade när de ska komma och fixa till det..
- Vi kommer om två veckor
...de har fortfarande inte dykt upp och inte hört av sig ang varmvattnet till dags dato...
...undrar om jag nämt allt som hänt..
Är jag nöjd med Janfires grejjer?
Tja, kan jag få en ny brännare som går att serva ,ett fungerande förråd samt tillräcklig mängd varmvatten så är jag nöjd :/
De som vill köpa dessa prylar - - Ni kommer att få mycket att göra - -förlorad arbetstid för att vänta på service ,en välanvänd värmebaron och en hör elräkning.
Förresten, nämnde jag att jag försökte kontakta Janfire direkt? De är ju inte trevliga direkt...
- Hej, jag har bekymmer med NH brännaren
- Det får du ta med återförsäljaren
- Men det är ju...
- Det får du ta med återförsäljaren!
klick
De är alltså inte ens intresserade av feedback från kunderna...
I övrigt gillar jag pellets