Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Jahopp,

Då var det dax igen. Noterade att brännaren inte startade på första försöket...igen... På andra försöket puttrade den igång som den skall. Funderar på om temeratursensorn bakom brännkoppen har lossat igen... Jag får plocka ner det vid tillfälle och titta efter. Om den har lossat så skall jag se till att "stuka" kabelskohannen så den blir bananformad. Den som sitter fast i plåten. Då kan det röra på sig lite utan att kabelskon hoppar av lika lätt... Tror ni att det kan fungera?
Jag funderar även på var serviceteknikern sa. Han noterade att sensorn inte sitter på samma ställe på "gamla" kabelskoinfästningen och "nya" förskruvningen.
Är det något som jag skall ta hänsyn till med tanke på tröskelvärdena i den nya firmwaren? Skulle vara bra med ett råd fr IceCap :D
Funderar på att döpa om IceCap till Dr.Wattson :wink:
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tröskelvärdet behöver inte justeras, den är runt 100°C och brännkoppen kommer upp på 400-500°C eller mer.

Och min intima kännedom till NH'n beror ju faktisk på att det är jag som har ritat scheman över styrkortet, sedan ritat mönsterkortet och gjort alla program vara sig i brännare som till PC, allt självklart för att uppfylla Janfires krav och specifikationer. så om någon kan brännarens funktioner i detalj är det väl jag...

Men som sagt: JAG har inte uppfunnit brännaren, jag har bara utförd jobbet med att få de valda funktioner "petat in" i programmet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Icecap skrev:Tröskelvärdet behöver inte justeras, den är runt 100°C och brännkoppen kommer upp på 400-500°C eller mer.
Jo, att brännkoppen blir betydligt varmare under drift har jag förstått. Inte så krångligt att lista ut 8)
Det jag funderar på är tröskelvärdet som är, om jag minns rätt, precis 100 grader för att brännaren skall gå över från "uppstart" till "drift". Nu minns jag inte om sensorn i den jag har är närmare eller längre ifrån brännkoppen, och jag har noterat att det är bra fart i pannan även när den inte tar steget över till drift. Nu har jag inte kontrollerat ifall sensorn har lossat eller ej, men har funderingar då temp inte verkar ta sig över 100-strecket vid första försöket och klarar det utan problem vid andra. Skall kolla om den sitter fast innan ev justering. Kan ju vara så att den hoppade loss vid min ömma och kärleksfulla behandling av kontaktdonet. Risken är att ledarna lossar fr sina stift igen när jag pillar med det. De sitter inte optimalt, men det vet väl alla här vid det här laget...

Och, ja IceCap, du torde besitta enorma kunskaper vad gäller funktionalitet på brännaren. Tack för att du befinner dig just på detta forum...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade problem med att den inte satt fast och då fick jag just det att den hoppade över starter och "kom igen" på andra starten. Jag hade helt enkelt glömt att montera sensorn efter en mindre koll av brännkoppen... :oops:

Så det kan nog vara att din sensor har släppt.

Jag löste det vid att svetsa fast en rostfri gängpinne och böja en bit rostfritt plåt som nu håller sensorn mot brännkoppen men det kräver ju tillgång till svets.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Icecap skrev:Jag löste det vid att svetsa fast en rostfri gängpinne och böja en bit rostfritt plåt som nu håller sensorn mot brännkoppen men det kräver ju tillgång till svets.
Bra idé. Jag får helt enkelt skaffa en bit rostfri gängstav. Borde gå lika bra med en avkapad bult.. Funderar på om det går att borra och sedan gänga brännkoppen för att skruva fast gängstaven. Jag har en liten MIG men ingen rostfri tråd till den. Skulle kunna sätta en loppa på undersidan så att gängstaven inte skruvar ut sig, men med risk för rostangrepp? Får nog skaffa lite rostfri tråd...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min gängpinne är en rostfri från Biltema som mötte en vinkelslip och svetsningen är en svartjärnssvetstråd... Rost är nog det sista problem men även om det är "lite segt" kan du ju gänga ett hål och gå "andra vägen" så att säga.

Kommer du in i brännkoppen kan bulten ju kapas.
Är inte PK!
killejkpg
Fröträd

Re: Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Inlägg av killejkpg »

LynxX skrev:En dag bestämde jag mig äntligen för att byta uppvärmning från en gammal CTC panna med oljebrännare. Det var en bra dag - trodde jag.

Året var 2005, sent på hösten. Traskar ner till min lokala återförsäljare och säger:
-Jag vill köpa en pelletspanna. Rekommendera något som fungerar och som uppfyller mitt krav - Lika mycket underhåll som på en oljebrännare och ett badkar fyllt med varmt vatten.

Genast kom vackra brochyrer fram som visade att man inte behöver sota varje vecka och att det sköter sig självt. Varmt och gott med lite underhåll. Billigt? Nä, inte speciellt, men det är det värt tänkte jag.

Så det blev en Integralpanna med spaksotning, NH brännare och ett Pellistore. Snart skulle detta installeras. Skit i bidrag, jag vill ha det gjort nu :o)

Väntan startade - installationen blev i mitten på November 2005. När väl installationsdagen kom visade det sig att det var problem med leveransen av NH brännaren. Nåväl, jag fick låna en annan. Problemet tillfälligt löst.

Jag glömmer aldrig nyårsafton 2005/6. Klockan 23.45 tycker jag att det är lite kyligt i huset. Brrr. Går ner i pannrummet och upptäcker att matarskruven tuggat i sig den lilla skyddspåsen som sitter över mellanlagringen. Vem tusan vill vänta på att reparatör kommer mitt i helgerna. Det är ju bara skruven. Sagt och gjort. Isär med skiten och kl 23.58 var det åtgärdat och monterat på det sättet det skall vara. Visade sig vara montörerna som missat lite.. Tja, kanske inte så lite..

Nåväl, bekymmer fortsätter. Spaksotningen var oxå försenad. Ja, jag kan gå ner och rycka i spaken en gång i veckan tills den dyker upp. Då fick jag bra koll på hur saker o ting fungerar samtidigt.

Äntligen levererades den efterlängtade NH brännaren - slutet på Januari 2006..

I väntan på spaksotningen så händer följande...
Efter ett par dagar upptäcker jag att brännaren stannar hela tiden... Servicekille på plats. Jag får påpeka vad det står i manualen och att det inte kan stämma. För litet tempintervall? Jepp, justerat och efter en stund så stannar det igen. Får pilla i menyerna och ändra då rep inte kan dyka upp på ett par dagar. Phu. Han lovar att dyka upp med en ny mjukvara oxå... Tur att han berättade vilka värden det var och att jag själv skrivit upp utgångsvärdena, vilket inte installatören gjort.. hmm

Under Februari inträffar ett antal stopp och småsaker... Vet ej hur många gånger jag fick ringa... Påpekar även att varmvattnet inte räcker till ett standardbadkar... Notera denna tidpunkt för anmärkningen.. Servicekillarna dyker upp igen och flyttar en givare och höjer panntemp till 85 grader. Skall den behöva vara så här hög? Någon som vet?

Även en servicekille fr Janfire dök upp och kollade askskrapningsmotorn - Var tydligen fel typ monterat i ett gäng brännare, så Janfire fick åka ut till alla installationer för att kolla detta. Min var tydligtvis ok. Jag fick äntligen den eftertraktade nya mjukvaran. Nu kanske det kan fungera utan alla småstopp...

Noterade under den här tiden att sladdar som går från alla givare och motorer sitter i samma kontaktstycke. Fantastisk konstruktion :| Vad gör man om en givare behöver bytas? Eller värme-elementet för uppstarten???

Hur kan de förresten leverera ett chssie där urtaget för displayen är så dåligt slipat så att om man skulle sticka in ett finger i displayurtaget skulle man kunna skära av det utan problem... fingret alltså. Vad kan då inte hända med sladdarna vid service?? :|

Efter ytterligare en tid stannade pannan igen. Vad var det denna gången då? Jo, askskrapan. Ringde service och de dök upp, snabbt denna gång, och kikade på brännaren.
- Axeln som sitter på askskrapan har gått av...
- Efter ett halvår bara?
- Ja, motorn är ju så stark *mummel* nytt program
Nej, jag har fortfarande inte sett till något nytt program... Betänk att detta var våren 2006..
Servicekillen hade med sig en, snabbt byte. Samtidigt passade några sladdar på att hoppa ut kontakten inne i brännaren.
Han kliade sig i huvudet...
- Löd fast dem var mitt förslag...
- Men det har jag inga vektyg till...
- Det har jag, så jag kilade iväg och hämtade...
Det slutade med att jag fick löda dit dem med Servicekillens överseende. *mummel mummel* Varför kan inte Janfire kontaktera sina prylar på ett sätt som håller...
.. och på kvällen var det stopp igen. Askskrapplåtens brytare hade flyttat på sig. *skruva skruva*

Nu fungerade allt hyffsat bra, förutom att första uppstarten nästan alltid misslyckas. Är det ngn som vet om det skall vara på det viset? Det gör den fortfarande...

Augusti 2006 - Spaksotningen har kommit! Tjo! Äntligen - och så fick jag reda på att moderkortet till den italienskbyggda Integralen var för gammalt... Ytterligare två veckors väntan... Och nu monteras den. Fungerar kanon! ...men varmvattnet då? Och den söndertuggade mellanlagerpåsen? Detta skulle ju oxå fixas..

Fler besök och de mäter varmvattnet som påpekats inte kunna fylla ett badkar. Helt plötsligt börjar de jiddra om konsumentverkets rikttemp på levererat vatten. Jag har sagt att jag vill ha ett fullt badkar med varmt vatten ju :| Nåväl, det skall tydligtvis vara så att vattnet skall hålla 40 grader vid en mängd på 200 liter. Det påpekade leverantören massor av ggr. De försökte väl smita undan... Nu visade det sig att vattnet håller 39 grader. Phu.
...men jag väntar fortfarande på att det skall åtgärdas. Är integralen så dålig så att den inte kan leverera denna mängd varmvatten? Det går ju för sjutton inte att ducha 3 personer efter varandra, och då inte överdrivet varmt eller länge. Oduglig panna så sätt...

Efter lång tids väntan på varmare vatten så var det dax för pelletspåfyllning av Pellistoren. Detta var i Augusti i år (2007) Vad händer inte då? Jo, en slang till bäljarna lossar. Gängorna i påsen är helt väck. Tydligen lika bra kvalite på detta som de övriga prylarna. Ringde service och frågade när de ska komma och fixa till det..
- Vi kommer om två veckor
...de har fortfarande inte dykt upp och inte hört av sig ang varmvattnet till dags dato...

...undrar om jag nämt allt som hänt..

Är jag nöjd med Janfires grejjer?

Tja, kan jag få en ny brännare som går att serva ,ett fungerande förråd samt tillräcklig mängd varmvatten så är jag nöjd :/

De som vill köpa dessa prylar - - Ni kommer att få mycket att göra - -förlorad arbetstid för att vänta på service ,en välanvänd värmebaron och en hör elräkning.

Förresten, nämnde jag att jag försökte kontakta Janfire direkt? De är ju inte trevliga direkt...
- Hej, jag har bekymmer med NH brännaren
- Det får du ta med återförsäljaren
- Men det är ju...
- Det får du ta med återförsäljaren!
klick

De är alltså inte ens intresserade av feedback från kunderna...

I övrigt gillar jag pellets ;)

Tackar för infon mina föräldrar har en flex-a och det är bara strul med den.
senast idag när jag sitter och försöker lista ut problemet så kläcker pappa att han vill köpa en helt ny pappa och brännare från Janfire!!
Och efter detta inlägg så kommer jag ALDRIG tillåta honom att köpa en ny.
visst det kanske finns någon som lyckats undkomma alla problem men när man väl får dem så får man så det blir över.
på pappas brännare har kedjan gått av ett antal gånger.
strul med skruven ja you name it.

Känns iallafall bra att ha fått lite kött på benen efter detta.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

senast idag när jag sitter och försöker lista ut problemet så kläcker pappa att han vill köpa en helt ny pappa och brännare från Janfire!!
Och efter detta inlägg så kommer jag ALDRIG tillåta honom att köpa en ny.
Hmm, jag antar att det var ett stavfel eller..... :shock: :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

killejkpg: om kedjan på hans brännare har gått av ett antal gånger kan jag förstå att han har den gamla version utan flamvakt, något som man har kunna uppgradera till under ett bra tag.

Jag har haft en Janfire NH-brännare från innan de kom på marknaden (startat upp 22 dec. 2005), jag har inte fått den ändrat i askskrapningen som nära nog alla andra, jag har ingen el-patron som backup och jag har aldrig saknat värme.

Jag har haft problem några gånger när jag testar nya versioner och funktioner men det är ju knappast konstigt, det är ju anledningen till att jag måste ha brännaren men mekaniken har aldrig fallerat.

Om du ser lite på de andra märken ser du att vissa har sprintar som åker av, brännrör och/eller roster som verkar ätas och/eller spricka i parti och minut men javisst, vissa har haft problem med NH-brännaren.

Just av den anledning är det att Janfire har startat upp en "supertekniker"-funktion, tidigare var deras inställning att fabriken skulle utbilda installatörerna ordentligt och sedan bara producera brännare, tyvärr visade det sig att vissa installatörer kanske inte mindes speciellt mycket av utbildningen... (nu var jag snäll)

Så att klaga över vad som VAR och är ändrat är ganska fel i mitt tycke.

Nu påstår jag inte att Janfire är felfri eller gudernas gåva till pelletsfolket men efter den ändring och med deras analys av brännarproblemen har de ändrat i produkt och mjukvara med mycket lyckat resultat.

Så i essens är du arg över det system som de har gått ifrån och då är du liiiite sent ute när det kommer nu.

Jag har läst om andra brännare-tillverkare där kunderna får snabb service.... men fel grejer, doserhus som tillverkaren inte har gjort enl. specifikationerna osv. med många problem till följd.
Är inte PK!
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Försvarar inte janfire, men om man kollar här på forumet så finns det dåliga erfarenheter ifrån alla leverantörer på något sätt som en del tyvär råkat ut för. Dock så har de flesta råkat ut för inkompetenta installatörer som inte vet vad de säljer eller hur det fungerar. Kränger saker utan att veta om de lirar bra med husets värmebehov, uttag av VV mm... ofta vet de inte ens hur det ska justeras in för optimal drift.

Men läget är inte bättre inom VP-branchen där problemen är lika stora om inte större med dåliga/o-optimerade installationer mm
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Icecap skrev:Jag har haft en Janfire NH-brännare från innan de kom på marknaden (startat upp 22 dec. 2005).....
Tusan, det var ju då jag väntade på min brännare... Skulle fått den redan i November 2005 jue *S* och erkänn Dr.Wattson :wink: du har varit och svetsat i din *ler* och iom att du har fantastisk bra insikt i funktion så har du ett litet försprång gentemot oss pelletsamatörer.

Jo, visst kan det vara så att en (se mig) har fått "alla" problemen på en gång. Dessutom en leverantör / installatör som inte åtgärdat allt efter att man sagt till, och dessutom lovat mer än vad anläggningen klarar av att leverera. Det jag hoppas, och som det verkar som, är att belysa vad som hänt och att kunna påverka Janfire att förbättra produkterna och sina ÅF! Jag har haft hemma en "supertekniker" och det går inte att säga annat än att han gick rakt på problemen när han hörde symtomen. Sedan missade han att skruva fast styrboxen och kontkaktdonet kan jag nog se i stjärnorna efter... Nu hoppas jag att sakerna skall hålla ihop (ett bra tag till). Det som var bra är att jag har blivit lovad en ersättningsbrännare om problemen fortsätter, men jag har av ngn anledning blivit lite nostalgisk och vill ha kvar nr 14 :D Sedan får jag kanske skylla mig själv då jag inte har hört av mig till Janfire efter senaste besöket.. men jag har en svag förhoppning om att de har bra koll på denna tråden efter länken jag skickade... :shock:

Men ett är säkert, jag skulle inte råda någon att köpa den kombinationen av leverantör/installatör och prylar som jag har gjort...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, jag flyttade min flamvaktssensor för att ha ung. samma placering som Janfire hade flyttat den till och därmed samma temperaturprofil men det är det enda jag har grejat rent fysisk.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

LynxX skrev:
Jo, visst kan det vara så att en (se mig) har fått "alla" problemen på en gång
Nja Tronic har ju inte heller haft så tur med sin.. :roll:
Han va bland dom första o jag skäms lite över att jag tryckte på om att det såg ut att va en kanon panna/brännare som va som klippt o skuren för han.. :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Synd om dom som har eller haft strul . Personligen tycker jag
om min Janfire NH . Men är inte imponerad av deras support.
Vet inte om dom ändrat sig nu ?? Har haft tur med med min
Åf , men kan tänka mig att det finns dom som fått problem
med , kanske inte tillräckligt kunniga Åf ??? Tycker väl
personligen att man ska kunna ringa tillverkaren om det
är något man undrar över . Men det kanske är ändrat nu ?
Tycker för min del att NH brännaren är väldigt bra , ångrar
absolut inte att jag köpte den . Känns verkligen bra .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Så var det dax igen...

Åter ett riktigt uruselt bemötande från Janfire. Jag ringde för att få tag i min servicetekniker men fick tydligtvis tag i fel telefonnummer. Hamnade hos någon säljare och kunde inte få telefonnummret direkt till "min" tekniker. Fy tusan vad dåligt.... Tydligen har de ordnat det på det viset att teknikerna ringer upp. Jag ringe då direkt till Janfire och fick min tecknikers telefonnummer :D Men nu var det inte det som min fortsättning på historian skulle handla om.

I morse var min brännare död... värre än tidigare. När jag kom ner till min duch i källaren så passade jag på, min vana trogen, att titta in i pannrummet. Ja, jag tar en sväng dit dagligen. Skenet från den röda dioden lyste hemtrevligt och bekant. Nix, jag har inte fixat sensorn som sitter löst. Tänkte i mitt stilla sinne att jag får ta tag i det i kväll... Provade att återställa felet och starta upp brännaren. Ljudet från krasande oförbrända pellets nådde mina öron. Passade på att hoppa in i duchen. Tur att man har en värmebaron i pannan.
Efter en uppfriskande duch så tittade jag in i pannrummet. Inte ett ljud från brännaren. Ok, något mystiskt har hänt. Får bli en bevakad uppstartssekvens till. Efter en van knapptryckning så startar askskrapan och, åter igen, nu det bekanta ljudet av fina pellets som krasas sönder, metaliska oljud och smågnissel. Efter ett par minuter är jag förundrad över att det inte verkar vara någon låga inne i förbränningsutrymmet. Föriktigt smeker jag över nummer 14 och inte en tillstymmelse av värme når mina fingertoppar *mutter* Passar på att öppna pannluckan och får ett svalt bemötande. Elspiralen tänker jag...
Lite snabbt mekande och tar en snabb översyn. Inga direkt synbara fel. Inser att klockan har rusat iväg och att jag behöver göra detsamma för att hinna till jobbet.

Nu startar jakten på Janfire. Ringer till distriktsansvarig som är på möte. Frågar efter min tekniker och får tag i fel telefonnummer till någon säljare. Efter att ha försökt att ringa honom i 2 timmar så svarar han. Han vill inte lämna ut telenummer till teknikern. Ingen motivering om varför *mutter* Bara svaret - Nej, vi ringer dig. Det gillar inte jag. Bättre att få nummret och att båda försöker ringa varandra anser jag. Ringer upp till Janfire och får ett mycket trevligt bemötande och nummret är kirrat. Ringer upp min tekniker som precis har försökt att ringa mig. Det var tydligen upptaget :lol: Imponerande snabbt jobbat utav min tekniker måste jag säga. Först då får jag förklaringen att de jobbar med att ringa upp sina kunder för att ha koll på läget. hmmm

Nåväl - Det blir en utbytesbrännare. Han skulle ordna det från sin sida med att förbereda en leverans av en genomgången brännare med den senaste tekniken. Han sa något om att den "nya" skulle ha en "vägskrapa" i sig. Vad är det för ny del? :o Jag behövde initiera min leverantör så att de kommer och byter ut min brännare. Jag har ringt och de skulle ta tag i saken. Jag återkommer med mer info om leveranstider m.m.

Förhoppningsvis så får min historia ett lyckligt slut...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Skriv svar