nissetib skrev:Hur luftar man vvx och dess tillhörande pump? Borde inte det vara självluftande så fort man har använt dom för första gången?
Har haft luft i systemet i snart 2 års tid utan att få bort det. Verkar ändå som det är några stycken som haft liknande problem.
Är det otur eller är det något fel på pannorna?

Pumpen för vv luftas på samma sätt som alla cirk.pumpar genom att lossa den stora skruven i centrum på pumpen..
Har inte varit under "plåten" på vare sig ecoflex el annan panna som har plattvvx så jag vet inte om det finns nån luftnippel på vvx, Men den ska ju va lätt att se om man tar bort fronten på pannan...
Det kan ju va fel på pannan, Om alla anslutningar är för långt nerstuckna i pannan (dom på toppen) så får man inte ut all luft..
Det hände kompisens thermia installatör i byn där jag bor, Dom hade försökt lufta pannan på alla möjliga/omöjliga sätt men den gick inte att få ur luften på.. Tyvär sa han att dom bara blev ombedda att byta till en ny panna så dom fick aldrig veta vad som va fel men troligen sa han att det va gjort som jag nämnde...
Hur som helst så måste all luft bort både i vv kretsen o i pannan för att det inte ska va problem med vv, vvx tar ju sitt vatten från toppen på pannan o om där är luft kommer det in i cirk.pumpen för vv o luft klarar inte cirk.pumpar nå vidare...
Det är kretsen med pannvattnet som är problemet, På tappsidan gör inte luften nått..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd