Ny CTC EcoFlex installation

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

ronald skrev:Har ni vv cirkulationspump till tappvattnet är det den som låter alltså precis som du skriver?
Man kan lufta på den stora skruven frampå pumpen om det är luft i pumpen?

Mvh ronald
Nej den jag menar är den cirkulationspumpen som är inbyggd i pannan som cirkulerar pannvattnet genom värmeväxlaren för tappvarmvattnet.

Tack!

/Magnus H
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stmahe skrev:Jag ska ta och inhandla ett snålspolande munstycke till duschen så får vi se om det hjälper.

Igår la jag märke till att det låter konstigt i pannan när man spolar varmvatten.
Ungefär som om cirkulationspumpen till varmvattnet skulle suga i sig luft.
Jag har luftat så gott jag kan enligt diverse instruktioner jag hittat här.

Känner någon annan igen detta, ska det vara så eller hur åtgärdar man det?

Tack för alla tips och råd!

/Magnus H
Köp ett snålspolande munstycke, Det är snabbt in tjänade slantar.. :wink:

Du verkar ha luft i pannan/vvx, Se till att lufta ordentligt o även den "interna" pumpen till vv..
Det ska inte låta nånting då du tappar vv förutom från vattenflödet i rören, Absolut inget bubblande ska det då vara..

Tror du är problemet på spåren nu.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Hur luftar man vvx och dess tillhörande pump? Borde inte det vara självluftande så fort man har använt dom för första gången?

Har haft luft i systemet i snart 2 års tid utan att få bort det. Verkar ändå som det är några stycken som haft liknande problem.

Är det otur eller är det något fel på pannorna? :shock:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Hur luftar man vvx och dess tillhörande pump? Borde inte det vara självluftande så fort man har använt dom för första gången?

Har haft luft i systemet i snart 2 års tid utan att få bort det. Verkar ändå som det är några stycken som haft liknande problem.

Är det otur eller är det något fel på pannorna? :shock:
Pumpen för vv luftas på samma sätt som alla cirk.pumpar genom att lossa den stora skruven i centrum på pumpen..
Har inte varit under "plåten" på vare sig ecoflex el annan panna som har plattvvx så jag vet inte om det finns nån luftnippel på vvx, Men den ska ju va lätt att se om man tar bort fronten på pannan...

Det kan ju va fel på pannan, Om alla anslutningar är för långt nerstuckna i pannan (dom på toppen) så får man inte ut all luft..
Det hände kompisens thermia installatör i byn där jag bor, Dom hade försökt lufta pannan på alla möjliga/omöjliga sätt men den gick inte att få ur luften på.. Tyvär sa han att dom bara blev ombedda att byta till en ny panna så dom fick aldrig veta vad som va fel men troligen sa han att det va gjort som jag nämnde...

Hur som helst så måste all luft bort både i vv kretsen o i pannan för att det inte ska va problem med vv, vvx tar ju sitt vatten från toppen på pannan o om där är luft kommer det in i cirk.pumpen för vv o luft klarar inte cirk.pumpar nå vidare...
Det är kretsen med pannvattnet som är problemet, På tappsidan gör inte luften nått..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Tack för all info, jag försökte lufta lite igår igen men jag tyckte inte att det blev bra... ska prova att lufta cirkulationspumpen oxå.

/Magnus H
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Har en lite tanke som jag kom på i helgen. Om man skulle fylla på vatten i pannan "bakvägen". Dvs att man stänger av circpumpen och stänger shuntventilen, släpper ut trycket via expansionkärlet låter den ventilen stå öppen. Går till det element som är högst beläget över pannan och öppnar luftningnippeln. Då borde det ju rinna ned bakvägen i pannan. Om nu shuntventilen på retursidan inte har någon slags stängningsfunktion.

Kanske funkar....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Hej!

Jag har ännu inte skaffat varken snålspolandemunstycke eller luftat cirkulationspumpen...

Men jag har ställt ner temperaturen i blandningsventilen och nu verkar det fungera mycket bättre.
Det var nog så att den stog uppställd fullt och då inte justerade temperaturen någonting.

Vad det är för temperatur på vattnet nu vet jag inte men det är precis att det gåt att ha kvar handen om man spolar varmvatten.

/Magnus H
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stmahe skrev:Hej!

Vad det är för temperatur på vattnet nu vet jag inte men det är precis att det gåt att ha kvar handen om man spolar varmvatten.

/Magnus H
Enligt rekomendationerna ska det vara minst 50° vid alla kranar så du får kolla... :wink:
Min 50° är för legionellabakterierna inte ska trivas i rören men den risken är om det är stillastående vatten i rören..
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

André skrev:
Enligt rekomendationerna ska det vara minst 50° vid alla kranar så du får kolla... :wink:
Min 50° är för legionellabakterierna inte ska trivas i rören men den risken är om det är stillastående vatten i rören..
OK, jag trodde bara det gällde i beredaren... får ta och kolla upp det.

Tack!

/Magnus H
stmahe
Gallringsobjekt

Dragberänsare

Inlägg av stmahe »

Hej på er!

Nu tänkte jag få tummen ur att beställa en dragbegränsare, KW SID 012 verkar bra för mig.

Nu till frågan:
Är det någon här som vet vilken adapter det är som passar till mitt vinklade rökrör som följde med pannan? (CTC Ecoflex)

Jag tycker Transtempers ArtikelNr: 2013 ser ut att passa, men jag är osäker...

Tack!

/Magnus H
p2008
Späd planta

Inlägg av p2008 »

Hör med "olle45" som finns här på forumet. Han verkar ha koll på det mesta vad det gäller dragbegränsare.
Kungen_72
Prima virke

Re: Dragberänsare

Inlägg av Kungen_72 »

stmahe skrev:Hej på er!

Nu tänkte jag få tummen ur att beställa en dragbegränsare, KW SID 012 verkar bra för mig.

Nu till frågan:
Är det någon här som vet vilken adapter det är som passar till mitt vinklade rökrör som följde med pannan? (CTC Ecoflex)

Jag tycker Transtempers ArtikelNr: 2013 ser ut att passa, men jag är osäker...

Tack!

/Magnus H

Kommer att passa perfekt!! Har själv den kombinationen... Bara och köpa
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
stmahe
Gallringsobjekt

Re: Dragberänsare

Inlägg av stmahe »

Kungen_72 skrev:
Kommer att passa perfekt!! Har själv den kombinationen... Bara och köpa
OK, blev lite osäker när inte ens Transtemper viste.

Tack för hjälpen!

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
stmahe
Gallringsobjekt

Nya frågor :)

Inlägg av stmahe »

Hej igen!

Nu har jag lite nya frågor/problem.

Min panna började trycka ur sig vatten genom säkerhetsventilen, när jag tittade lite närmare på problemet så var det panntemperaturen som varierade mellan 65-90 grader.

Nu stog jag och kolla på displayen när temperaturen helt plötsligt ökade från 71-80grader, anledningen till att jag kollade på displayen var att jag tyckte att pannan hade betett sig lite underligt under kvällen.
En annna konstig sak var att brännaren inte hade startat fastän pannan visade 71grader och börvärdet är 80grader.

Jag tror att Temperatursensorn är trasig, vad tror ni andra?
Någon som har råkat ut för liknande på in ecoflex?

Nästa fråga är: Ska cirkulationspumpen gå hela tiden? (inte den inbygda)
Min gör inte det och det tycker jag är konstigt med tanke på att den då mäter framledningsteperaturen på stillastående vatten.

Några bra svar på detta?

Tack!

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Pratade med Staffan på CTC, han trodde precis som jag att det är givaren som felar så han skickar en ny direkt... utan kostnad.

Det är service!

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
Skriv svar